خلاصه کتاب ملاقات با سوسک ( نویسنده مرتضی نظری زاده کرمانی )

کتاب ملاقات با سوسک اثر مرتضی نظری زاده کرمانی مجموعه ای از داستان های به هم پیوسته است که مرزهای رمان و داستان کوتاه را درهم می آمیزد و با نگاهی نو به مسائل اجتماعی و انسانی می پردازد.

خلاصه کتاب ملاقات با سوسک ( نویسنده مرتضی نظری زاده کرمانی )

نویسنده کتاب

مرتضی نظری زاده کرمانی نویسنده کتاب «ملاقات با سوسک» از جمله چهره های ادبیات معاصر ایران به شمار می رود که با سبک و سیاق خاص خود تجربه های متفاوتی را در عرصه داستان نویسی ارائه داده است.

او با چیره دستی در پرداخت شخصیت ها و فضاسازی جهانی را خلق می کند که هرچند ممکن است در ابتدا ناآشنا به نظر برسد اما به سرعت مخاطب را درگیر خود می سازد. نظری زاده کرمانی در آثار خود اغلب به سراغ موضوعاتی می رود که ریشه در واقعیت های جامعه دارند اما آن ها را با لایه هایی از تخیل نمادگرایی و گاهی سوررئالیسم درهم می آمیزد.

توجه او به جزئیات و نگاه نافذش به زوایای پنهان روان انسان باعث می شود داستان هایش عمق و تأثیرگذاری ویژه ای داشته باشند. «ملاقات با سوسک» نمودی بارز از این توانایی نویسنده است که چگونه می تواند از دل موقعیت های بظاهر ساده یا حتی گروتسک به مفاهیم عمیق و چالش برانگیز دست یابد.

فعالیت های ادبی و قلم زدن در نشریات مختلف نیز به پختگی و تنوع نگاه او کمک کرده و باعث شده است تا درک عمیق تری از جامعه و مسائل آن پیدا کند که این امر در انتخاب سوژه ها و شیوه روایت داستان هایش بازتاب می یابد.

نظری زاده کرمانی با خلق آثاری که گاه ساختارشکنی می کنند و فرم های روایی متعارف را به چالش می کشند جایگاه ویژه ای در میان نویسندگان تجربه گرای معاصر ایران پیدا کرده است.

تأکید او بر عنصر زبان و استفاده هنرمندانه از کلمات برای خلق اتمسفر و انتقال حس از دیگر ویژگی های برجسته قلم اوست که در کتاب «ملاقات با سوسک» نیز به وضوح قابل مشاهده است. این کتاب نمونه ای موفق از تلاش نویسنده برای ارائه اثری است که هم از نظر محتوا غنی باشد و هم از نظر فرم نوآوری هایی داشته باشد.

مرتضی نظری زاده کرمانی با انتشار «ملاقات با سوسک» نشان داد که همواره در جستجوی راه های جدید برای بیان دغدغه های خود و ارتباط با خواننده است و از آزمون وخطا در ساختار و شیوه روایت ابایی ندارد.

این رویکرد جسورانه در داستان نویسی مخاطب را به تفکر وادار می کند و او را به کشف لایه های پنهان متن دعوت می نماید. می توان گفت که نظری زاده کرمانی با هر اثر خود گامی در جهت گسترش افق های داستان نویسی فارسی برمی دارد و تجربه های جدیدی را برای خوانندگان خود رقم می زند.

شناخت پیشینه و دغدغه های نویسنده به درک بهتر اثر او به خصوص کتابی با ساختار پیچیده و موضوعات چندلایه مانند «ملاقات با سوسک» کمک شایانی می کند.

این کتاب نه تنها مهارت های نویسندگی نظری زاده کرمانی را به نمایش می گذارد بلکه نشان دهنده جهان بینی و دغدغه های اجتماعی و فلسفی او نیز هست که در قالب داستان هایی تأثیرگذار ارائه شده اند.

مشخصات کتاب

کتاب «ملاقات با سوسک» اثر مرتضی نظری زاده کرمانی با مشخصاتی فنی منتشر شده که جزئیات آن در جدول زیر آمده است.

