کدام گرید کبد چرب خطرناک است

کبد چرب 4 سطح مختلف دارد، کبد چرب گرید 1، کبد چرب گرید 2، کبد چرب گرید 3 (فیبروز کبدی) و گرید 4 کبد چرب (سیروز کبدی) می باشد. در هر کدام از این سطح ها کبد چرب شرایط مختلفی دارد و هرچقدر عدد گرید بیشتر باشد، وضعیت کبد وخیم تر است. در ادامه این مطلب با انواع و علل، پیشگیری و درمان آنها، آشنا شوید.

  • افرادی که با گریدهای کبد چرب آشنایی ندارند.
  • کسانی که به کبد چرب گرید 1،2،3 یا 4 هستند.
  • افرادی که برای درمان گریدهای کبد چرب به دنبال راهکار اصولی هستند.
  • کسانی که مبتلا به کبد چرب گرید 1 و 2 دارند که می خواهند از بروز کبد چرب گرید 3 و 4 جلوگیری کنند.

کدام گرید کبد چرب خطرناک است

انواع گریدهای کبد چرب

کبد چرب از نظر میزان پیشرفت به 4 گرید دسته بندی می شود که در ادامه بصورت کامل درباره هر گرید توضیح داده ایم: گرید 2 کبد چرب در این حالت وضعیت بیمار کمی سخت تر و پیچیده تر می شود به گونه اکبد چرب یک بیماری کاملاً خاموش است. بدن ما به طور پیش فرض چربی را در قسمت هایی از خود برای تامین انرژی و حتی عایق سازی، ذخیره می کند. کبد خود تا حدودی چربی دارد اما اگر همین میزان چربی از حد خود فراتر برود، باعث ایجاد بیماری کبد چرب می شود. بیماری کبد چرب دو نوع است؛ الکلی و غیرالکلی. کبد چرب عیرالکلی دارای چهار مرحله یا گرید است.

اصطلاحی که تحت عنوان گرید از آن نام می بریم به سونوگرافی کبد اشاره دارد که بر اساس میزان چربی دور کبد از گرید یک تا سیروز کبدی مشخص می شود. در این مقاله به بررسی محصولات دکتر بیز با قیمت آنها و نحوه مصرف هر یک بصورت جداگانه  می پردازیم. به طور حتم نام بیماری کبد چرب را شنیده اید. این بیماری در سال های اخیر بسیار رواج پیدا کرده. گریدهای مختلف نیز برای آن در نظر گرفته شده. درمان هر گرید نیز با دیگری متفاوت است. برای شرح بهتر این بیماری بهتر است این گونه بگوییم که کبد چرب گرید 3 میزان بسیار بالایی چربی را در خود ذخیره می کند، سپس به مرورزمان این چربی ها را در تمام بدن پخش می کند. وقتی بیماری کبد چرب به این مرحله برسد، کبد به طور ناگهانی دچار ورم می شود.

نتیجه این ورم، کند و ضعیف شدن گردش خون است. در این موقعیت است که دیگر اعضای بدن به کمک کبد می آیند. آن ها کمک می کنند تا گردش خون در جگر به حالت طبیعی خود برگردد. با تمام این اتفاقات باز هم کبد برای پذیرش کمک، ضعیف است. در این حالت پیش آمده درمان بیماری کبد چرب گرید 3، بسیار سخت خواهد بود. تمامی رگ ها و شریان ها در تکاپو هستند تا مواد سمی و مغزی پمپاژ شوند، اما علی رغم تمام این تلاش ها باز هم این کار به به کندی صورت می گیرد. اگرچه بیماری کبد چرب تا بحرانی شدن شرایط علایم مشخصی ندارد اما فرد ممکن است شرایطی را تجربه کند. در این قسمت به تشریح و مردان خواهیم پرداخت. فراموش نکنید که در صورت بروز این علایم هرچه سریع تر به پزشک معالج خود مراجعه کنید. به طورکلی فرد ممکن است علایم زیر را تجربه کند:

  • درد شکم یا احساس پربودن شکم در سمت راست
  • حالت تهوع
  • کاهش وزن و ازدست دادن اشتها
  • زردی پوست و سفیدی چشم ها
  • ورم شکم و اندام های دیگر
  • ضعف و خستگی شدید
  • آشفتگی ذهنی

در کبد چرب گرید 3 چه علایم پوستی دیده می شود؟

یکی از علایم در این بیماری این است که پوست بیمار به زردی رفته و به وضوح تغییر رنگ می دهد. این علامت یکی از مهم ترین نشانه ها برای این بیماری به حساب می آید. دومین نشانه این است که رگ های شکم شخص کاملاً متورم شده و مانند مار می شوند. اگر این بیماری به حالت حاد خود برسد، ممکن است شخص بیمار هوشیاری کامل خود را از دست بدهد. در کنار این موارد کلیه ها را نیز از دست خواهد داد و نیازمند به دیالیز می شود. همچنین از دست دادن اشتها و کاهش وزن نیز از علایم شاخص این بیماری هستند. فرد تمرکز در انجام فعالیت های خود ندارد و به شدت احساس گیجی می کند. کبد چرب گرید 3 در واقع یک بیماری مزمن به شمار می آید که به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن عملکرد کبد، عوارض پوستی مختلفی ظاهر می شود. علایم زیر از شایع ترین علایمی هستند که در گرید 3 کبد در پوست بروز می کند:

  • یرقان: در این حالت رنگ پوست به زردی متمایل می شود
  • خال عنکبوتی: به دلیل منبسط شدن عروق پوستی، این خال ها به شکل یک لکه قرمز در وسط که اطرف آن را خوشه ای از رگ های ریز احاطه کرده اند دیده می شوند
  • لکه های سفید روی ناخن (): نقطه ها و لکه هایی هستند که بر روی ناخن ظاهر می شوند. این لکه ها ممکن است بر اثر سایر بیماری ها مثل اختلالات قلبی، و آسیب فیزیکی هم ایجاد شوند
  • ناخن چماقی: در این عارضه ناخن های دست به علت انحنای زیاد به حالت چماقی شکل دیده می شوند

عوارض کبد چرب گرید 3 چیست؟

کبد چرب گرید 3 یا فیبروز کبد زمانی شکل می گیرد که به دلیل تجمع چربی بیش از حد در کبد، بافت آن دچار التهاب مزمن و بلند مدت باشد. عوامل التهابی با آسیب مستقیم به سلول های کبدی و همچنین فراخوانی بیش از حد سلول های ایمنی به کبد باعث تخریب تدریجی بافت کبد و از دست رفتن عملکرد آن می شوند. پیش تر نیز بیان کردیم که یکی از علل اصلی بروز بیماری کبد چرب گرید 3، تغذیه نامناسب و نامطلوب است. وقتی بیمار با این بیماری به پزشک متخصص مراجعه می کند، اولین قدمی که برای درمان برداشته می شود استفاده از دمنوش شاهتره مصفی خون دکتر بیز است. نکته جالبی که در اینجا به وضوح دیده می شود این است که فرد با اصلاح الگوی تغذیه ای خود به راحتی می تواند تا حد زیادی بیماری کبد چرب خود را درمان کرده و اوضاع بیماری خود را بهبود ببخشد.

یکی از بدترین مواد برای کبد چرب، شکر است. همچنین غذاهایی که در تهیه آنان از آرد سفید استفاده شده. توصیه ما به شما این است که در قدم اول برای بهبود شرایط جسمی خود، غذاهایی که در تهیه آنان از این دو ماده استفاده شده است را محدود کنید. به عبارتی بهتر است آنان را از برنامه غذایی خود به طور کل حذف کنید. اگر کربوهیدرات ها عضو جدانشدنی از برنامه غذایی شما باشند، شما بدن خود را برای ابتلا به بیماری کبد چرب گرید 3 کاملاً آماده کرده اید. مواد غذایی که باید مصرفشان محدود یا به طور کل حذف بشوند عبارت اند از نان، برنج، ماکارونی، غلاتی که برای  صبحانه استفاده می شوند و غذاهایی که با آرد شفید و سیب زمینی پخته می شوند.

آیا کبد چرب گرید 3 درمان می شود؟

شاید با توجه به تمام مسایلی که تاکنون به آن ها اشاره کرده ایم، این موضوع برایتان جالب باشد که بدانید آیا کبد چرب قابل درمان است؟ پاسخ این است که کبد چرب درمان پذیر است. اخیراً پیشرفت های خوبی در علم پزشکی و در خصوص صورت گرفته که بیماران مبتلا به کبد چرب گرید 3 را به بهبود و درمان امیدوار کرده است. قابل ذکر است که وقتی فردی به این بیماری مبتلا می شود ممکن است به بیماری های دیگری نظیر فشارخون بالا، دیابت و یا کلسترول بالا نیز مبتلا شود. برای درمان این بیماری ها باید از درمان های دارویی استفاده کرد. اگر قرار باشد بهترین مواد غذایی برای کبد چرب را به شما معرفی کرده و پیشنهاد بدهیم، میوه ها و سبزیجات خام در اولویت هستند.

مانند تمام بیماری ها اولین موردی که در درمان این بیماری اهمیت دارد، تشخیص زودهنگام بیماری است. به بیان واضح تر باید در صورت بروز اولین علایم به پزشک معالج مراجعه کنید. این بیماری اگر زود تشخیص داده شود، درمان بهتر و قطعی تری نیز خواهد داشت. درمان قطعی کبد چرب گرید سه درمان بیماری کبد چرب گرید 3، راهی بسیار دشواری است. فراموش نشود که ناامیدی بزرگ ترین مانع در درمان هر بیماری به حساب می آید. همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، اولین پیشنهاد مفید برای درمان تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی شماست. درعین حال باید از داروهایی استفاده شود که از حرکت بیماری شما به سمت سیروز کبدی جلوگیری کند.

اولین قدم پزشک معالج شما نیز همین است؛ جلوگیری از سرطانی شدن کبد. اگر بیماری شروع به پیشرفت کند و به سیروز کبدی تبدیل شود، نیاز به پیوند خواهد داشت. پس اولین و مهم ترین گام جلوگیری از پیشرفت آن است. درمان سنتی کبد چرب گرید سه برای درمان کبد چرب گرید 3 روش هایی نیز وجود دارد که سنتی هستند و نیاز به بررسی دارند.. به طور مثال یکی از این روش ها استفاده از سیر است. سیر چربی های بدن را کاهش می دهد و وزن شما را متعادل می سازد. دومین روش، استفاده از قهوه است. اگر پک درمان کبد چرب  به صورت دایمی و روزانه مصرف شود به دلیل دارا بودن مواد آنتی اکسیدان و همین طور کلروژنیک اسید، در کاهش چربی و کلسترول خون موثر است. همین طور نقش یک داروی ضدالتهاب برای کبد را دارد. همچنین مصرف کلم بروکلی در از بین رفتن چربی ها امری ثابت شده است.

کبد چرب گرید 2 چیست؟

گرید 2 و 3 کبد چرب حالت شدیدتر آن بوده و مراحل پیشرفته بیماری به حساب خواهد آمد که درمان آنها سخت تر و زمان بر تر خواهد بود. در کبد چرب گرید 2 برخی از سطوح بافت های کبد آسیب می بینند و در آزمایشات رادیولوژی نشانه هایی از عدم وجود سیگنال از دیواره کبد را شاهد خواهید بود. در کبد چرب گرید 2، چربی بیشتر به عنوان تری گلیسیرید ذخیره می شود. این چربی واکسن هایی در سلول ها ایجاد می کند و بیشتر محتویات سلول را جابه جا می کند و آنها را از کار می اندازد. علایم کبد چرب در کبد چرب گرید 2 نسبت به کبد چرب گرید 1 سریع تر ظاهر می شوند و این وضعیت از کبد چرب قطعا جدی تر است. افرادی که مبتلا به کبد چرب گرید 2 هستند نیاز به مراقبت های پزشکی خواهند داشت. برای سالم نگه داشتن کبد، تا جای ممکن باید تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید. به این منظور باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید: سیروز کبدی می تواند مواد مغذی را از بدن تان بدزدد و عضلات تان را ضعیف کند. برای مبارزه با این تاثیرات باید مقدار زیادی غذاهای سالم مانند میوه ها، سبزیجات و پروتیین های بدون چربی را از منابعی مانند پرندگان و ماهی ها تامین کنید.
  • واکسن بزنید: سیروز کبدی و درمان های آن می توانند دستگاه ایمنی تان را تضعیف و مبارزه با عفونت ها را سخت تر کنند. بنابراین باید با واکسیناسیون در برابر هپاتیت A و B، و سینه پهلو از ابتلا به آنها پیشگیری کنید.
  • در هنگام مصرف داروها احتیاط کنید: سیروز کبدی موجب می شود کبدتان داروها را سخت تر تجزیه و دفع کند. بنابراین قبل از مصرف هرگونه داروی بدون نسخه و مکمل های گیاهی با پزشک مشورت کنید. همچنین درمورد داروهایی که می توانند به کبد آسیب بزنند (مانند استامینوفن) خیلی مراقب باشید.

سیروز کبدی که در کبد چرب گرید 4 اتفاق می افتد وقتی تشخیص داده می شود که که کبد آسیب دیده و عملکرد بافت کبد کاهش می یابد. این بدان معنی است که سلول های کمتری برای مراقبت ازعملکرد کبد وجود دارد. بنابراین، میزان پردازش مواد مغذی، ایجاد هورمون، سم زدایی مواد مخدر و حذف مواد سمی به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. مراحل مختلف، گرید های کبد چرب . بسیاری از عوامل خطر برای ایجاد کبد چرب قبل از این که به مراحل سخت برسند به راحتی قابل اجتناب هستند. شما می توانید با داشتن وزن ایده آل، کنترل دیابت، سندرم متابولیک و کلسترول بالا و همچنین با در مراحل اولیه از تبدیل آن به کبد چرب گرید 3 و سایر مشکلات و انواع ناراحتی کبدی جلوگیری کنید. توجه: محتوای مجله مجله سوشال لند، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کدام گرید کبد چرب خطرناک است" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کدام گرید کبد چرب خطرناک است"، کلیک کنید.