خلاصه کتاب نگاه علمی به بازی کودکان: نکات کلیدی (طیبه میراحمدی)

خلاصه کتاب نگاه علمی به بازی کودکان: نکات کلیدی (طیبه میراحمدی)

خلاصه کتاب نگاه علمی به بازی کودکان ( نویسنده طیبه میراحمدی )

کتاب نگاه علمی به بازی کودکان اثر طیبه میراحمدی یک راهنمای جامع برای فهم عمیق نقش بازی در تربیت و آموزش کودکان از منظر علمی است، که نظریات مهمی مثل فروبل و باغچه بان رو کاوش می کنه و بهمون یاد می ده چطور بازی رو جدی بگیریم تا بچه هامون بهتر رشد کنند. این کتاب کمک می کنه بفهمیم چرا بازی فقط سرگرمی نیست و چقدر می تونه توی رشد فکری، احساسی و اجتماعی بچه ها تاثیرگذار باشه.

تاحالا فکر کردید چرا بچه ها انقدر دوست دارن بازی کنن؟ یا اینکه اصلاً بازی چقدر توی زندگی و آینده شون تأثیر داره؟ خب، طیبه میراحمدی توی کتابش، نگاه علمی به بازی کودکان، به همین سوالات جواب می ده و یه عالمه نکته کاربردی و علمی رو در مورد اهمیت بازی برای بچه هامون روشن می کنه. این کتاب یه جورایی برای والدین، مربی ها، و هر کسی که با بچه ها سروکار داره، مثل یه نقشه راه می مونه که نشون می ده چطور می تونیم از بازی به عنوان یه ابزار قدرتمند برای تربیت و آموزش استفاده کنیم. توی این مقاله می خوایم یه خلاصه کامل و تحلیلی از این کتاب رو با هم مرور کنیم تا با دیدگاه های فروبل و باغچه بان در مورد بازی آشنا بشیم و بفهمیم چطور می تونیم این ایده ها رو تو زندگی واقعی به کار ببریم.

بازی: دروازه ای به دنیای رشد و یادگیری کودک (خلاصه فصل اول کتاب: مبانی نظری)

فصل اول کتاب نگاه علمی به بازی کودکان، یه سفر هیجان انگیز به دنیای بازی و تأثیرات شگفت انگیز اون روی بچه هاست. اینجاست که می فهمیم بازی چقدر فراتر از یه سرگرمی ساده ست و چطور می تونه دریچه ای باشه به سوی رشد همه جانبه کودک.

بازی چیست و چرا انقدر مهم است؟

ببینید، از دیدگاه این کتاب، بازی یه فعالیت طبیعی، خودجوش و لذت بخش برای بچه هاست. یعنی بچه ها مجبور نیستن بازی کنن، خودشون از ته دل می خوان که بازی کنن و ازش لذت می برن. این کار فقط یه اتلاف وقت نیست، بلکه مؤثرترین ابزار برای تربیت و آموزش تو دنیای امروزه. چرا؟ چون بچه وقتی بازی می کنه، همزمان داره یاد می گیره، تجربه می کنه و مهارت های مختلفی رو تو خودش پرورش می ده. اصلاً یه جورایی انگار بازی، زبان جهانی بچه ها برای کشف دنیای اطرافشونه. از طریق بازی درمانی هم حتی می تونیم به کلی از مشکلات روانی و رفتاری بچه ها کمک کنیم و راه حل پیدا کنیم.

ابعاد تأثیرگذاری بازی بر رشد کودک: بازی فقط سرگرمی نیست!

