مدارک لازم برای دریافت سند ماده 147 | صفر تا صد اخذ سند

مدارک لازم برای دریافت سند ماده 147 | صفر تا صد اخذ سند

مدارک لازم برای دریافت سند ماده 147

برای گرفتن سند ماده 147، مدارک اصلی شامل قولنامه یا بنچاق، شناسنامه و کارت ملی، نقشه UTM از ملک، و رسید پرداخت هزینه هاست. این قانون به شما کمک می کنه تا برای املاک بدون سند رسمی، یه سند شش دانگ و معتبر بگیرید و خیالتون از بابت مالکیت راحت بشه.

اغلب ما تو کشورمون با یه عالمه ملک و زمین روبرو هستیم که به دلایل مختلفی سند رسمی ندارن. این موضوع می تونه حسابی دردسرساز بشه؛ از عدم امکان فروش و خرید رسمی گرفته تا نداشتن امنیت حقوقی و حتی درگیری های قانونی سر مالکیت. کی دوست داره ملکی داشته باشه که نتونه آزادانه روش معامله کنه یا همیشه نگران باشه که یه روزی ممکنه کسی ادعای مالکیتش رو بکنه؟ برای حل این مشکل بزرگ، یه قانونی تصویب شده که بهش می گیم قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی. قبلاً این قانون رو با اسم ماده 147 و 148 قانون ثبت می شناختیم. این قانون به مالکین این امکان رو می ده که برای املاک فاقد سند خودشون، سند رسمی بگیرن و یه آب خوش از گلوشون پایین بره.

اگه شما هم جزو اون دسته از افرادی هستید که ملکتون سند رسمی نداره، مثلاً قولنامه ای خریدید یا ارثی بهتون رسیده و نمی تونید سندش رو بگیرید، این مقاله دقیقاً برای شماست. اینجا قراره صفر تا صد مسیر دریافت سند ماده 147 رو با هم بررسی کنیم؛ از اینکه اصلاً این قانون چی میگه و شامل چه املاکی میشه، تا مدارک لازم، مراحل ثبت نام آنلاین، هزینه ها و مدت زمانش. قول می دم بعد از خوندن این راهنما، دیگه هیچ ابهامی براتون باقی نمونه و کاملاً آماده باشید که برای سنددار کردن ملکتون اقدام کنید.

قانون تعیین تکلیف املاک فاقد سند (ماده 147 سابق) چیست؟

راستش رو بخواهید، این قانون یه جور ناجی برای خیلی از مالکین به حساب میاد. تا قبل از تصویب این قانون، اگر ملکی سند رسمی نداشت، عملاً مالکیت شما اونقدر که باید و شاید محکم نبود و تو خیلی از موارد، دستتون برای هر گونه معامله یا استفاده از تسهیلات بانکی بسته بود. این ماده قانونی به دولت کمک می کنه که یه سر و سامونی به وضعیت ثبتی املاک کشور بده و جلوی معاملات زیرزمینی و غیررسمی رو بگیره که خودش منبع کلی دعوا و اختلافه. مهم تر از همه، به شما به عنوان مالک کمک می کنه که ملکتون رو رسماً به اسم خودتون بزنید و ارزشش رو هم بالا ببرید.

این قانون، در اصل یه راهکار قانونی برای افرادیه که به دلایلی مثل فوت مالک قبلی، عدم همکاری وراث، یا اینکه ملکشون رو فقط با قولنامه خریدن، نتونستن سند رسمی بگیرن. هدف اصلی هم اینه که این بلاتکلیفی رو از بین ببره و با صدور سند تک برگ، هم مالکیت ها رو شفاف کنه و هم امنیت اقتصادی و حقوقی رو برای مالکین به ارمغان بیاره. پس اگه تا الان از این قانون خبر نداشتید یا فکر می کردید سخته، وقتشه که یه تکونی به خودتون بدید و از این فرصت طلایی استفاده کنید.

