چرا باید لوگو داشته باشیم؟

چرا باید لوگو داشته باشیم؟

خب بذارید بدون هیچ مقدمه خاصی بریم سر اصل مطلب : چرا واقعاً نیاز داریم که برای بیزینس یا حتی پروژه های شخصی خودمون لوگو داشته باشیم؟ راستش رو بخواید این موضوع فقط برای “قشنگی” نیست؛ دلایل خیلی بیشتری پشتش هست. توی این مقاله سعی می کنم با یه لحن خودمونی و بر اساس تجربه هایی که داشتم توضیح بدم که چرا اینقد داشتن یه لوگوی خوب مهمه و چطور می تونه به رشد و شناخت برند کمک کنه. حتی اگه یه بیزینس کوچیک دارید یا فقط یه بلاگ شخصی راه انداختید داشتن لوگو براتون می تونه بازی رو عوض کنه.

چرا باید لوگو داشته باشیم؟

هویت و شخصیت برند رو چطور نشون بدیم؟

اولین دلیلی که خیلی به چشم میاد اینه که لوگو در واقع هویت بصری شماست. مثلا وقتی به لوگوی شرکت “اپل” فکر می کنید احتمالاً همون سیب گاز زده جلوی چشمتون میاد. مهم نیست که طرفدار این برند باشید یا نه ولی ذهن شما سریعاً لوگو رو با هویت و محصولاتش مرتبط می کنه.

حالا تصور کنید شما هم یه محصول یا سرویس ارائه می دید و هنوز لوگویی ندارید. مشتری های شما با چی قراره شمارو بشناسن؟ لوگو یه نشونه مشخص از شماست که توی ذهن ها باقی می مونه و یه جورایی به برندتون شخصیت میده.

اعتبارسازی

وقتی برای کسب وکارتون لوگو دارید احساس حرفه ای بودن رو به مشتری منتقل می کنید. خود من زمانی که یه پروژه فریلنسری داشتم و هیچ لوگویی نداشتم همیشه با این مشکل مواجه می شدم که آدم ها کسب وکارم رو جدی نمی گرفتن. بعد از اینکه یه لوگوی ساده طراحی کردم خودم حس کردم مشتریا منو جدی تر می گیرن. راستش گاهی یه حرکت ساده مثل داشتن لوگو می تونه دیدگاه مردم نسبت به شما رو کلی تغییر بده.

طراحی لوگو

چگونه اعتماد مشتری جلب می شود؟

یه نکته جالب اینه که مردم معمولاً به چیزهایی که باهاشون آشنا هستن بیشتر اعتماد می کنن. لوگو می تونه یه تصویر آشنا برای مشتری ها ایجاد کنه و همین باعث میشه که وقتی برای بار دوم یا سوم با برند شما مواجه می شن حس کنند که شمارو می شناسن. حتی اگه برای اولین بار ازتون خرید نکنن یه حس آشنایی تو ذهنشون باقی می مونه که شاید دفعه بعدی تصمیم بگیرن به شما اعتماد کنن.

لوگو = مزیت رقابتی

فرض کنید توی یه بازار رقابتی هستید و تعداد زیادی رقیب دارید. خب اگه شما یه لوگوی منحصر به فرد داشته باشید خیلی راحت می تونید از رقبا متمایز بشید. خیلی وقت ها آدم ها توی بازار نمی تونن تفاوتی بین چند تا برند مشابه قائل بشن و لوگو می تونه کمک کنه که توی این شلوغی دیده بشید. یه لوگوی خلاقانه می تونه به مشتری ها این پیام رو بده که شما با بقیه فرق دارید و محصول یا سرویس خاص تری ارائه می دید.

جذابیت بصری

یکی از مواردی که خودم هم بهش توجه نکرده بودم ولی بعداً فهمیدم چقدر مهمه جذابیت بصری لوگو هست. یه لوگوی خوب می تونه سایت شبکه های اجتماعی کارت ویزیت یا حتی بسته بندی محصولات شما رو زیباتر کنه. هرچقدر هم که محتوای شما عالی باشه اولین چیزی که مشتری می بینه ظاهر کاره و این ظاهر شامل لوگو هم میشه.

با لوگوی خوب مشتری رو نگه دارید

یه روز داشتم توی یه کافه کار می کردم و به چند تا از مشتری ها نگاه می کردم که داشتن توی تلفن همراهشون برند های مختلف رو بررسی می کردن. جالب اینجا بود که وقتی به لوگو های جذاب بر می خوردن بیشتر وقت می ذاشتن و حتی وارد صفحه ش می شدن. این یعنی یه لوگوی درست و حسابی می تونه مشتری رو وادار کنه که بیشتر با برندتون درگیر بشه و وقت بیشتری براش بذاره.

تجربه های شخصی من

راستش رو بخواید من هم مثل خیلی از شما شاید فکر می کردم لوگو یه چیز لوکس یا اضافیه و زیاد بهش اهمیت نمی دادم. وقتی اولین لوگومو طراحی کردم فقط یه طرح ساده زدم و گذشتم کنار. اما بعداً که کمی حرفه ای تر شدم فهمیدم این لوگو همونطور که داره برند من رو معرفی می کنه باید به مخاطب یه حس خاصی رو هم منتقل کنه. مثلا یکی از مشتریام وقتی لوگومو دید گفت که حس ساده ولی مدرن بودن ازش می گیره که دقیقاً همون حسی بود که می خواستم به مخاطب منتقل کنم.

قیمت طراحی لوگو چقدره ؟

اگر بخواید از همون ابتدای کار یه لوگو درست و حساب داشته باشید قطعا قیمت طراحی لوگو براتون مهم خواهد بود. هزینه ای که برای طراحی لوگو پرداخت میشه به عوامل متعددی بستگی داره و به همین دلیل طیف قیمتی گسترده‌ای داره. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت تجربه و تخصص طراح . طراح حرفه‌ای و با تجربه معمولاً هزینه بیشتری رو برای خدمات خودش دریافت می کنه چون دانش و مهارت‌های کافی برای ایجاد لوگوهایی منحصر به فرد و با کیفیت رو داره. بنابراین تا اینجا متوجه شدیم که هزینه طراحی لوگو از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیره.

طراح لوگو

علاوه بر تجربه طراح پیچیدگی پروژه تعیین کننده قیمت لوگوست. اگر طراحی لوگو نیاز به تحقیقات گسترده چندین اتود و اصلاحات متعدد داشته باشه هزینه اون افزایش پیدا می کنه. نوع صنعتی که لوگو برای اون طراحی میشه هم بر قیمت تأثیرگذاره . به عنوان مثال لوگوهای مربوط به صنایع خاص یا تخصصی ممکن است نیاز به طراحی‌های پیچیده‌تری داشته باشند که هزینه بیشتری را به همراه داره.

چطور یه لوگوی خوب طراحی کنیم؟

خب سوال مهم اینه که چطور می شه یه لوگوی خوب طراحی کرد؟ حقیقت اینه که همیشه لازم نیست خرج زیادی برای طراحی لوگو کنید. می تونید اول از سایت های رایگان یا ابزارهای طراحی آنلاین استفاده کنید. من خودم اول از همه از یه سایت رایگان استفاده کردم. هرچی لوگوتون ساده تر و مفهومی تر باشه تأثیرش بیشتره.

به نظرتون چی باید توی لوگو باشه؟ رنگ خاص؟ نماد؟ اسم برند؟ همه اینا سوالاتیه که باید بهش فکر کنید.

جدول مقایسه مزایای داشتن لوگو

مزیت لوگو

توضیحات

هویت بصری

لوگو کمک می کنه تا بیزینس شما یه هویت و شخصیت داشته باشه

اعتمادسازی

داشتن لوگو باعث میشه مشتری ها بیشتر به شما اعتماد کنن

تفاوت با رقبا

لوگو شما رو از رقبا متمایز می کنه و به شما جایگاه ویژه ای میده

جذابیت بصری

باعث میشه تمام محتواهای شما جذاب تر و حرفه ای تر به نظر برسن

پرسش های رایج

۱. آیا لوگوی ساده بهتره یا پیچیده؟ لوگو هرچی ساده تر باشه راحت تر توی ذهن مخاطب می مونه. سادگی یه اصل مهم در طراحی لوگوئه.

۲. چقدر باید برای طراحی لوگو هزینه کنم؟ اگه اول راه هستید می تونید از ابزارهای رایگان یا طراحی های ساده استفاده کنید. بعداً که برندتون بزرگتر شد می تونید هزینه کنید و یه لوگوی حرفه ای تر طراحی کنید.

۳. آیا لوگو نیاز به تغییر داره؟ نه لزوماً. اگه لوگوی شما خوب کار می کنه و شناخته شده است نیازی به تغییرش نیست. ولی اگه حس می کنید قدیمی شده یا نمی تونه به روز باشه شاید وقتش باشه یه تغییر کوچیک توش بدید.

نتیجه گیری

داشتن لوگو فقط برای شرکت های بزرگ نیست؛ هر بیزینس کوچیکی هم می تونه با یه لوگوی درست و حسابی شناخته بشه. پس اگر هنوز لوگو ندارید وقتشه که دست به کار بشید و یکی برای خودتون طراحی کنید. فرقی نمی کنه که بیزینس شما کوچیک باشه یا بزرگ لوگو اولین چیزیه که آدم ها می بینن و می تونه یه تفاوت بزرگ توی دیده شدن برندتون ایجاد کنه.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چرا باید لوگو داشته باشیم؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چرا باید لوگو داشته باشیم؟"، کلیک کنید.