وقتی می گیم بازی، شاید فقط یاد یه توپ و یه قلعه شنی بیفتیم، ولی واقعیت خیلی عمیق تر از این حرفاست. بازی روی جنبه های مختلف رشد کودک اثر می ذاره که هر کدومشون به تنهایی یه دنیان:

  • رشد شناختی: فکر کنید وقتی یه بچه داره با لگو خونه می سازه، چقدر خلاقیتش اوج می گیره! یا وقتی پازل حل می کنه، چطور یاد می گیره مشکل رو قدم به قدم حل کنه. بازی به تقویت تفکر انتقادی و حل مسئله کمک زیادی می کنه.
  • رشد عاطفی: بچه ها توی بازی یاد می گیرن احساساتشون رو نشون بدن، ناراحتی هاشون رو با بازی بیرون بریزن و حتی اضطرابشون کم بشه. وقتی موفق می شن یه چیزی رو بسازن یا یه بازی رو ببرن، اعتماد به نفسشون حسابی بالا می ره.
  • رشد جسمانی: دویدن، پریدن، توپ بازی کردن… همه اینا مهارت های حرکتی رو تقویت می کنه، هماهنگی چشم و دست رو بهتر می کنه و به رشد سلامت جسمانی کمک می کنه.
  • رشد اجتماعی: بچه ها توی بازی یاد می گیرن با هم تعامل داشته باشن، همکاری کنن، نوبتشون رو رعایت کنن و قوانین اجتماعی رو بفهمن. اینجاست که دوستی ها شکل می گیره و مهارت های ارتباطی قوی تر می شه.
  • رشد اخلاقی: وقتی یه بچه توی بازی یاد می گیره عادل باشه، به حق بقیه احترام بذاره یا با دوستش همدلی کنه، داره ارزش های اخلاقی رو توی خودش نهادینه می کنه.

واقعاً اگه از این دید به بازی نگاه کنیم، می بینیم که بازی یه جورایی یه کلاس درس بزرگه که بچه بدون اینکه خودش بدونه، داره توش مهم ترین درس های زندگی رو یاد می گیره.

اهمیت، اهداف و عوامل موثر بر بازی

چرا بازی برای سلامت روان و جسم بچه ما انقدر مهمه؟ چون بهش کمک می کنه دنیای اطرافش رو کشف کنه، استرس هاش رو خالی کنه و توی یه محیط امن، خودش باشه. اهداف تربیتی و آموزشی بازی هم خیلی گسترده ست؛ از بازی درمانی برای حل مشکلات رفتاری گرفته تا آموزش مفاهیم پیچیده از طریق بازی های ساده.

حالا چه عواملی روی کیفیت بازی بچه ها اثر می ذاره؟ همبازی ها نقش خیلی مهمی دارن. وقتی بچه با همسن و سالاش بازی می کنه، مهارت های اجتماعی ش تقویت می شه. والدین و اطرافیان هم خیلی مهمن. محیط بازی، اسباب بازی ها و حتی تشویق ها و حمایت های ما بزرگترها می تونه بازی رو برای بچه جذاب تر و پربارتر کنه.

نظریه های مختلف بازی و دیدگاه اسلام

اینجا توی کتاب به طور خلاصه به نظریه های روانشناسی مختلف در مورد بازی اشاره می شه. از فروید که می گفت بازی راهی برای تخلیه هیجاناته، تا پیاژه که بازی رو ابزاری برای رشد شناختی می دونست. اما یه بخش جالب تر، بررسی دیدگاه اسلام نسبت به بازی کودکه. خیلی از احادیث و روایات ما به اهمیت بازی و آزادی کودک در بازی اشاره می کنن. مثلاً امام علی (ع) می فرمایند: فرزندت را هفت سال رها کن تا بازی کند و هفت سال او را به آداب و رسوم تربیت کن. این نشون می ده که از گذشته های دور هم به این موضوع مهم توجه می شده و بازی یه جایگاه ویژه تو تربیت اسلامی داره.

بازی، تنها یک سرگرمی ساده نیست؛ بلکه یک ضرورت حیاتی برای رشد همه جانبه کودک در ابعاد شناختی، عاطفی، جسمانی، اجتماعی و اخلاقی است.