عنوان جزئیات
نویسنده مرتضی نظری زاده کرمانی
تعداد صفحات ۲۰۰
قطع رقعی
نوبت چاپ ۱
سال نشر ۱۳۹۳
شابک ۹۷۸۶۰۰۵۶۳۹۴۴۵
تولید کننده (ناشر) هیلا (وابسته به انتشارات ققنوس)

این کتاب در سال ۱۳۹۳ برای اولین بار توسط نشر هیلا که زیرمجموعه گروه انتشاراتی ققنوس است منتشر شد. انتشار توسط نشر هیلا که عموماً بر ادبیات داستانی معاصر و آثار خلاقانه تمرکز دارد نشان دهنده جایگاه اثر در فضای ادبیات داستانی ایران است.

تعداد صفحات کتاب ۲۰۰ صفحه آن را در رده کتاب های با حجم متوسط قرار می دهد که برای یک مجموعه داستان یا اثری با ساختار ترکیبی حجمی مناسب به نظر می رسد. قطع رقعی نیز قطع استاندارد برای کتاب های داستانی است که حمل و نقل و مطالعه آن را برای خواننده آسان می سازد.

شابک (ISBN) ۹۷۸۶۰۰۵۶۳۹۴۴۵ یک شناسه بین المللی استاندارد کتاب است که امکان شناسایی و ردیابی آسان کتاب را در سیستم های کتابخانه ای و فروشگاهی فراهم می کند.

سال نشر ۱۳۹۳ (معادل ۲۰۱۴ میلادی) نیز زمان انتشار اولیه کتاب را مشخص می کند که برای ارزیابی اثر در بستر زمانی خود و مقایسه آن با دیگر آثار منتشر شده در همان دوره اهمیت دارد.

نوبت چاپ اول در سال ۱۳۹۳ نشان می دهد که کتاب در ابتدا با استقبال روبرو شده و مسیر خود را در بازار نشر آغاز کرده است. جزئیات ناشر هیلا که از انتشارات شناخته شده در زمینه ادبیات است اعتبار بیشتری به اثر می بخشد و نشان می دهد که کتاب از فیلترهای تخصصی نشر عبور کرده است.

مجموع این مشخصات فنی اطلاعات پایه ای را درباره کتاب «ملاقات با سوسک» ارائه می دهد و به خواننده کمک می کند تا پیش از مطالعه درک کلی از حجم قطع و ناشر اثر داشته باشد.

این اطلاعات برای کتابداران فروشندگان کتاب و همچنین خوانندگانی که به دنبال آثار مشخصی از ناشران خاص یا در قطع های مورد نظر خود هستند مفید و ضروری است.

انتشارات ققنوس و زیرمجموعه آن هیلا سابقه ای طولانی در انتشار آثار ادبیات داستانی دارند و همکاری مرتضی نظری زاده کرمانی با این ناشر نشان دهنده کیفیت و ارزش ادبی اثر است.

مشخصات فیزیکی کتاب مانند تعداد صفحات و قطع بر تجربه خوانش نیز تأثیر می گذارد و می تواند در انتخاب نهایی خواننده نقش داشته باشد.

ساختار کتاب

یکی از برجسته ترین ویژگی های کتاب «ملاقات با سوسک» ساختار نوآورانه و غیرمتعارف آن است که نویسنده مرتضی نظری زاده کرمانی به آن اشاره کرده و آن را ترکیبی از رمان و داستان کوتاه دانسته است.

برخلاف مجموعه های داستان کوتاه سنتی که هر داستان کاملاً مستقل از دیگری است در این کتاب داستان ها به گونه ای کنار هم چیده شده اند که ارتباطات ظریفی میان آن ها وجود دارد.

این ارتباط نه از نوع پیرنگ واحد یا شخصیت های اصلی مشترک در تمام داستان هاست بلکه بیشتر از طریق تأثیر اعمال رفتارها و حتی دیالوگ های شخصیت های یک داستان بر سرنوشت یا موقعیت شخصیت ها در داستان های بعدی شکل می گیرد.

به عبارتی هر داستان می تواند به تنهایی خوانده شود و معنای مستقلی داشته باشد (ویژگی داستان کوتاه) اما خوانش پیوسته و دنبال کردن زنجیره داستان ها لایه های جدیدی از معنا و ارتباط را آشکار می کند که به کلیت اثر عمق بیشتری می بخشد (ویژگی رمان).

نویسنده با این شیوه ساختاری موزاییکی خلق کرده است که در آن قطعات مختلف (داستان های کوتاه) در کنار هم تصویری بزرگتر و کامل تر (رمان گونه) را ارائه می دهند.

این ساختار به نویسنده امکان می دهد تا از زوایای مختلف به یک موضوع یا مجموعه موضوعات مرتبط نگاه کند و شخصیت ها و موقعیت های متنوعی را به تصویر بکشد بدون اینکه مجبور باشد خط داستانی واحد و خطی را دنبال کند.

این تکنیک روایی خواننده را فعال تر می کند و او را به کشف ارتباطات پنهان و دنبال کردن نخ تسبیح میان داستان ها ترغیب می نماید.

تأثیرگذاری شخصیت ها بر یکدیگر در داستان های مختلف حتی اگر به صورت مستقیم در داستان بعدی حضور نداشته باشند حسی از پیوستگی و واقع گرایی ایجاد می کند؛ گویی که زندگی شخصیت ها در جهان این کتاب به هم گره خورده است.

این ساختار می تواند نمادی از پیچیدگی و درهم تنیدگی روابط انسانی و تأثیر متقابل افراد بر زندگی یکدیگر در جامعه باشد.

استفاده از «پیش داستان» و «پس داستان» نیز که در توضیحات کتاب به آن اشاره شده است احتمالاً به معنای مقدمه ها یا مؤخره هایی برای برخی داستان هاست که به ایجاد این پیوستگی کمک می کنند یا زمینه ای برای درک بهتر داستان فراهم می آورند.

در مجموع ساختار کتاب «ملاقات با سوسک» نه تنها از نظر فنی قابل توجه است بلکه به لحاظ مفهومی نیز با تم ها و مضامین کتاب هماهنگی دارد و به غنای اثر می افزاید.

خلاصه کتاب

«ملاقات با سوسک» مجموعه ای از داستان هایی است که هرچند مستقل به نظر می رسند اما با نخ های پنهانی از روابط و تأثیرات متقابل شخصیت ها به یکدیگر پیوند خورده اند و تصویری چندوجهی از جامعه و انسان ارائه می دهند.

یکی از داستان های برجسته کتاب «بشردان» نام دارد که روایتگر وضعیت اسفناک زندانی در یک زندان مدرن است. این داستان با ترسیم شکنجه های جسمی و روحی که نه تنها بر زندانی اصلی بلکه بر همه ی کسانی که در چنین سیستمی گرفتارند تحمیل می شود نقدی بر ساختارهای قدرت و سرکوب ارائه می دهد.

این داستان فضایی تلخ و بعضاً کافکایی دارد و به موضوع مقاومت و تسلیم در برابر فشارهای بیرونی می پردازد.

داستان دیگری به مادری می پردازد که به گونه ای نامتعارف عاشق درد و رنج خود است. این روایت می تواند نمادی از پذیرش یا حتی دل بستن به شرایط دشوار زندگی باشد و به روانکاوی شخصیت هایی می پردازد که در مواجهه با مصائب واکنش های غیرمنتظره ای نشان می دهند.

این داستان به بررسی پیچیدگی های عشق و رنج و ارتباط متقابل آن ها در تجربه انسانی می پردازد و ممکن است به موضوعاتی مانند مازوخیسم یا سازوکارهای دفاعی روان در برابر دردهای عمیق اشاره داشته باشد.

داستان عنوان کتاب «ملاقات با سوسک» یکی از عجیب ترین و نمادین ترین روایت هاست. در این داستان منتقد و مقاله نویسی که خود را برای دیداری مهم شاید خواستگاری آماده می کند ناگهان با یک سوسک روبرو می شود.

