معیارهای انتخاب شرکت حسابداری

همیشه انتخاب یک شرکت حسابداری مناسب یکی از دغدغه های اصلی من بوده چون از همون اول تجربه های تلخی با شرکت های مختلف داشتم. اگر شما هم دنبال یه شرکت حسابداری هستید که بتونه مشکلات مالی و حسابداری کسب وکارتون رو به درستی مدیریت کنه باید به چند تا نکته خیلی مهم دقت کنید. اینجا تجربه های شخصی خودم رو باهاتون درمیون می ذارم تا کمکتون کنم بهترین تصمیم رو بگیرید.

معیارهای انتخاب شرکت حسابداری

۱. تجربه و تخصص شرکت

اولین چیزی که به نظرم خیلی مهمه تجربه و تخصص اون شرکت توی حوزه کاری شماست. تجربه به این معنی نیست که هر شرکتی که بیشتر سابقه داشته باشه بهتره بلکه منظورم اینه که آیا اون شرکت در حوزه خاص شما تجربه داره یا نه؟ یه بار با یه شرکت حسابداری قرارداد بستم که خیلی هم معروف بود اما به درد شرکت فناوری اطلاعات ما نمی خورد. اینا بیشتر برای صنایع تولیدی حسابداری می کردن و توی مسائل مربوط به کسب وکارای فناوری گیر می کردن.

۲. قیمت و تعرفه ها

یه تجربه جالبی که داشتم اینه که همیشه فکر می کردم هر چی پول بیشتری بدم خدمات بهتری می گیرم اما قیمت لزوماً به معنی کیفیت بهتر نیست. یه بار یه شرکت حسابداری رو با قیمت بالا انتخاب کردم و متوجه شدم که اصلاً به اندازه پولی که می گیرن خدمات ارائه نمی کنن. پس پیشنهاد من اینه که با چند تا شرکت حسابداری تماس بگیرید و تعرفه هاشون رو مقایسه کنید. البته حواستون باشه که خیلی ارزون هم به معنی خوب بودن نیست. ارزونی بیش از حد ممکنه نشون بده که خدمات ضعیفی دارن.

۳. پشتیبانی و پاسخگویی

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که با یه شرکت حسابداری داشتم پشتیبانی ضعیف بود. یعنی هر وقت نیاز به راهنمایی داشتم یا دیر جواب می دادن یا اصلاً جواب نمی دادن. حتماً قبل از قرارداد بستن مطمئن بشید که شرکت حسابداری مورد نظرتون یه تیم پشتیبانی قوی داره. اگه توی کار حسابداری اشتباهی بشه و شما نتونید سریع بهشون دسترسی پیدا کنید ممکنه کلی دردسر براتون درست بشه.

۴. سازگاری با فناوری های جدید

دنیا داره به سمت دیجیتالی شدن می ره و حسابداری هم از این قاعده مستثنا نیست. من از یه شرکتی که هنوز با روش های قدیمی و دستی کار می کرد خیلی اذیت شدم. اگه شرکتی که انتخاب می کنید با نرم افزارهای حسابداری به روز و مناسب کار می کنه احتمال خطا خیلی کمتر می شه و سرعت کار بالا می ره. پس حتماً دقت کنید که از چه نرم افزارهایی استفاده می کنن.

۵. مشاوره و راهنمایی های مالیاتی

یکی دیگه از معیارهایی که بهش توجه نکرده بودم مشاوره مالیاتی بود. تا این که یه بار یه شرکت حسابداری خوب پیدا کردم که نه تنها حسابداری شرکت رو عالی انجام می داد بلکه توی مسائل مالیاتی هم خیلی حرفه ای بود. اینطوری هم مالیات کمتری پرداخت کردم و هم از مشکلات قانونی جلوگیری شد. حتماً قبل از انتخاب شرکت حسابداری بپرسید که چه خدماتی در زمینه مشاوره مالیاتی ارائه می دن.

۶. امنیت اطلاعات

یکی از نکات خیلی مهم که شاید خیلی ها بهش توجه نمی کنن امنیت اطلاعاته. شما به یه شرکت حسابداری دسترسی کامل به اطلاعات مالی تون می دید و این اطلاعات باید کاملاً محرمانه باشه. یه بار یکی از دوستانم به خاطر افشای اطلاعات مالی شرکتش دچار مشکلات قانونی شد. پس از همون اول مطمئن بشید که شرکت حسابداری به حفظ محرمانگی اطلاعات شما اهمیت می ده.

۷. مشتریان قبلی و سوابق کاری

یه بار یه شرکت حسابداری رو انتخاب کردم که تبلیغاتش خیلی جذاب بود ولی وقتی مشتریای قبلیشون رو بررسی کردم فهمیدم که اکثرشون ناراضی بودن. پس یکی از بهترین راه ها اینه که مشتریان قبلی اون شرکت رو بررسی کنید و ازشون در مورد کیفیت خدمات سوال بپرسید. حتی می تونید توی اینترنت نظرات مشتریان قبلی رو هم پیدا کنید.

۸. انعطاف پذیری در خدمات

هر شرکتی نیازهای خاص خودش رو داره و شما به شرکتی نیاز دارید که بتونه خدمات حسابداری رو به صورت اختصاصی و با توجه به نیازهای شما ارائه بده. یکی از مشکلاتی که با شرکت قبلی داشتم این بود که خدماتشون خیلی خشک و غیرقابل تغییر بود و نمی تونستن خودشون رو با نیازهای شرکت من تطبیق بدن. قبل از انتخاب حتماً مطمئن بشید که شرکت مورد نظرتون انعطاف پذیری لازم رو داره.

۹. گزارش دهی شفاف و دقیق

یه شرکت حسابداری باید بتونه به موقع و به صورت شفاف گزارش های مالی شرکت رو ارائه بده. یه بار با یه شرکتی کار می کردم که گزارش های مالی رو خیلی دیر و ناقص ارائه می دادن و همین باعث شد تصمیم گیری های مهمی رو دیرتر از موعد انجام بدم. مطمئن بشید که شرکت حسابداری گزارش های شفاف دقیق و به موقع ارائه می ده.

۱۰. حضور در جلسات مالی

اگه شرکت شما نیاز به جلسات مالی با حسابداران داره حتماً بررسی کنید که حسابداران اون شرکت آمادگی حضور در جلسات مالی رو دارن یا نه. من یه بار نیاز داشتم که حسابدار شرکت در جلسات مالیاتی حضور داشته باشه اما اون شرکت هیچ خدماتی در این زمینه ارائه نمی داد و این موضوع باعث شد تا خودم به تنهایی جلسه رو مدیریت کنم.

معیار توضیحات
تجربه و تخصص داشتن تجربه در حوزه کاری خاص شما
پشتیبانی پاسخگویی سریع و ۲۴ ساعته
مشاوره مالیاتی ارائه راهکارهای کاهش مالیات
امنیت اطلاعات حفظ محرمانگی اطلاعات مالی

معیارهای انتخاب شرکت حسابداری

نتیجه گیری

انتخاب شرکت حسابداری مناسب از اهمیت بالایی برخورداره و می تونه به شدت روی موفقیت کسب وکار شما تاثیر بذاره. باید مطمئن بشید که شرکت حسابداری که انتخاب می کنید به همه نکات بالا توجه می کنه و می تونه به صورت تخصصی و حرفه ای با شما همکاری کنه. اگه تجربه خاصی تو این زمینه دارید خوشحال می شم توی بخش نظرات با من و بقیه دوستان به اشتراک بذارید.

سوالات متداول

۱. آیا شرکت های حسابداری هم مشاوره مالیاتی ارائه می دهند؟ بله بسیاری از شرکت های حسابداری مشاوره مالیاتی هم ارائه می دهند که می تونه به شما در کاهش مالیات و حل مشکلات قانونی کمک کنه.

۲. آیا قیمت بالاتر به معنی خدمات بهتر است؟ نه لزوماً. شما باید هم قیمت و هم کیفیت خدمات رو در نظر بگیرید. قیمت بالا همیشه به معنی خدمات بهتر نیست.

۳. چطور بفهمم که یک شرکت حسابداری امنیت اطلاعات رو رعایت می کنه؟ قبل از قرارداد بستن از شرکت بپرسید که چه سیاست هایی برای حفظ امنیت اطلاعات مالی دارن. همچنین نظرات مشتریان قبلی رو هم بررسی کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "معیارهای انتخاب شرکت حسابداری" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "معیارهای انتخاب شرکت حسابداری"، کلیک کنید.