پیشگامان بازی در آموزش: فردریک فروبل و جبار باغچه بان (خلاصه فصل دوم کتاب)

فصل دوم کتاب نگاه علمی به بازی کودکان، ما رو با دو تا از بزرگترین پیشگامان تعلیم و تربیت آشنا می کنه که نقش بازی رو توی آموزش و پرورش کودکان، حسابی جدی گرفتن: جبار باغچه بان خودمون و فردریک فروبل آلمانی. دیدگاه های این دو نفر، حتی تا همین امروز هم می تونه راهنمای خوبی برای ما باشه.

جبار باغچه بان: از تبریز تا پیشگامی آموزش کودک در ایران

باغچه بان، مردی که خیلی ها اون رو با اولین مدرسه ناشنوایان ایران می شناسن، اما کارهای اون خیلی فراتر از این حرفاست. ایشون از اون دسته آدم هایی بود که از روش های سنتی آموزش خسته شده بود و دنبال راهی می گشت تا آموزش رو برای بچه ها جذاب تر و مؤثرتر کنه. زندگینامه پرفراز و نشیبش، نشون می ده که چقدر دغدغه تعلیم و تربیت کودکان این سرزمین رو داشته.

مفهوم باغچه اطفال، یکی از مهمترین ایده های باغچه بان بود. اون معتقد بود که مدرسه باید مثل یه باغچه باشه که بچه ها توش آزادانه رشد کنن، بازی کنن و یاد بگیرن. این ایده، یه جورایی انقلابی بود تو اون زمان و نشون می داد که چقدر به آزادی و رشد طبیعی کودک اعتقاد داشته. باغچه بان همچنین تو گسترش ادبیات نمایشی و شعر برای کودکان پیش دبستانی، حسابی پیشگام بود. اون می دونست که بچه ها چطور از طریق شعر و داستان، مفاهیم رو بهتر یاد می گیرن و تخیلشون پرورش پیدا می کنه. آثار شاخصی مثل پیر و ترب یا کباب غاز فقط برای سرگرمی نبودن، بلکه ابزارهایی بودن برای آموزش و تربیت.

فردریک فروبل: بنیان گذار مهدکودک و فلسفه بازی

حالا نوبت فردریک فروبل می رسه، یه مربی بزرگ آلمانی که اسمش با مهدکودک (Kindergarten) گره خورده. فروبل هم مثل باغچه بان، از آموزش های خشک و رسمی دوران خودش راضی نبود و معتقد بود بچه ها باید تو یه محیطی شبیه به باغ، رشد کنن. فلسفه مهدکودک فروبل بر پایه این ایده بود که بازی، مهمترین ابزار آموزش برای بچه های کوچیکه. اون می گفت بچه ها مثل گیاه های کوچیک هستن که باید با عشق و مراقبت رشد کنن و بازی همون نور خورشید و آبیه که به این گیاه ها کمک می کنه.

یکی از نوآوری های معروف فروبل، هدیه های فروبل بود. این هدیه ها شامل مجموعه ای از اسباب بازی های ساده مثل توپ های رنگی، مکعب ها و استوانه های چوبی بودن که هر کدومشون با یه هدف آموزشی خاص طراحی شده بودن. مثلاً با این مکعب ها بچه ها می تونستن شکل های مختلف رو بسازن، مفاهیم ریاضی مثل حجم و هندسه رو یاد بگیرن و خلاقیتشون رو به کار بگیرن. این هدیه ها نه فقط برای بازی، بلکه برای آموزش هدفمند مهارت های شناختی و حسی استفاده می شدن.

تحلیل تطبیقی: آیا باغچه اطفال باغچه بان تحت تأثیر فروبل بود؟

یکی از سوالات کلیدی که طیبه میراحمدی توی کتابش بهش جواب می ده، همین سواله: آیا باغچه اطفال باغچه بان از مهدکودک فروبل الهام گرفته؟ کتاب با تحلیل دقیق به این سوال می پردازه و شباهت ها و تفاوت ها رو بررسی می کنه.

شباهت ها:

  1. تأکید بر بازی: هر دو متفکر به بازی به عنوان ابزاری مرکزی برای آموزش و تربیت نگاه می کردند.
  2. محیط کودک محور: هر دو معتقد بودند که محیط آموزشی باید دوستانه، آزاد و شبیه به باغ باشد تا کودکان بتوانند در آن رشد طبیعی داشته باشند.
  3. خلاقیت و خودانگیختگی: هر دو به اهمیت خلاقیت و خودانگیختگی کودک در فرایند یادگیری تأکید داشتند.
  4. استفاده از شعر و نمایشنامه: هم فروبل و هم باغچه بان از شعر و نمایشنامه برای انتقال مفاهیم و تقویت زبان کودکان استفاده می کردند. باغچه بان در این زمینه بسیار فعال بود و فروبل هم از داستان سرایی و آوازخوانی بهره می برد.

تفاوت ها:

  1. زمینه فرهنگی: باغچه بان در بستر فرهنگ ایرانی و نیازهای کودکان ایرانی کار می کرد، در حالی که فروبل در اروپای قرن نوزدهم فعالیت می کرد.
  2. تمرکز بر ابزارها: فروبل بر هدیه های فروبل و ابزارهای مادی مشخص برای آموزش تأکید داشت، در حالی که باغچه بان بیشتر بر ادبیات نمایشی، شعر و فعالیت های خلاقانه متمرکز بود. البته این بدان معنی نیست که باغچه بان از ابزارها استفاده نمی کرد، بلکه رویکرد او گسترده تر بود.
  3. تأکید بر آموزش ناشنوایان: باغچه بان به طور خاص در زمینه آموزش ناشنوایان و ابداع روش هایی برای آن ها، پیشگام بود که این جنبه در کارهای فروبل به این شکل دیده نمی شد.

در نهایت، کتاب اینطور نتیجه گیری می کنه که هرچند شباهت هایی بین رویکردهای این دو نفر وجود داره و ممکنه باغچه بان از ایده های کلی فروبل الهام گرفته باشه، اما باغچه بان با توجه به فرهنگ و نیازهای ایران، ایده های خودش رو توسعه داده و به نوعی بومی سازی کرده. یعنی کارهای باغچه بان فقط یه کپی برداری نبود، بلکه یه نوآوری اصیل ایرانی بود.

ویژگی فردریک فروبل جبار باغچه بان
ملیت و زمان فعالیت آلمان، قرن ۱۹ میلادی ایران، قرن ۲۰ میلادی
مفهوم محوری مهدکودک (Kindergarten) باغچه اطفال
ابزارهای آموزشی برجسته هدیه های فروبل (اسباب بازی های هندسی) ادبیات نمایشی، شعر، داستان
تمرکز ویژه آموزش پیش دبستانی عمومی آموزش ناشنوایان، بومی سازی آموزش
تأثیر بر آموزش بنیان گذار مهدکودک در جهان پیشگام آموزش نوین و نمایش کودک در ایران

دیدگاه این دو بزرگوار، امروز هم به ما یادآوری می کنه که بازی و خلاقیت چقدر توی آموزش بچه ها مهمن و چطور می تونیم با روش های درست، یادگیری رو برای اونا به یه تجربه شیرین و موندگار تبدیل کنیم.

روش های کاربردی بازی برای آموزش و تربیت (خلاصه فصل سوم کتاب)

خب، تا اینجا فهمیدیم که بازی چقدر برای بچه ها مهمه و چه نظریه هایی پشتش هست. حالا توی فصل سوم کتاب نگاه علمی به بازی کودکان، نوبت به بخش جذاب و کاربردی ماجرا می رسه: اینکه چطور می تونیم این همه نظریه رو تو زندگی واقعی پیاده کنیم و از بازی برای آموزش و تربیت بچه ها استفاده کنیم؟

اصول و روش های آموزش از طریق بازی: از تئوری تا عمل!

