با ثبت نام در دوره سیسکو، به دنیای جذاب شبکه های مدرن وارد شوید!

یکی از بزرگ ترین چالش هایی که در مسیر پیشرفت شغلی در حوزه فناوری اطلاعات باهاش روبه رو می شیم پیدا کردن راهی برای تخصصی تر شدن توی این حوزه است. اما وقتی بحث شبکه های کامپیوتری میاد وسط یکی از بهترین مسیرها بدون شک دوره های سیسکو هستن. تجربه من؟ اولش هم من مثل خیلی از شما دو دل بودم. اما بعد از شروع یادگیری توی این مسیر به این نتیجه رسیدم که واقعا ارزششو داشت!

با ثبت نام در دوره سیسکو، به دنیای جذاب شبکه های مدرن وارد شوید!

سیسکو فقط یک مدرک ساده نیست؛ این دوره ها حکم بلیط ورود شما به دنیای حرفه ای شبکه رو دارن. دنیایی که توش می تونید با شرکت های بزرگ همکاری کنید و حقوق های عالی بگیرید.

چرا دوره سیسکو؟

شاید براتون سوال باشه که چرا از بین این همه دوره سیسکو؟ راستش دوره های زیادی توی بازار هست اما سیسکو یک چیز دیگه ست. دوره های سیسکو به شما یاد میدن که چطور شبکه های بزرگ رو مدیریت کنید به مشکلات پیچیده پاسخ بدید و اونا رو حل کنید. مگه چند تا دوره دیگه هست که بهتون این مهارت ها رو به شکل حرفه ای و عملی یاد بده؟

من هم مثل خیلیای دیگه اول فکر می کردم که این دوره ها سخت و سنگینه و نیاز به کلی پیش زمینه داره. اما حقیقتش اینه که با داشتن یک علاقه و کمی پشتکار همه چیز ممکنه.

با چه دوره هایی شروع کنیم؟

حالا می رسیم به سوال بعدی : از کجا شروع کنیم؟ خب بستگی به سطح دانش شما داره. اگه تازه کار هستید و می خواید قدم های اولتون رو در دنیای شبکه بردارید من بهتون دوره CCNA رو پیشنهاد می کنم.

این دوره اولین مرحله از سفر شما به دنیای شبکه های سیسکو هست. توی این دوره یاد می گیرید که چطور شبکه های ساده راه اندازی کنید و به مشکلات اولیه شون پاسخ بدید. از پیکربندی اولیه تا عیب یابی همه چیز توی این دوره پوشش داده میشه.

بیشتر بخوانید: دوره آموزشی ccna

چه مشکلاتی توی این مسیر وجود داره؟

خب یکی از مشکلاتی که من توی شروع دوره داشتم خود تجهیزات سیسکو بود. البته خیلی از آموزش ها روی شبیه سازهای نرم افزاری انجام میشه اما بالاخره باید تجهیزات واقعی رو هم تجربه کنید. توی دوره های آنلاین همیشه هم نمی تونید به راحتی به سخت افزار دسترسی داشته باشید. اما یه راه حل ساده اینه که از تجهیزات کارکرده استفاده کنید یا توی لابراتوارهای مجازی تمرین کنید.

حتی بعضی وقتا ممکنه با نرم افزارهای سیسکو هم به مشکل بخورید. من خودم چند بار اول که خواستم تنظیمات رو روی روتر انجام بدم اصلا نمی دونستم مشکل از کجاست! حتی وقتی فکر می کردم که همه چیز درسته باز هم مشکل پیدا می کردم. صبور باشید بالاخره از دل هر مشکل یه راه حل بیرون میاد.

چی یاد می گیرید؟

توی دوره های سیسکو مفاهیم مختلفی یاد می گیرید که بعضی هاش واقعا چشم گیرن. مثل پروتکل های مسیریابی (OSPF, EIGRP) شبکه های محلی (LAN) و شبکه های گسترده (WAN). وقتی اولین بار این پروتکل ها رو توی شبکه واقعی پیکربندی کنید حس عجیبی دارید! احساس می کنید که کنترل کامل روی ترافیک شبکه دارید و می تونید دقیقا مشخص کنید هر پکت کجا بره.

نکته جالب تر؟ شما فقط یه مدیر شبکه نمی شید. توی این دوره ها یاد می گیرید که چطور شبکه ها رو بهینه کنید امنیت رو بالا ببرید و حتی با تهدیدات سایبری مقابله کنید.

به شبکه های ابری هم علاقه دارید؟

اگر علاقه دارید که قدم هاتون رو بزرگ تر بردارید و به شبکه های مدرن تری مثل شبکه های ابری (Cloud Networks) برسید دوره های بالاتر سیسکو مثل CCNP و حتی CCIE دقیقا همون چیزیه که نیاز دارید. سیسکو توی همه جا نفوذ داره حتی توی دیتاسنترها و شبکه های ابری.

دوره ها آنلاین باشه یا حضوری؟

یکی از سوالاتی که همیشه مطرحه اینه که دوره ها رو آنلاین برداریم یا حضوری؟ من خودم اولش آنلاین شروع کردم اما بعد دیدم که تعامل حضوری با مدرس و بقیه بچه ها خیلی بیشتر کمک می کنه. توی دوره های حضوری می تونید سریع سوال بپرسید و تجربه واقعی به دست بیارید. اما اگه مشغله زیادی دارید نگران نباشید؛ آموزش های آنلاین هم به اندازه کافی موثر هستن.

جدول مقایسه دوره ها

نوع دوره

ویژگی ها

مناسب برای

CCNA

مناسب برای شروع آموزش اصول اولیه شبکه

مبتدی ها

CCNP

آموزش های پیشرفته تر در زمینه های مختلف شبکه

کاربران متوسط

CCIE

مدرک سطح بالا برای متخصصین شبکه

کاربران حرفه ای

چطور موفق بشیم؟

حالا بیایید یه نکته خیلی مهم رو هم با هم بررسی کنیم. شما با شرکت توی دوره سیسکو نمی تونید یک شبه متخصص بشید. تجربه ی شخصی من این بود که بعد از دوره CCNA هنوز کلی چیزهای جدید برای یادگیری داشتم. پس اگر فکر می کنید بعد از این دوره همه چیز رو یاد گرفتید سخت در اشتباهید! مطالعه مستمر و تمرین مداوم دو چیز خیلی مهمن که نباید فراموش کنید.

سوالات متداول

۱. آیا برای شرکت در دوره های سیسکو باید پیش زمینه داشته باشم؟
خیر دوره های ابتدایی مثل CCNA برای افرادی طراحی شده که تازه کار هستن.

۲. چقدر زمان می بره تا مدرک CCNA رو بگیرم؟
بسته به زمانی که صرف می کنید می تونه از ۳ تا ۶ ماه طول بکشه.

۳. بازار کار برای افراد دارای مدرک سیسکو چطوره؟
در حال حاضر تقاضا برای متخصصان شبکه با مدارک سیسکو بسیار زیاده به خصوص در زمینه هایی مثل امنیت شبکه و دیتاسنترها.

نتیجه گیری

در نهایت باید بگم که دوره های سیسکو یک راه عالی برای ورود به دنیای شبکه های مدرن هستن. این دوره ها همون چیزی هستن که شما رو از یک کاربر ساده به یک متخصص حرفه ای تبدیل می کنن. پس اگر به شبکه و امنیت علاقه دارید درنگ نکنید و همین حالا ثبت نام کنید. منتظر تجربیات و سوالات شما در بخش نظرات هستم!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "با ثبت نام در دوره سیسکو، به دنیای جذاب شبکه های مدرن وارد شوید!" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "با ثبت نام در دوره سیسکو، به دنیای جذاب شبکه های مدرن وارد شوید!"، کلیک کنید.