کیا می تونن از این قانون استفاده کنن؟ (شرایط پذیرش درخواست)

این قانون، دست خیرش رو برای یه سری از املاک و افراد دراز کرده تا از بلاتکلیفی دربیان. البته هر ملکی شاملش نمیشه و یه سری شرایط داره که باید رعایت بشه. بیایید با هم ببینیم چه املاکی تو این دسته قرار می گیرن:

  • املاک قولنامه ای و عادی: خیلی ها یه خونه یا زمین رو با یه قولنامه ساده یا دست نویس خریدن و از اون موقع تا حالا، نتونستن سند رسمی بگیرن. این قانون دقیقاً برای همین موارد به کار میاد.
  • املاک موروثی (با عدم دسترسی به وراث): گاهی اوقات یه ملک به وراث می رسه، ولی به خاطر اینکه وراث زیادی هستن، یا بعضیاشون فوت کردن و به ورثه بعدیشون دسترسی نیست، یا اصلاً همکاری نمی کنن، سند رسمی به اسم وراث منتقل نمیشه. اینجا هم میشه از این قانون کمک گرفت.
  • املاک مشاعی (با عدم امکان تفکیک رسمی): تصور کنید یه زمین بین چند نفر تقسیم شده، اما به دلیل مشکلات ثبتی، نمیشه رسماً هر سهم رو تفکیک کرد و برای هر قسمت سند جداگانه گرفت. ماده 147 می تونه این مشکل رو هم حل کنه.
  • املاکی که مالکیتشون معلومه اما سند صادر نشده: بعضی وقت ها همه چیز سر جاشه و واقعاً مشخصه که مالک کیه، ولی به دلایلی که ریشه اش برمی گرده به گذشته، هنوز سند رسمی صادر نشده.
  • زمین های کشاورزی و باغات با سابقه تصرف: اگه سال هاست تو یه زمین کشاورزی یا باغ کار می کنید و مالکیتتون اثبات شده، ولی سند رسمی ندارید، این قانون می تونه گره گشای کارتون باشه.
  • املاک وقفی (فقط عرصه وقفی و اعیانی که خودتون ساختید): اگر زمینی وقفی باشه و شما فقط ساختمون رو روش ساختید (اعیان)، می تونید برای اعیانی که ساختید سند بگیرید، نه برای زمین وقفی.

چه املاکی شامل این قانون نمی شن؟ (موارد رد درخواست)

درسته که این قانون خیلی کار راه اندازه، اما خب، استثنائاتی هم داره و هر ملکی نمیتونه از این طریق سند بگیره. اگر ملکتون جزو موارد زیر باشه، متأسفانه درخواستتون برای دریافت سند ماده 147 رد میشه:

  • املاک دولتی و عمومی: اگه ملک متعلق به دولت یا نهادهای عمومی باشه، نمی تونید از این قانون استفاده کنید.
  • اراضی ملی و موات: زمین هایی که به عنوان اراضی ملی یا موات (زمین های بایر و بدون مالک) شناخته می شن، شامل این قانون نمیشن.
  • املاکی که سابقه ثبت قانونی ندارن: اگه ملکی اصلاً تو سیستم ثبتی کشور هیچ سابقه ای نداره، این قانون نمیتونه براش کاری بکنه.
  • املاکی که مالک اصلیشون زنده و در دسترس هست: اگه مالک اصلی ملک (اونی که سند به اسمشه) زنده باشه و میشه باهاش ارتباط برقرار کرد یا ازش سند رو منتقل کرد، دیگه نیازی به این قانون نیست و باید از همون روش های عادی اقدام کنید.
  • املاک فاقد بنا (به جز استثنائات خاص): معمولاً برای زمین های خالی و بدون ساختمون، نمیشه سند ماده 147 گرفت، مگر اینکه طبق قانون، استثنائاتی در نظر گرفته شده باشه که البته این موارد خیلی کمن.
  • املاکی که دعوای حقوقی جدی سر مالکیت دارن: اگه سر مالکیت یه ملک، دعواهای حقوقی و قضایی جدی در جریانه، اول باید این اختلافات حل بشه، بعد میشه برای سند اقدام کرد.