حالا که با ایده های فروبل و باغچه بان آشنا شدیم، وقتشه ببینیم چطور می تونیم اون ها رو توی خونه یا مهدکودک به کار ببندیم. اصول آموزش از طریق بازی، خیلی ساده و در عین حال عمیقه:

  1. بازی رو جدی بگیریم: اول از همه، ما بزرگترها باید باور کنیم که بازی، یه کار بی اهمیت نیست. بازی خودش یه هدف داره و یه وسیله آموزشی قدرتمنده.
  2. محیط بازی رو آماده کنیم: یه محیط امن، جذاب و پر از وسایل متنوع (حالا می خواد هدیه های فروبل باشه، یا وسایل دورریختنی خلاقانه) می تونه بچه ها رو به بازی تشویق کنه.
  3. مربی یا والد همراه باشیم، نه کنترل کننده: نقش ما بیشتر یه راهنماست. باید اجازه بدیم بچه ها خودشون بازی رو پیش ببرن، اما اگه نیاز داشتن، راهنمایی شون کنیم. مثل یه باغبون که به گیاه آب می ده، نه اینکه شاخه هاش رو به زور خم کنه.
  4. از بازی برای آموزش مفاهیم استفاده کنیم: بچه ها از طریق بازی، مفاهیم رو خیلی بهتر یاد می گیرن. مثلاً برای تقویت زبان، می تونیم از بازی های نمایشی استفاده کنیم. بچه ها با نقش بازی کردن، کلمات جدید رو یاد می گیرن و نحوه استفاده از اون ها رو تمرین می کنن.
  5. تقویت مهارت های اجتماعی: بازی های گروهی، بهترین فرصت برای آموزش همکاری، نوبت گرفتن، تقسیم کردن و حل اختلافه. بچه ها یاد می گیرن چطور با بقیه کنار بیان و دوست پیدا کنن.
  6. پرورش تفکر منطقی و حل مسئله: بازی هایی مثل پازل، ساخت و ساز یا حتی بازی های فکری ساده، ذهن بچه ها رو به چالش می کشه و بهشون یاد می ده چطور قدم به قدم یه مشکل رو حل کنن.

مثلاً، اگه می خوایم به یه بچه مفهوم کوچکتر و بزرگتر رو یاد بدیم، به جای اینکه فقط عدد نشونش بدیم، می تونیم ازش بخوایم توی یه بازی، اسباب بازی ها رو از کوچکترین تا بزرگترین بچینه. یا برای آموزش ریاضی، می تونیم از شعرها و ترانه های باغچه بان استفاده کنیم که اعداد و مفاهیم رو با ریتم و ملودی دلنشین آموزش می داد.

بچه ها در حین بازی، با تمام وجودشان درگیر می شوند؛ این درگیری، بستر طلایی برای یادگیری عمیق، پایدار و لذت بخش است.

جمع بندی نهایی پژوهش و پاسخ به سوالات محوری

طیبه میراحمدی توی این فصل، تمام نتایج پژوهشش رو جمع بندی می کنه و به سوالات اصلی که اول کتاب مطرح کرده بود، جواب می ده. یادمونه که یکی از سوالات مهم این بود که آیا باغچه اطفال باغچه بان تحت تأثیر فروبل بوده؟ کتاب با تکیه بر شواهد و تحلیل های دقیق، نشون می ده که هرچند ممکنه باغچه بان از ایده های کلی فروبل الهام گرفته باشه، اما نوآوری های خودش رو هم داشته و کارهاش کاملاً بومی و منطبق با فرهنگ ایرانی بوده.

پیام اصلی کتاب توی این فصل، حسابی پررنگ می شه: ما باید یه نگاه علمی و جدی به بازی بچه ها داشته باشیم. بازی فقط یه راه برای پر کردن وقت نیست، بلکه یه ابزار استراتژیکه برای رشد و تربیت نسل آینده. یعنی باید بازی رو برنامه ریزی شده، هدفمند و با شناخت کامل از تأثیراتش در نظر بگیریم. این فقط به این معنی نیست که بچه ها رو ول کنیم تا هر کاری دلشون خواست بکنن؛ بلکه به این معنیه که محیط و فرصت های مناسب برای بازی های سازنده و هدفمند رو براشون فراهم کنیم.

