یادگیری نماز شب برای کودکان

شما به عنوان والدینی مسلمان وظیفه دارید که نماز خواندن را به کودک خود بیاموزید. مخصوصا زمانی که جشن تکلیف در منزل گرفته می شود. در این مقاله سعی داریم به یاد دادن نماز را به روشی ساده بیان کنیم تا در این فرایند دچار هیچ مشکلی نشوید و بتوانید به خوبی این فریضه الهی را به کودک خود یاد دهید. در این مطلب مراحل نماز خواندن به ترتیب ذکر می شود و در ادامه آموزش نماز چهار رکعتی نماز طهر ، آموزش نماز سه رکعتی مغرب و آموزش نماز صبح را خواهیم داشت. بسیاری از خانواده ها آموزش نماز به کودکان خود را از سنین پایین آغاز می کنند با این حال آموزش نماز به دختران و پسران با رسیدن به جشن تکلیف ضرورت پیدا می کند. برای سهولت این امر بهتر است آموزش نماز قدم به قدم و به در آموزش نماز به دانش آموزان بهتر است گزیده ای کوچک و قابل فهم از حکمت و فلسفه نماز را به او آموخت.

یادگیری نماز شب برای کودکان

سعی کنید متناسب با فهم و درکش به او بگویید که نماز چیست و چرا باید خوانده شود. خوبی ها و زیبایی های نماز را به صورتی کاملا زیبا و کودکانه به او بیاموزید.  قیمت لباس پلیسی ممکن است متغیر باشد و بسته به محل فروش و متراژ فروشگاه ها متفاوت باشد . حالا نوبت به این است که به او بگویید نماز خواندن احکام خاص خودش را دارد. او باید با بدن و لباسی پاک، همراه با وضو در جایی که هم تمیز است و هم غصبی نیست رو به قبله بایستد و سپس شروع به نماز خواندن کند. آموزش وضو به کودکان نیز در این مرحله قرار دارد. به او یاد دهید که با چه آبی می تواند وضو بگیرد و چطور باید نیت کند. سپس روش صحیح وضو گرفتن را به او بیاموزید. او باید نیت کند که برای برای رضای خدا وضو می گیرد، سپس با دست راست صورت را از بالا تا پایین، از محل روییدن موی سر تا چانه بشوید.

سپس با مشتی آب توسط دست چپ دست راست را از اندکی بالای آرنج تا نوک انگشتان بشوید. این کار را باید از بالا تا پایین انجام دهد و نه برعکس.  کسی که نماز 4 رکعتی بلد شود، به سرعت می تواند نمازهای 3 رکعتی و 2 رکعتی را نیز بیاموزد. ما در ابتدا آموزش نماز 4 رکعتی را می آوریم. سپس می گوییم که چطور نماز 3 رکعتی و نماز 2 رکعتی را می توانید بخوانید. می توانید از همین ترتیب برای آموزش نماز به کودکان کمک بگیرید یا اینکه برعکس عمل کنید! یعنی ابتدا نماز 2 رکعتی را به او بیاموزید، سپس 3 رکعتی را و در انتها به سراغ آموزش نماز 4 رکعتی بروید. قابل ذکر است که قرایت یکی از واجبات نماز است، لذا قرایت صحیح و درست آیات ضرورت دارد. تمرین روخوانی قرآن به کودکان کمک می کند تا آیات را به درستی قرایت کنند. بدین منظور پینشهاد رایاد به شما مطالعه مقاله تقویت روخوانی قرآن در سنین پایین می باشد.

به رکوع می رویم. در رکوع واجب است به اندازه ای خم شویم که بتوانیم دست ها را روی زانو بگذاریم، ذکر بگوییم، در هنگام گفتن ذکر آرامش بدن داشته باشیم، بعد از رکوع بایستیم، بعد از رکوع ارامش بدن داشته باشیم. پروردگار من که از همه کس بالاتر می باشد از هر عیب و نقصی پاک و منزه است و من مشغول ستایش او هستم)” بعد از سجده اول می نشینیم، اندکی تامل می کنیم و با آرامش به سجده دوم می رویم و ذکر می گوییم. بعد از سجده دوم مستحب است که بنشینیم و با اندکی تامل و آرامش بلند شویم؛ البته نه به صورتی که صورت نماز به هم بریزد.  نکته: حمد و سوره در نمازهای صبح، مغرب و عشا باید توسط پسرها بلند خوانده شود ولی دخترها در صورتی که صدای انها به گوش نامحرم نمیرسد می توانند بلند بخوانند و در غیر این صورت نه. در نماز ظهر و عصر همه باید حمد و سوره را آهسته بخوانند.