بالاخره چه مدارکی برای گرفتن سند ماده 147 لازمه؟

خب، رسیدیم به بخش اصلی و مهم ترین قسمت ماجرا! آماده کردن مدارک، مرحله اول و حساس ترین بخش کار شماست. هر گونه نقص یا اشتباه تو مدارک می تونه باعث بشه درخواستتون رد بشه یا کل پروسه کلی طول بکشه. پس حسابی حواستون رو جمع کنید و همه چیز رو دقیق آماده کنید.

مدارک نشون دهنده مالکیت:

این مدارک ثابت می کنن که شما واقعاً مالک ملک هستید:

  • قولنامه (مبایعه نامه) یا مدارک مشابه: اگه ملک رو با قولنامه خریدید، اصل و کپی اون رو آماده کنید. اگر مدارک دیگه مثل بنچاق یا اسناد عادی دارید، اونا هم لازمه.
  • سند اولیه ملک (در صورت وجود و دسترس بودن): اگر سند اولیه ملک (مثلاً سند مادر یا اسناد قدیمی تر) در دسترستون هست، کپی از تمام صفحاتش رو تهیه کنید.
  • وکالت نامه (در صورت اقدام توسط وکیل): اگر خودتون اقدام نمی کنید و یه نفر وکیل یا نماینده شماست، اصل و کپی وکالت نامه معتبر لازمه.
  • مدارک وراث (گواهی انحصار وراثت، گواهی مالیات بر ارث): اگه ملک بهتون ارث رسیده، گواهی انحصار وراثت و گواهی پرداخت مالیات بر ارث (در صورت لزوم) رو حتماً آماده کنید.
  • سند مشاعی (در صورت مشاعی بودن ملک): اگه ملک شما مشاعیه و برای قسمتی از اون سند مشاعی دارید، کپی از این سند رو هم بذارید کنار.

مدارک هویتی خودتون:

اینا هم برای شناسایی شما به عنوان متقاضی لازمن:

  • اصل و کپی شناسنامه (تمام صفحات).
  • اصل و کپی کارت ملی (پشت و رو).

نقشه یو تی ام (UTM) ملک: قلب ماجرا!

نقشه UTM واقعاً یه بخش حیاتی و بسیار مهمه. بدون این نقشه، اداره ثبت نمیتونه موقعیت دقیق و حدود چهارگانه ملکتون رو تو سیستم کاداستر ثبت کنه و عملاً کارتون پیش نمیره.

  • اهمیت نقشه UTM: این نقشه دقیقاً نشون میده ملکتون کجاست، ابعادش چقدره و با چه پلاک های ثبتی دیگه هم مرزه. این کار از تداخلات ملکی و دعواهای آینده جلوگیری می کنه.
  • نیاز به کارشناس رسمی: حتماً باید این نقشه رو یه کارشناس رسمی دادگستری (در رشته نقشه برداری یا امور ثبتی) تهیه کنه. فقط مهر و امضای این کارشناس مورد تایید اداره ثبت هست.
  • فایل رقومی و گواهی مختصات: کارشناس باید فایل رقومی نقشه (معمولاً با فرمت خاصی که اداره ثبت میخواد) و همچنین گواهی مختصات گوشه های ملک رو با مهر و امضاش بهتون بده.

فیش واریز هزینه ها:

برای شروع هر کاری، یه سری هزینه ها لازمه. اینجا هم باید مبلغی رو به حساب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور واریز کنید و رسیدش رو داشته باشید. این هزینه معمولاً یه مبلغ ثابت اولیه برای بررسی درخواست هست.