مثلاً، اگه یه والد یا مربی می فهمه که بازی های نمایشی چقدر برای رشد زبان و مهارت های اجتماعی بچه ها مهمن (همونطور که باغچه بان تاکید می کرد)، دیگه فقط بهشون کتاب داستان نمی ده، بلکه فضایی رو فراهم می کنه که بچه ها بتونن خودشون داستان ها رو بازی کنن و شخصیت سازی کنن.

نتیجه گیری و کلام پایانی

رسیدیم به انتهای سفرمون تو دنیای شگفت انگیز کتاب نگاه علمی به بازی کودکان نوشته طیبه میراحمدی. این کتاب بهمون نشون داد که بازی، اونقدرها هم که فکر می کنیم ساده نیست و یه دنیای پیچیده از یادگیری و رشد پشتش پنهانه. فهمیدیم که چطور بازی می تونه دریچه ای باشه برای رشد شناختی، عاطفی، جسمانی، اجتماعی و اخلاقی بچه هامون.

مهم ترین آموزه هایی که از این کتاب گرفتیم اینه که اولاً، بازی یه ضرورت حتمیه برای سلامت و رشد بچه هاست و دوماً، نظریه پردازانی مثل فردریک فروبل و جبار باغچه بان، هر کدوم به شیوه خودشون، این اهمیت رو سال ها پیش درک کرده بودن و روش های خلاقانه ای برای استفاده از بازی در آموزش ارائه دادن. دیدیم که چطور باغچه بان با باغچه اطفال و نمایشنامه های کودکانه، و فروبل با مهدکودک و هدیه های فروبل، به بچه ها کمک می کردن تا با بازی کردن، مفاهیم رو یاد بگیرن و خودشون رو بشناسن.

خب، حالا که این همه چیز یاد گرفتیم، وظیفه ما چیه؟ باید این نگاه علمی رو به زندگی روزمره مون بیاریم. یعنی به جای اینکه بازی بچه ها رو یه مزاحمت یا فقط یه سرگرمی بدونیم، با دقت و توجه بیشتری بهش نگاه کنیم. برای والدین، این یعنی فراهم کردن یه محیط امن و پر از امکانات بازی، و تشویق بچه ها به بازی های خلاقانه و گروهی. برای مربیان، یعنی طراحی برنامه های آموزشی که بازی رو تو مرکز خودش قرار بده و از ایده های فروبل و باغچه بان الهام بگیره.

بیایید همه با هم، به بازی بچه ها یه نگاه علمی تر و عمیق تر داشته باشیم و به یاد داشته باشیم که همین بازی های به ظاهر ساده، دارن آینده بچه های ما رو می سازن. دیدگاه خودتون رو درباره نقش بازی در تربیت کودکان با ما به اشتراک بگذارید و اگه دوست دارید بیشتر و عمیق تر راجع به این موضوع بدونید، حتماً نسخه کامل کتاب نگاه علمی به بازی کودکان رو مطالعه کنید.


مشخصات کتاب: نگاه علمی به بازی کودکان

  • نام کتاب: نگاه علمی به بازی کودکان
  • نویسنده: طیبه میراحمدی
  • ناشر: انتشارات سیادت
  • سال انتشار: ۱۳۹۴
  • تعداد صفحات: ۱۴۴ صفحه
  • شابک: 978-600-7333-25-9

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خلاصه کتاب نگاه علمی به بازی کودکان: نکات کلیدی (طیبه میراحمدی)" هستید؟ با کلیک بر روی کتاب، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خلاصه کتاب نگاه علمی به بازی کودکان: نکات کلیدی (طیبه میراحمدی)"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه