از آغاز سال ۱۴۰۰ تا به امروز ۱۳۶۵ روز سپری شده که سهم تهران از هوای پاک ۲۰ روز بوده است. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این باره می گوید «من دلم را خوش نکردم که اوضاع هوای این شهر خوب خواهد شد شما هم نکنید.»
از پنجشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۳ آلودگی به مرز هشدار و به وضعیت قرمز رسید. بسیاری از مردم این روز ها برای مقابله با آلودگی هوا «ماسک» را بهترین چاره دیدند و دانش آموزان هم خانه نشین شدند. در این زمینه استانداری تهران بخشی از مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا را به عدم صدور مجوز روزانه طرح ترافیک از سوی شهرداری تهران تا تاریخ ۱۸ آذر اختصاص داد. همچنین جلوگیری از تردد کامیون های دیزلی تمامی موتورسیکلت ها و خودرو های دودزا و ممنوع شدن مصرف مازوت در واحد های صنعتی از دیگر مصوبات این کارگروه بود. با این وجود ۴ روز از وضعیت قرمز هوای تهران می گذرد اما همچنان هاله های آلودگی بر روی شهر است.
در حالی پایتخت نشینان در هوای خاکستری نفس می کشند که گاز های خروجی از خودروها صنایع آلاینده سوخت های فسیلی نه تنها تهدیدی برای محیط زیست و آلودگی هوای پایتخت است بلکه در درجه اول بلای جان تهرانی هاست. علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت پیشتر در این زمینه گفته بود که «در تهران سالانه ۷ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا میمیرند.»
به غیر از مضراتی که آلودگی هوا برای سلامتی شهروندان دارد مسمویت های ناشی از آلاینده ها هم با گیجی سردرد حالت تهوع بی حوصلگی و خستگی فردی را حتی تا مرگ پیش می برد.
از همین رو بعد از شدت و افزایش آلاینده ها در پایتخت محمداسماعیل توکلی رئیس اورژانش تهران امروز از افزایش ماموریت های اورژانس از ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ ماموریت در روز خبر داد.
به غیر از تهران استان آذربایجان غربی شهرستان اشنویه و مهاباد و در استان خوزستان شهرستان رامهرمز با شاخص بالای ۲۰۰ در شرایط بسیار ناسالم قرار دارند. ضمن اینکه بسیاری از کلانشهر های جهان مانند لندن و پکن سالانه با ۹ هزار کشته در اثر آلودگی هوا رو به رو بودند اما امروز با گسترش انرژی پاک توانستند تا حدی با آلودگی هوا مقابله کنند.
سابقه ۴۵ ساله و دگر هیچ!
۴۵ سال از سابقه قانونگذاری در حوزه آلودگی ها می گذرد و تاکنون بیش از ۴۰ قانون و مصوبه فقط توسط مجلس و هیأت دولت در این حوزه تصویب شده است. از این رو در اصل ۵۰ قانون اساسی به صراحت ذکر شده که انجام هرگونه عملیات در راستای تخریب یا تهدید محیط زیست ممنوع است. در حالیکه جان شهروندان از ارزش بالایی برخوردار است اما عملیاتی شدن این اصل همچنان با ضعف در نظارت و اجرای قوانین همراه است.
علاوه بر مصوبات بند های قانون هوای پاک مصوبه سال ۱۳۹۶ به دلیل نحوه تأمین منابع مالی به صورت کامل اجرایی نشده است؛ ضمن اینکه شهرداری تهران در راستای اجرای قانون هوای پاک با کمک دولت سیزدهم اقدام به خرید خودرو های برقی و آغاز برقی سازی حمل ونقل عمومی کرده است که با این برنامه ریزی ها گام بلندی برای توسعه زیر ساخت انرژی پاک انجام دهد اما این موضوع به تنهایی کافی نیست به طوری که مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به تازگی گفت: باید تمام نهاد هایی که در بحث آلودگی هوا دخیل هستند را جمع کنیم و یکبار دیگر مسوولیت هایشان را به آن ها یادآوری کنیم.
حسین آخانی عضو هیئت علمی دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران می گوید: قانون کامل و شفافی برای مقابله با آلودگی هوا نداریم و اولویتی بین دستگاه های مختلف برای حل مشکل آلودگی هوا نیست. در مقابل سعید بهشتی کارشناس مسائل محیط زیستی می گوید که قوانین خوبی داریم که باید برای آن بودجه مناسبی در نظر گرفته شود.
کارشناسان معتقدند برای کنترل ترافیک نمی توان از برنامه های موقت و کوتاه مدت استفاده کرد بلکه باید مردم را به سمت حمل ونقل عمومی برد تا از بحران جولان خودرو های تک سرنشین جلوگیری شود. مهمترین راهکار مقابله با آلودگی هوا در حال حاضر در کشور های مختلف برقی سازی و افزایش استاندارد ها در تولید و گسترش موتورسیکلت ها و خودروهاست.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "قاتل خاکستری سالانه جان ۷ هزار نفر را در تهران می گیرد!" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "قاتل خاکستری سالانه جان ۷ هزار نفر را در تهران می گیرد!"، کلیک کنید.