چه سرنوشتی در انتظار ارزش ۵ هزار همتی اشتغال صنعت فرش است؟

اقتصاد و دولت چهاردهم/۶۰

چه سرنوشتی در انتظار ارزش ۵ هزار همتی اشتغال صنعت فرش است؟

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران از پیشنهاد تاسیس سازمان ملی فرش در دولت چهاردهم خبر داد و گفت: ارزش واقعی اشتغال در صنعت فرش و صنایع دستی حدود ۵ هزار همت است که دولت‌ها همیشه باید از مواهب آن استفاده کنند چراکه نقطه قوت اقتصاد غیر نفتی در این حوزه است.

سیدمرتضی حاجی آقامیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری سوشال لند با بیان اینکه در یک سال و نیم گذشته هیچ اقدام موثر و مثبتی از سوی مرکز ملی فرش در جهت رونق صنعت فرش انجام نشده است از ادغام مرکز ملی فرش با دفتر صنایع خلاق انتقاد کرد و افزود:‌به دلیل این ادغام بخش عمده تمرکز این مرکز بر صنایع ورزشی و اسباب بازی بوده و صنعت فرش مغفول مانده است.

رفع تحریم‌ها و اتصال به شبکه جهانی راهکار بازگشت ارزآوری در صنعت فرش

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برای بازگشت ارزآوری صنعت فرش به اقتصاد کشور باید به سمت رفع تحریم‌ها و اتصال به شبکه جهانی حرکت کرد، تصریح کرد: سیاست‌هایی که به دلیل شرایط خاص ناشی از تحریم در کشور وضع شده و اکنون تبدیل به قانون شده است باید به تدریج اصلاح شود. از جمله این قوانین ‍‍پیمان‌سپاری ارزی است. در این شرایط است که تجار می‌توانند بازار‌های صادراتی را توسعه داده و بازار‌های از دست رفته را در یک بستر زمانی چندساله بازگردانند.

اشتغالزایی متناسب با صنعت فرش با توسعه بازار‌های صادراتی

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: با رونق گرفتن بازار‌های صادراتی فرش و صنایع دستی، اشتغالزایی این صنعت نیز به سطح مناسب و متناسب خواهد رسید و می‌توان اشتغال ناشی از آن را در سطح بیشتری از کشور توسعه داد.

حاجی آقامیری عنوان کرد:‌نوع سیاستگذاری در صنعتی مانند فرش به دلیل تفاوتی که با سایر بخش‌های اقتصادی دارد باید متفاوت باشد. در فرش و صنایع دستی وجه هنری بسیار قوی است به همین دلیل بازاریابی و عرضه آن کاملا متفاوت است و زمانی که تبدیل به ارز قابل بازگشت به کشور می‌شود نیز تفاوت‌های زیادی با صادرات سایر محصولات صنعتی دارد؛ بنابراین نمی‌توان نسخه‌ای واحد برای فرش و صنایع دستی ‍پیچیده شود.

صنعت فرش

توسعه صادرات فرش دستباف با توجه دولت چهاردهم به ویژگی‌های خاص صنعت فرش

وی افزود: توجه دولت چهاردهم به ویژگی‌های صنعت فرش و صنایع دستی می‌تواند به توسعه صادرات در این بخش کمک ویژه‌ای داشته باشد و طبیعی است که اشتغال ناشی از آن نیز رونق جدی خواهد گرفت.

کمتر از ۱۰ درصد از فعالان صنعت فرش بیمه هستند

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر ضرورت توجه جدی به بیمه قالیبافان و فعالان صنایع دستی شناسنامه‌دار خاطرنشان کرد: قانون بیمه قالیبافان در سال ۸۹ مصوب شده و تا سال ۹۳ منابع اجرای آن در حال تامین بود و مطابق توافقاتی که با سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته بود ۶۵۰ هزار نفر از جمعیت ۲ و نیم میلیون نفری بیمه شده بودند که متاسفانه از سال۹۳ افول کرده و اکنون به ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته است. این رقم به معنای آن است که تنها کمتر از ۱۰ درصد از فعالان این صنعت بیمه هستند.

وی افزود: رئیس جمهور جدید کشور یک روز قبل از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری قول مساعد دادند تا مسایل و مشکلات این حوزه را برطرف کنند. فلسفه وجودی مرکز ملی فرش این است که بتواند مطالبات فعالان این حوزه و مسایل و مشکلات آنها را رصد کرده و اقدامات و زمینه‌های اجرایی آنها را در دولت ‍‍پیگیری کند.

حاجی آقامیری گفت: معاونت صنایع دستی و هنر‌های صنعتی وزارت میراث فرهنگی نیز همین وظیفه را بر عهده دارد. بند ک تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ که در آن تعهد ارز فرش و صنایع دستی را به میزان مواد اولیه محدود می‌کرد به فراموشی س‍پرده می‌شد، اما با ‍پیگیری‌های انجام‌شده در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در خرداد ماه ۱۴۰۲تثبیت شد و جداول فرش با همراهی مرکز ملی فرش که هنوز ادغام نشده بود، تهیه شد. ابلاغ این جداول از سوی هر دو وزارتخانه به بانک مرکزی تا آبان ماه ۱۴۰۲ به طول کشیده شده و اجرای آن برای بخش خصوصی تا نیمه بهمن به طول انجامید.

وی تصریح کرد: اجرایی‌شدن این مصوبه با ادغام‌شدن مرکز ملی فرش مصادف شد و این مرکز نتوانست آن را مطالبه کند. در سال ۱۴۰۳ با مخالفت سازمان برنامه و بودجه این بند قانونی تکرار نشد. با ‍پیگیری معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی هیئت وزیران مصوبه‌ای را به تصویب رساند که تعهد ارزی صادرات فرش و صنایع دستی براساس میزان مواد اولیه باشد. البته بازهم مرکز ملی فرش که در مرکز صنایع خلاق ادغام شده است ‍پیگیری لازم را انجام نداد که یکی از دلایل آن می‌تواند عدم قدرت لازم برای پیگیری باشد.

پیشنهاد تاسیس سازمان ملی فرش در دولت چهاردهم

صنعت فرش

حاجی اقامیری خاطرنشان کرد: در هنگام دیدار با رییس جمهور جدید پیشنهاد تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع دستی را مطرح کردم که برخی از کارشناسان با آن مخالف بودند و ان را در جهت خلاف کوچک‌سازی دولت می‌دانستند، اما باید گفت ایجاد این سازمان موجب افزایش هزینه‌ها و تخصیص منابع جدید نخواهد شد. ساختمان‌های مرکز ملی فرش در تهران و سایر شهرستان‌ها موجود است و بار مالی نیز برای دولت ندارد.

اقتصاد کشور باید بتواند از ظرفیت فوق‌العاده‌ای که در این صنعت استفاده کند

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران افزود: در کشور‌هایی که اقتصاد توسعه‌یافته و باز دارند اساسا بخش خصوصی در بسیاری از حوزه‌ها فعال است، اما در ایران که دولت تنظیم‌گر نبوده و ساختار مداخله‌گرایانه دارد برای آنکه بتوان مطالبات خود را در تخصیص منابع، تصمیم سازی و تصمیم گیری را پیگیری کرد نیاز به نماینده در بدنه دولت وجود دارد تا اختیارات لازم را برای مطالبه‌گری داشته باشیم بنابراین پیشنهاد ما ایجاد سازمان ملی فرش است و حاضر هستیم تا استدلال‌های خود را برای ایجاد این سازمان ارایه دهیم. اقتصاد کشور باید بتواند از ظرفیت فوق‌العاده‌ای که در این صنعت هست استفاده کند.

وی عنوان کرد: فرش و صنایع دستی حوزه اقتصاد فرهنگ‌بنیان و مردم محور، درون‌زا و برون‌گرا است و از مصادیق اقتصاد مقاومتی همین شاخص‌ها است، اما متاسفانه در طول سالیان متمادی به آن بی‌توجهی شده و اشتغال راهبردی و جایگزین آن در حال از دست رفتن است.

حاجی‌آقامیری گفت: دولت برای اشتغال ۲ میلیون بافنده فرش و ۵۵۰ هزار نفر هنرمند صنایع دستی ریالی هزینه نمی‌کند، اما هرکدام از این شغل‌ها که از دست برود دولت باید برای هر یک شغل هزینه‌های سنگین انجام دهد.

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: ارزش واقعی اشتغال در صنعت فرش و صنایع دستی حدود ۵ هزار همت است دولت‌ها همیشه باید از مواهب آن استفاده کنند چراکه نقطه قوت اقتصاد غیر نفتی در این حوزه است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چه سرنوشتی در انتظار ارزش ۵ هزار همتی اشتغال صنعت فرش است؟" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چه سرنوشتی در انتظار ارزش ۵ هزار همتی اشتغال صنعت فرش است؟"، کلیک کنید.