این رویارویی غیرمنتظره نه تنها مسیر داستان را عوض می کند بلکه بهانه ای می شود برای طرح پرسش هایی عمیق درباره ارزش ها قضاوت ها و معیارهای انسانی. سوسک در اینجا می تواند نمادی از چیزهای ناخوشایند طرد شده یا نادیده گرفته شده در جامعه یا درون انسان باشد.

این داستان با استفاده از عنصری بظاهر پیش پاافتاده یا حتی نفرت انگیز به نقد سطحی نگری و اهمیت دادن بیش از حد به ظواهر در برابر جوهر وجودی انسان یا پدیده ها می پردازد.

داستان های دیگر کتاب نیز با عناوینی چون «عکس خصوصی» «مغز حرام» «هیتلر را من کشتم» و… هر یک به گوشه ای از دغدغه های نویسنده اشاره دارند. «مغز حرام» ممکن است به افکار ممنوعه یا تابوهای اجتماعی بپردازد؛ «عکس خصوصی» شاید در مورد حریم خصوصی نظارت یا هویت در عصر مدرن باشد.

«هیتلر را من کشتم» عنوانی است که می تواند به مسئولیت فردی در قبال شر تاریخ یا حتی مبارزه با جنبه های تاریک درون خود اشاره داشته باشد.

این داستان ها در کنار هم تابلویی چندپاره اما مرتبط از جامعه ای را ترسیم می کنند که در آن انسان ها با چالش های وجودی اجتماعی و اخلاقی دست و پنجه نرم می کنند.

مضامینی مانند آزادی سرکوب عشق درد قضاوت ریاکاری و جستجو برای معنا در جهانی آشفته در سراسر کتاب تکرار می شوند و به داستان ها وحدت مضمونی می بخشند حتی اگر ساختار روایی آن ها مستقل باشد.

خلاصه این کتاب را می توان تلاشی برای به تصویر کشیدن واقعیت های تلخ و پیچیده زندگی انسانی در جامعه معاصر دانست با استفاده از زبانی نمادین و ساختاری نوآورانه که خواننده را به تفکر وادار می کند.

نقل قول از کتاب

یکی از نقل قول های تأمل برانگیز و کلیدی کتاب «ملاقات با سوسک» دیالوگی است که احتمالاً از زبان سوسک در داستان عنوان کتاب بیان می شود و نقدی تند و گزنده بر قضاوت های سطحی و ریاکاری های اجتماعی دارد:

«چون خوش قیافه نیستیم مارو می کشید یعنی اگه ما خوش قیافه بودیم ولی آدم می خوردیم یا مثل شما خوش لباس و خوش چهره بودیم ولی دزد ریاکار بی شرف هزاررنگ و بد صفت بودیم شما ما را نمی کشتید؟ کاری به کارمون نداشتید؟ همان طوری که کاری به کار خودتون ندارید.»

این نقل قول جوهر اصلی داستان «ملاقات با سوسک» و شاید بخش مهمی از پیام کلی کتاب را در خود جای داده است. سوسک که معمولاً موجودی ناخوشایند و در معرض انزجار و نابودی است در اینجا نقش منتقد را ایفا می کند و با طرح یک پرسش بلاغی استانداردهای دوگانه و ارزش های وارونه در جامعه انسانی را به چالش می کشد.

او با مقایسه خود (که به صرف ظاهر ناپسند کشته می شود) با انسان هایی که با وجود فساد اخلاقی (دزد ریاکار بی شرف هزاررنگ بد صفت) به دلیل ظاهر موجه یا جایگاه اجتماعی خود مصون می مانند ریاکاری و فساد پنهان در لایه های جامعه را عریان می کند.

این جمله نقدی گزنده بر اهمیت بیش از حد به ظواهر در برابر باطن است. سوسک با زبان ساده و بی پرده خود حقیقت تلخی را بیان می کند: در دنیای انسان ها گاهی ظاهر فریبنده و پوشش مناسب گناهان و پلیدی های درونی را می پوشاند و اجازه می دهد افراد فاسد بدون مجازات به زندگی خود ادامه دهند در حالی که موجودی بی خطر مانند سوسک تنها به دلیل ظاهرش محکوم به مرگ است.