یه سری مدارک دیگه که ممکنه لازم بشن:

گاهی اوقات، بسته به نوع ملک یا موقعیتش، ممکنه مدارک دیگه ای هم ازتون بخوان، مثلاً:

  • رسید پرداخت عوارض شهرداری یا دهیاری.
  • فرم های تکمیل شده خاصی که ممکنه در طول فرآیند نیاز بشه.

توصیه دوستانه: قبل از شروع هر کاری، یه تماس با واحد ثبتی مربوط به ملک خودتون بگیرید یا از یه کارشناس مجرب کمک بگیرید تا از آخرین لیست مدارک و جزئیات دقیق مطلع بشید. این کار حسابی تو وقت و هزینه تون صرفه جویی می کنه.

گام به گام تا سند: مراحل دریافت سند ماده 147

خب، حالا که مدارکتون رو آماده کردید، وقتشه که قدم به قدم بریم جلو و ببینیم چطور باید درخواستتون رو ثبت و پیگیری کنید تا بالاخره سند تک برگ ملک به دستتون برسه. نگران نباشید، من همه مراحل رو ساده و روشن توضیح میدم:

گام اول: مدارکتون رو جمع و جور کنید!

اولین و مهمترین کاری که باید بکنید اینه که تمام مدارکی رو که تو بخش قبل گفتیم، با دقت جمع آوری و آماده کنید. مدارک هویتی، اسناد مالکیت، نقشه UTM و هر چیز دیگه ای که لازمه. یادتون باشه که باید از تمام مدارک، یه نسخه اسکن شده با کیفیت خوب داشته باشید. معمولاً فرمت های JPG یا PNG با حجم کمتر از 150 کیلوبایت برای بارگذاری تو سامانه لازمه. پس قبلش مدارکتون رو اسکن و حجمشون رو تنظیم کنید.

گام دوم: تو سامانه sabtemelk.ssaa.ir درخواست بدید.

حالا نوبت ثبت نام اولیه تو سامانه الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاکه. این سامانه آدرسش هست: sabtemelk.ssaa.ir

  1. ورود به سامانه: وارد سایت بشید و دنبال گزینه درخواست پذیرش جدید بگردید.
  2. مطالعه توافق نامه: یه صفحه ای میاد که توافق نامه ها و شرایط رو نشون میده. با دقت بخونید و اگه قبول داشتید، تاییدش کنید.
  3. تکمیل اطلاعات متقاضی: تو این قسمت باید اطلاعات هویتی خودتون رو وارد کنید؛ اگه شخص حقیقی هستید، مشخصات فردی رو وارد کنید و اگه شرکت یا موسسه هستید، اطلاعات حقوقی رو وارد کنید. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس، آدرس پستی و… میشه.
  4. تکمیل مشخصات ملک: اینجا باید جزئیات ملکتون رو وارد کنید؛ مثل استان، شهر، نوع ملک (مسکونی، تجاری، زمین کشاورزی)، مساحت، آدرس دقیق، و مختصات UTM (همونایی که کارشناس بهتون داده).
  5. تکمیل اطلاعات دفتر اسناد رسمی (اگه از طریق دفتر اقدام می کنید): اگه از طریق دفاتر اسناد رسمی یا کافی نت ها اقدام کردید، ممکنه اطلاعات اون دفتر هم لازم باشه.
  6. ثبت و ذخیره اطلاعات: بعد از اینکه همه اطلاعات رو وارد کردید، دکمه ثبت و ذخیره رو بزنید. تو این مرحله، یه شماره رهگیری اولیه بهتون داده میشه که باید خوب نگهداریش کنید.

گام سوم: مدارک اسکن شده رو آپلود کنید.

بعد از تکمیل اطلاعات اولیه، نوبت به آپلود مدارکی میرسه که تو گام اول اسکن کردید. برای هر مدرک (شناسنامه، کارت ملی، قولنامه، نقشه UTM و…) یه بخش جداگانه تو سامانه هست که باید فایل اسکن شده مربوط به اون رو بارگذاری کنید. حتماً مطمئن بشید که فایل ها درست آپلود شدن و اطلاعاتشون خوانا هستن.

گام چهارم: هزینه رو پرداخت کنید.

تو این مرحله باید هزینه بررسی درخواست رو پرداخت کنید. معمولاً دو روش برای پرداخت هست:

  1. واریز حضوری به بانک: میتونید به بانک مراجعه کنید و مبلغ مورد نظر رو به حساب سازمان ثبت اسناد و املاک واریز کنید. بعد از پرداخت، اطلاعات فیش بانکی (شماره فیش، تاریخ واریز و…) رو تو سامانه وارد می کنید.
  2. پرداخت آنلاین: یا اینکه میتونید به صورت اینترنتی و با استفاده از کارت بانکی، هزینه رو مستقیماً تو سامانه پرداخت کنید.

گام پنجم: درخواست رو چاپ و پست کنید.

حالا که همه اطلاعات رو وارد کردید و هزینه ها رو هم پرداخت کردید، سامانه یه فرم درخواست کامل شده بهتون نشون میده. این فرم رو پرینت بگیرید. خیلی مهمه که:

  • روی فرم چاپی، امضا و اثر انگشت خودتون رو بزنید.
  • فرم چاپی امضا شده رو همراه با کپی همه مدارکی که آپلود کردید، توی یه پاکت پستی بذارید.
  • این پاکت رو از طریق پست سفارشی به واحد ثبتی مربوط به ملکتون (آدرسی که سامانه بهتون میگه) ارسال کنید.
  • از اداره پست، یه کد رهگیری 20 رقمی می گیرید. این کد رو مثل چشمتون مواظب باشید چون برای پیگیری های بعدی به شدت لازمه.

گام ششم: کد رهگیری پستی رو تو سامانه وارد کنید و شماره پرونده بگیرید.

بعد از اینکه پاکت مدارک رو پست کردید و کد رهگیری 20 رقمی رو از پست گرفتید، دوباره وارد سامانه sabtemelk.ssaa.ir بشید. اونجا یه قسمتی هست که باید کد رهگیری پستی و تاریخ تحویل بسته به پست رو وارد کنید. با وارد کردن این اطلاعات، سامانه بهتون شماره پرونده نهایی رو میده. این شماره پرونده حکم شناسنامه پرونده شما رو داره و از این به بعد برای هر نوع پیگیری باید از همین شماره استفاده کنید.

گام هفتم: بررسی کارشناسی و استعلامات – اینجاست که کارا پیش می ره!

بعد از اینکه مدارکتون به اداره ثبت رسید و شماره پرونده هم گرفتید، پرونده شما وارد فاز بررسی کارشناسی میشه. تو این مرحله:

  • کارشناسان اداره ثبت، تمام مدارک ارسالی شما رو با دقت بررسی می کنن تا مطمئن بشن همه چیز کامله.
  • ممکنه لازم باشه یه کارشناس از ملک شما بازدید حضوری داشته باشه تا صحت اطلاعات و نقشه UTM رو تایید کنه.
  • استعلامات لازم از نهادهای دیگه مثل اداره اوقاف و امور خیریه (اگه ملک تو منطقه اوقافی باشه)، اداره منابع طبیعی، اداره راه و شهرسازی و سایر سازمان ها گرفته میشه تا مطمئن بشن ملک شما مشکلی از نظر این نهادها نداره.

یه نکته مهم و طلایی: خیلی ها فکر می کنن برای سند ماده 147 هم باید مثل قدیم آگهی تو روزنامه رسمی بدن، اما خیالتون راحت! برای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی، این مرحله اصلاً ضروری نیست. این قانون با ماده 147 و 148 قدیمی فرق داره و دیگه نیازی به این مرحله پرهزینه و زمان بر نیست. این یه مزیت رقابتی و مهم برای این قانونه که خیلی ها ممکنه ازش خبر نداشته باشن.

گام هشتم: سندتون صادر و تحویل داده می شه!

اگه همه مراحل بالا با موفقیت طی بشه و مشکلی نباشه، تبریک می گم! پرونده شما به مرحله صدور سند میرسه. بعد از صدور سند تک برگ به نام شما، این سند از طریق اداره پست به آدرس پستی که تو سامانه ثبت کردید، ارسال میشه و پستچی سند رو بهتون تحویل میده.

کارشناس رسمی دادگستری (نقشه برداری و امور ثبتی): یار و یاور شما در این مسیر

مسیر گرفتن سند ماده 147، خصوصاً برای کسانی که تا حالا با این فرآیندها سر و کار نداشتن، ممکنه یه کم پیچیده و پر از جزئیات به نظر برسه. اینجاست که نقش یه کارشناس رسمی دادگستری (متخصص نقشه برداری یا امور ثبتی) پررنگ میشه.

این متخصصان، به خاطر تجربه و دانش حقوقی و فنی که دارن، می تونن حسابی بهتون کمک کنن:

  • تهیه دقیق نقشه UTM: همونطور که گفتم، نقشه UTM قلب این فرآینده. کارشناس رسمی با تجهیزات دقیق و تخصصش، این نقشه رو با بالاترین دقت تهیه می کنه و گواهی مختصات رو هم با مهر و امضاش بهتون میده که مورد تایید اداره ثبته.
  • مشاوره و راهنمایی: قبل از شروع کار، میتونن بهتون مشاوره بدن که آیا ملکتون اصلاً شامل این قانون میشه یا نه. اگه مدارکی ناقص دارید، راهنماییتون می کنن که چطور تکمیلشون کنید.
  • کمک در تکمیل مدارک: گاهی اوقات پر کردن فرم ها و مشخصات تو سامانه، ریزه کاری هایی داره که یه فرد عادی ممکنه متوجهش نشه. کارشناس میتونه تو این زمینه هم کمک کنه.
  • پیگیری پرونده: بعضی از کارشناسان، خدمات پیگیری پرونده رو هم ارائه میدن و میتونن در طول مراحل مختلف، وضعیت پرونده شما رو از اداره ثبت جویا بشن و اگه مشکلی پیش اومد، برای حلش اقدام کنن.

در واقع، کمک گرفتن از یه کارشناس مجرب، نه تنها باعث میشه کارتون سریع تر و بدون دردسر پیش بره، بلکه از اشتباهات احتمالی که ممکنه هزینه های مالی و زمانی سنگینی داشته باشن، جلوگیری می کنه. پس برای یه کار مهم مثل سنددار کردن ملک، روی کمک متخصصان حساب باز کنید.

هزینه ها و چقدر طول می کشه؟

این دو تا سوال، جزو پرتکرارترین سوالاتیه که تو ذهن متقاضیان شکل می گیره. خب، بیایید شفاف سازی کنیم:

هزینه های دریافت سند ماده 147:

هزینه های این فرآیند رو میشه به دو دسته تقسیم کرد:

  1. هزینه های دولتی (واریز به حساب ثبت): یه مبلغ ثابت (که هر سال ممکنه تغییر کنه و باید از اداره ثبت استعلام بگیرید) برای بررسی درخواست اولیه باید به حساب سازمان ثبت اسناد و املاک واریز بشه. علاوه بر این، بعد از تایید نهایی و قبل از صدور سند، یه سری هزینه های دیگه مثل حق الثبت، هزینه صدور سند تک برگ و عوارض محلی هم باید پرداخت بشه.
  2. هزینه های جانبی: این بخش شامل هزینه هاییه که به افراد یا خدمات جانبی پرداخت می کنید:
    • تهیه نقشه UTM: این هزینه بسته به پیچیدگی ملک، موقعیت جغرافیایی و دستمزد کارشناس رسمی متفاوته.
    • خدمات کافی نت: اگه خودتون تو سامانه ثبت نام نکنید و از کافی نت یا دفاتر کمک بگیرید، باید هزینه اش رو پرداخت کنید.
    • هزینه های پستی: برای ارسال مدارک از طریق پست سفارشی.
    • مشاوره حقوقی یا کارشناسی: اگه از خدمات مشاوره یا پیگیری کارشناسان استفاده کنید، این هزینه رو هم باید در نظر بگیرید.

به طور کلی، نمیشه یه عدد ثابت و دقیق برای کل هزینه ها گفت، چون متغیره. اما با یه برآورد کلی و پرس وجو از کارشناسان میتونید یه دیدگاه روشن تری پیدا کنید.

مدت زمان دریافت سند ماده 147:

مدت زمان این فرآیند، بسته به عوامل مختلفی، میتونه حسابی متغیر باشه:

  • کامل بودن مدارک: اگه مدارکتون کامل و بدون نقص باشه، کارتون خیلی سریع تر پیش میره.
  • پیچیدگی ملک: اگه ملکتون از نظر موقعیت، ابعاد، یا هم مرزی با املاک دیگه پیچیدگی خاصی داشته باشه، ممکنه بررسی ها بیشتر طول بکشه.
  • حجم کاری اداره ثبت: تو بعضی از واحدهای ثبتی، به دلیل حجم بالای پرونده ها، ممکنه بررسی ها زمان بر باشه.
  • پاسخ استعلامات: پاسخ گرفتن از نهادهای مختلف (اوقاف، منابع طبیعی و…) ممکنه خودش چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشه.

با این تفاسیر، انتظار داشته باشید که این فرآیند از چند ماه تا یک سال و حتی بیشتر طول بکشه. اگه کارها سریع پیش بره ممکنه در چند ماه سند به دستتون برسه ولی نباید عجول باشید و باید صبورانه مراحل رو پیگیری کنید. پیگیری منظم (از طریق سامانه یا کمک کارشناس) میتونه تو تسریع کار کمک کننده باشه.

حرف آخر (نتیجه گیری)

رسیدیم به انتهای مسیر! همونطور که با هم دیدیم، دریافت سند برای املاک فاقد سند از طریق قانون تعیین تکلیف (ماده 147 سابق) یه راهکار قانونی و واقعاً حیاتی برای خیلی از مردمه. این فرآیند، شاید در نگاه اول یه کم طولانی یا پرپیچ وخم به نظر برسه، اما بهتون قول میدم که با داشتن اطلاعات کافی، آماده کردن دقیق مدارک و پیگیری مستمر، میشه این مسیر رو با موفقیت طی کرد.

داشتن سند رسمی، نه فقط یه تیکه کاغذ، بلکه یه تضمین محکم برای مالکیت شماست. ارزش ملکتون رو بالا میبره، امکان معامله رو راحت تر می کنه و مهم تر از همه، از دغدغه های حقوقی و اختلافات آینده جلوگیری می کنه. پس اگه تا امروز برای سنددار کردن ملکتون تعلل کردید، دیگه وقتشه که دست به کار بشید. همین امروز شروع کنید، مدارکتون رو جمع آوری کنید و تو سامانه ثبت نام رو انجام بدید.

یادتون باشه، در این مسیر تنها نیستید. می تونید از مشاوره ها و خدمات کارشناسان رسمی دادگستری در رشته نقشه برداری و امور ثبتی کمک بگیرید تا با خیال راحت تری این مراحل رو پشت سر بذارید. هر چقدر زودتر اقدام کنید، زودتر هم میتونید سند تک برگ ملکتون رو تو دستتون ببینید و نفس راحتی بکشید. موفق باشید!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مدارک لازم برای دریافت سند ماده 147 | صفر تا صد اخذ سند" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مدارک لازم برای دریافت سند ماده 147 | صفر تا صد اخذ سند"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه