آغاز مناسک حج با خروج زایران از مکه

مناسک حج با خروج کامل زایران از شهر مکه، آغاز شد. بیش از یک و نیم میلیون نفر در مناسک حج امسال حضور دارند.

به گزارش سوشال لند، شنبه 26 خردادماه بنا بر تقویم عربستان نهم ذی الحجه و روز عرفه است. زایران از غروب جمعه به سمت مشاعر و عرفات حرکت کردند تا اعمال حج را به جا آورند.

عربستان اعلام کرده است حج امسال با حضور بیش از یک میلون و 500 هزار نفر برگزار می شود. این زایران تا پیش از غروب در صحرای عرفات خواهند ماند و پیش از آن به سمت سرزمین منا برای رمی جمرات (سنگ زدن به شیطان) حرکت می کنند.

به گفته غلامرضا رضایی ـ مدیرعملیات حج 1403 ـ حدود 11 هزار و 500  زایر اهل سنت در روز «ترویه به منا» منتقل شدند و  زایران، نهم ذالحجه به زایران شیعه در عرفات خواهند پیوست.  

درحال حاضر 87 هزاز و 650 زایر ایرانی به مشاعر منقل شده اند و تا غروب نهم ذی الحجه در عرفات وقوف دارند و پس از آن رهسپار مشعرالحرام می شوند.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت نیز به راه اندازی بیمارستان ها و درمانگاه های اشاره کرد و افزود: مراکز پزشکی و درمانی جمعیت هلال احمر به طور 24 ساعته پذیرای زایران خواهد بود.

آغاز مناسک حج با خروج زایران از مکه

او اظهار کرد: تفاوت خدمات امسال نسبت به سال گذشته افزایش سطح کیفیت خدمات پزشکی است و با توجه به حضور زایران عزیز در مشاعر، همکاران مرکز پزشکی حج و زیارت در مکاتب 9 گانه به صورت 24 ساعته به شکل بیمارستانی و درمانگاهی حضور دارند و خدمات ما شامل تمامی رده های تخصصی و بخش های بستری موقت، اکو، آزمایشگاه، پرستاری، گچ گیری،  بخیه و… است.

مدیر عملیات بهداشتی درمانی حج 1403 نیز با اشاره به زایران اهل سنت هم که روز ترویه به منا رفتند، خدمات ارایه شد، افزود: تا آخرین زایری که در عرفات حضور داشته باشد، درمانگاه های مرکز پزشکی حج بیمار پذیرش خواهند کرد. همچنین درمانگاه و بیمارستان منا هم تا پایان روز 12 ذی الحجه برپا است.

طاهر درودی با اشاره به چند توصیه پزشکی به زایران بیت الله الحرام اظهار داشت: در چند سال آینده مهمترین مشکل زایران ما گرما زدگی خواهد بود بنابراین کهنسالان باید بر اساس برنامه خود داروهایشان را در این چند روز مصرف کنند و از قرارگیری در معرض مستقیم نور آفتاب بپرهیزند. وی ادامه داد: زایران بعد از خارج شدن از احرام تا پایان روز 12 از لباس خنک نخی سفید و پس از تکمیل اعمال و مناسک آقایان از عینک آفتابی و کلاه استفاده کنند. با توجه به شرایط موجود توصیه می کنیم زایران از «جبل الرحمه» بالا نروند مبادا در اجرای مناسک اعمالشان دچار اخلال شود و  آب و مایعات مصرف کنند و اگر با مشکل یا ناخوشی مواجه شدند به مرکز پزشکی مراجعه کنند.  

انتهای پبام

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آغاز مناسک حج با خروج زایران از مکه" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آغاز مناسک حج با خروج زایران از مکه"، کلیک کنید.