بعد از اینکه ایستادیم دوباره حمد و سوره را قرایت می کنیم. مستحب است در رکعت دوم قنوت کنیم. یعنی دست ها را روی بروی صورت بگیریم و دعا کنیم. هر دعایی را می توان در قنوت خواند. استفاده از لباس راهنمایی رانندگی بچه گانه می تواند به بهبود ارتباط کودکان با نیروهای پلیسی و افزایش اعتماد آن ها به این نیروها کمک کند . حتی می توان به زبان مادری نیز دعا کرد. بنابراین به کودک بگویید که می تواند هر دعایی که دارد و قادر به بیان عربی آن نیست به فارسی بگوید. نماز یکی از ارکان فروع دین است، که پایه و مبنای زندگی اسلامی را تشکیل میدهد و برگزار کردن آن ضروری شمرده می شود. این پنج رکن اصلی اصول دین یا پنج ستون اسلام نامیده می شوند. در این مقاله آموزش نماز خواندن به صورت تصویری را برای شما مخاطبان عزیز گردآوری کرده ایم.

مسلمان باید نماز را رو به سوی کعبه بگذارد که به این اعتبار به آن« قبله» می گویند. اما برای افردی که از آن دورند محاذات حقیقی میسّر نیست، و همین میزان که بگویند رو به قبله نماز می خواند، کافی است. نمازگزار باید برای قبله یقین و اطمینان پیدا کند، چه از راه قبله نمای صحیح و معتبر و چه از راه آفتاب و ستاره ها ( برای کسی که اشنا به استفاده از آن ها است) و بسیاری راه های دیگر برای پیدا کردن قبله، و درصورتی که نتوانست اطمینان پیدا کند به هر طرف که احتمال بیش تر می یابد، نماز بخواند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ « نماز شب » یکی از نماز های مستحب است که در اسلام بر خواندن آن تاکید زیادی شده و برای آن پاداش های بسیاری ذکر گردیده است.

اگر دنیا می خواهی نماز شب بخوان، اگر آخرت هم می خواهی نماز شب بخوان. امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: «نماز شب صورت را زیبا و خلق را نیکو و انسان را خوشبو می گرداند، رزق را زیاد و قرض را ادا می کند، اندوه را برطرف می سازد و چشم را جلا می دهد.» رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «نماز شب وسیله ای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملایکه.» امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: «در خانه هایی که نماز شب خوانده می شود و قرآن تلاوت می گردد، آن خانه ها نزد آسمانیان هم، چون ستاره درخشانند.» آموزش نماز 3 رکعتی مانند نماز 4 رکعتی است با این تفاوت که نیت فرق می کند و در رکعت سوم بعد از به جای آوردن سجده، بدون این که بلند شویم تشهد می خوانیم و سلام می دهیم و نماز را به پایان می رسانیم.

کلام آخر

معمولا کودکان از راه تصویری بهتر مطلبی را فرامی گیرند. در نتیجه آموزش تصویری نماز و آموزش تصویری قرآن معمولا نتایج بهتری به همراه دارد. لباس بسیجی دخترانه با الهام از رنگ ها و نقوش ملی می تواند به تقویت هویت ملی و ارتباط با ارزش های فرهنگی کمک کند.  آموزش نماز برای کودکان در سنین ابتدایی بسیار حایز اهمیت و همچنان بسیار ساده تر می باشد، در این مطلب سعی بر آن شد که آموزش نماز به روش ساده بیان شود و مراحل نماز خواندن به ترتیب ذکر شد، لذا امیدواریم به اهمیت این موضوع بیش از پیش پرداخته شود. آموزش نماز صبح و آموزش نماز دو رکعتی نیز همانند نماز چهار رکعتی است. با این تفاوت که نیت آن با هم فرق می کند و در رکعت دوم بعد از تشهد سلام داده می شود و نماز به پایان می رسد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "یادگیری نماز شب برای کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی دین و مذهب, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "یادگیری نماز شب برای کودکان"، کلیک کنید.