این نقل قول به خوبی با تم اصلی کتاب که نقد جامعه و انسان معاصر است همخوانی دارد. نویسنده از زبان موجودی که در پایین ترین مرتبه قرار داده شده بالاترین انتقادها را بیان می کند.

این تکنیک قدرت تأثیرگذاری پیام را افزایش می دهد و خواننده را وادار می کند تا در مورد معیارهای خود برای قضاوت درباره دیگران و همچنین درباره جامعه ای که در آن زندگی می کند بازاندیشی کند.

پرسش پایانی سوسک «همان طوری که کاری به کار خودتون ندارید» اوج این نقد است که به خودفریبی و نادیده گرفتن عیوب و فسادهای درونی انسان ها اشاره دارد.

این نقل قول به تنهایی می تواند چکیده ای از نگاه انتقادی مرتضی نظری زاده کرمانی به جامعه ای باشد که در آن ارزش ها دستخوش تغییر شده اند و معیار قضاوت نه اعمال و صفات واقعی بلکه ظواهر و پوشش است.

این بخش از کتاب نمونه ای درخشان از استفاده از نماد و زبان برای بیان مفاهیم پیچیده و عمیق به شیوه ای ساده و کوبنده است و یکی از به یادماندنی ترین قسمت های «ملاقات با سوسک» محسوب می شود.

داستان های دیگر کتاب

علاوه بر داستان های برجسته «بشردان» و «ملاقات با سوسک» کتاب حاوی روایت های دیگری است که هر یک به جنبه ای از زندگی انسان معاصر و چالش های او می پردازند و در کنار هم پازل کلی اثر را کامل می کنند.

عناوین برخی از این داستان ها که در فهرست کتاب آمده اند خود سرنخ هایی از مضامین و فضاهای آن ها به دست می دهند. برای مثال داستان «عکس خصوصی» می تواند به موضوعات مرتبط با حریم خصوصی در دنیای امروز انتشار اطلاعات شخصی یا هویت فردی در برابر نگاه جامعه اشاره داشته باشد.

در عصر شبکه های اجتماعی و به اشتراک گذاری بی وقفه اطلاعات مفهوم «عکس خصوصی» دستخوش تغییر شده و این داستان ممکن است به این تحولات و پیامدهای آن بپردازد.

داستان «مغز حرام» عنوانی جسورانه و کنجکاوی برانگیز است که احتمالاً به افکار ممنوعه تابوهای ذهنی یا جنبه هایی از روان انسان می پردازد که در جامعه پذیرفته شده نیستند. این داستان می تواند به سرکوب امیال عقاید غیرمتعارف یا مبارزه درونی با افکاری که از نظر اخلاقی یا اجتماعی «حرام» شمرده می شوند اشاره داشته باشد.

عنوان «هیتلر را من کشتم» نیز بسیار نمادین است و می تواند تفاسیر متعددی داشته باشد. این داستان ممکن است به مسئولیت فردی در قبال وقایع تاریخی مبارزه با شر در ابعاد بزرگ یا کوچک یا حتی جنبه های تاریک و مستبدانه درون خود انسان بپردازد.

این عنوان می تواند تلاشی برای بازتعریف قهرمانی یا مسئولیت پذیری در جهانی پیچیده باشد.

داستان «من و اتاق های زیرشیروانی» فضایی متفاوت را تداعی می کند؛ فضایی که معمولاً با خاطرات اشیاء قدیمی یا بخش های فراموش شده یا پنهان ذهن و زندگی مرتبط است. این داستان ممکن است به گذشته نوستالژی تنهایی یا جستجو در لایه های پنهان وجود خود بپردازد.

«قطار دهلی بمبیی» با اشاره به دو شهر بزرگ در هند فضایی جغرافیایی و فرهنگی متفاوت را مطرح می کند. این داستان می تواند به سفر مهاجرت تفاوت های فرهنگی یا مواجهه با دنیایی جدید و ناآشنا بپردازد و شاید نگاهی به زندگی در کلان شهرها یا چالش های سفر در دنیای مدرن داشته باشد.

«رسوا خانه» نیز عنوانی گویاست که به مکانی برای برملا شدن رازها یا افشای حقایق ناخوشایند اشاره دارد. این داستان ممکن است به نقد نهادهای اجتماعی فساد پنهان یا عواقب برملا شدن حقیقت برای افراد یا جامعه بپردازد.

«روژی یار» که عنوانی کردی به معنای «دوست روز» یا «یار روز» است می تواند داستانی با پس زمینه فرهنگی خاص باشد و به مفاهیمی مانند دوستی همراهی در سختی ها یا زندگی در مناطق کردنشین ایران یا عراق بپردازد.

«اپرای مردان سبیل استالینی» عنوانی است که به وضوح به تاریخ و سیاست به خصوص دوره استالینیسم اشاره دارد. این داستان ممکن است به نقد توتالیتاریسم قدرت ایدئولوژی ها یا تأثیر تاریخ بر زندگی افراد بپردازد و شاید فضایی گروتسک یا کمدی سیاه داشته باشد.

«ما در عکس ها زندگی می کنیم» نیز عنوانی تأمل برانگیز است که به رابطه انسان با تصویر خود و واقعیت اشاره دارد. این داستان می تواند به نقش عکس و رسانه در شکل دهی به هویت تلاش برای نمایش تصویری ایده آل از خود یا تفاوت میان واقعیت و بازنمایی آن بپردازد.

و بالاخره «اتفاق ممنوع نیست» عنوانی است که به غیرقابل پیش بینی بودن زندگی و رخ دادن پدیده های غیرمنتظره اشاره دارد. این داستان ممکن است به سرنوشت شانس یا ناتوانی انسان در کنترل کامل زندگی خود بپردازد.

مجموع این داستان ها با تنوع موضوعی و فضایی خود نشان دهنده گستردگی دیدگاه نویسنده و توانایی او در پرداختن به مسائل مختلف با زبانی واحد و نگاهی منسجم است که در نهایت تصویری جامع از جهان داستان های «ملاقات با سوسک» ارائه می دهند.

کتاب ملاقات با سوسک رمان است یا مجموعه داستان کوتاه؟

نویسنده خود این کتاب را ترکیبی از هر دو می داند؛ ساختاری نیمه رمان و نیمه داستان کوتاه دارد که داستان هایش با وجود استقلال نسبی از طریق شخصیت ها و تأثیر اعمالشان به هم مرتبط هستند.

ناشر کتاب ملاقات با سوسک کدام است؟

کتاب «ملاقات با سوسک» توسط نشر هیلا منتشر شده است. نشر هیلا یکی از زیرمجموعه های گروه انتشاراتی ققنوس است که در زمینه نشر آثار ادبیات داستانی فعالیت می کند.

تعدادی از داستان های کتاب ملاقات با سوسک را نام ببرید.

برخی از داستان های این مجموعه شامل «بشردان» «ملاقات با سوسک» (داستان عنوان) «عکس خصوصی» «مغز حرام» «هیتلر را من کشتم» «من و اتاق های زیرشیروانی» و «رسوا خانه» هستند.

آیا می توانم بخشی از کتاب ملاقات با سوسک را بخوانم؟

بله معمولاً بخش هایی از کتاب ها برای معرفی توسط ناشر یا کتاب فروشی ها به صورت آنلاین یا در پیش نمایش ها در دسترس قرار می گیرند. می توانید برای یافتن این بخش ها به وب سایت ناشر یا سایت های فروش آنلاین کتاب مراجعه کنید.

داستان های کتاب ملاقات با سوسک چه ارتباطی با هم دارند؟

داستان ها با اینکه می توانند مستقل خوانده شوند از طریق تأثیر اعمال رفتارها و دیالوگ های شخصیت های یک داستان بر شخصیت ها یا وقایع داستان های بعدی به هم پیوسته اند و ساختاری شبکه ای ایجاد می کنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خلاصه کتاب ملاقات با سوسک ( نویسنده مرتضی نظری زاده کرمانی )" هستید؟ با کلیک بر روی کتاب، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خلاصه کتاب ملاقات با سوسک ( نویسنده مرتضی نظری زاده کرمانی )"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه