معرفی پلاستیک های مورد نیاز کشاورزی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که کشاورزان باید به آن توجه کنند حفظ کیفیت محصولات تولیدی و تلاش برای هرچه بهتر کردن تولیدات خود است. چرا که تولید محصولات کشاورزی با کیفیت تنها بر میزان سوددهی کشاورزان مؤثر نیست و بر سلامت مصرف کنندگان هم تأثیر می‌گذارد. استفاده از پلاستیک کشاورزی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان در جهت افزایش کیفیت و بازدهی تولیدات کشاورزی انجام داد. نایلون‌های کشاورزی در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که می‌توان با توجه به نیاز کشاورزان در امور مختلف کشاورزی باغداری و گلخانه داری از آن‌ها استفاده کرد. در این مطلب همراه ما باشید تا با انواع مختلف پلاستیک‌های مورد نیاز کشاورزی آشنا شوید.

معرفی پلاستیک های مورد نیاز کشاورزی

اهمیت استفاده از پلاستیک کشاورزی در صنعت کشاورزی

استفاده از انواع مختلف پلاستیک کشاورزی انقلاب بزرگی در صنعت کشاورزی ایجاد کرده است. چرا که نایلون‌های کشاورزی در شرایط نامساعد آب‌وهوایی و یا ایجاد آفت در محصول بسیار کمک کننده خواهند بود. اما در گذشته امکانات لازم برای داشتن یک کشاورزی مطمئن در اختیار کشاورزان نبود. به طوری که بر اثر بروز یک تغییر کوچک با مشکلات و چالش‌هایی همچون خراب شدن محصول رو به رو می‌شدند. 

به این ترتیب با تولید این پلاستیک‌ها کشاورزان دیگر مشکلات گذشته را ندارند و می‌توانند از کشاورزی محافظت شده خود لذت ببرند. از انواع نایلون کشاورزی در بخش‌های مختلف این صنعت استفاده می‌شود که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.

انواع پلاستیک کشاورزی و کاربرد آن‌ها

پلاستیک کشاورزی نوعی نایلون است که بر پایه پلی اتیلن تولید شده و در کاربردهای متنوع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطمئناً یکی از اصول مهم و پر اهمیت در صنعت کشاورزی تولید محصولات با کیفیت است چرا که افزون بر افزایش سوددهی برای کشاورزان روی سلامت مصرف کنندگان هم تأثیر می‌گذارد. از این رو برای تولید یک محصول با کیفیت کشاورزان ملزم هستند که همهٔ اقدامات لازم را انجام دهند. یکی از این اقدامات استفاده از نایلون کشاورزی در بخش‌های مختلف است. نایلون‌های کشاورزی با توجه به نوع کاربرد به انواع مختلف زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

نایلون گلخانه‌ای

یکی از پرکاربردترین انواع نایلون‌های کشاورزی پلاستیک گلخانه است. با استفاده از این نوع نایلون می‌توان شرایط گلخانه را به گونه‌ای تنظیم کرد که نور رطوبت و دمای مناسب برای رشد گیاه مورد نظر فراهم شود. در سال‌های اخیر با هدف افزایش سودآوری برای کشاورزان رشد و پرورش محصولات کشاورزی در خارج از فصل خود بسیار زیاد شده است. مطمئناً بدون استفاده از نایلون گلخانه چنین امکانی فراهم نمی‌شد. به کمک این نایلون‌ها حتی می‌توان گیاهان و محصولات کشاورزی را در برابر عواملی همچون برف باران و طوفان حفظ کرد.

نایلون مالچ

نوع دیگری از نایلون‌های کشاورزی نایلون مالچ است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای مالچ‌های طبیعی باشد که کشاورزان استفاده می‌کردند. در گذشته که این نایلون‌ها وجود نداشت کشاورزان برای کنترل علف‌های هرز محافظت از ریشه گیاهان و حفظ رطوبت خاک از علوفه کاه کلش پوست درختان چوب خرد شده برگ و خاک اره به عنوان مالچ‌های طبیعی استفاده می‌کردند.

اما امروزه استفاده از نایلون‌های مالچ به جای آن‌ها رایج شده است که علاوه بر فواید مالچ‌های طبیعی مزیت‌های بسیار دیگری دارد. نایلون‌های مالچ از فواید دیگری همچون ممانعت از یخ زدگی گیاه در فصول سرد کاهش فرسایش خاک در برابر باد و باران کاهش میزان تبخیر آب از سطح خاک و کاهش میزان آب مصرفی برخوردار هستند.

نایلون‌های ضد عفونی کننده خاک

یکی دیگر از انواع پلاستیک کشاورزی نایلون‌های ضد عفونی کننده خاک هستند که نقش مؤثری در افزایش رشد گیاه و بهبود کیفیت آن دارند. در واقع این نوع نایلون‌ها با خاصیت میکروارگانیسمی که دارند سبب حفظ مواد خوب و مفید در خاک می‌شوند. از طرفی همهٔ میکروب‌های موجود در خاک و عوامل مخرب را نابود می‌کنند.

در گذشته برای از بین بردن این عوامل از مواد شیمیایی و سموم استفاده می‌کردند که روی کیفیت محصولات تولیدی تأثیر منفی داشت. به این ترتیب با بهره‌گیری از این نوع نایلون‌ها علاوه بر اینکه می‌توان محیط خاک را از هرگونه میکروب آفت و باکتری پاک کرد همچنین امکان تولید محصولات کشاورزی با کیفیت بالا فراهم می‌شود.

نایلون آبیاری کشاورزی

نایلون آبیاری هم نوع دیگری از پلاستیک کشاورزی است که جهت آبیاری و کنترل آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده همزمان این پلاستیک‌ها همراه با سیستم آبیاری قطره‌ای کمک بزرگی برای کشاورزان خواهد بود. چرا که مانع از هدر رفتن زحمت آن‌ها می‌شود. عملکرد این پلاستیک‌ها به گونه ای است که از تبخیر آب در هنگام آبیاری جلوگیری کرده و به حفظ رطوبت در بخش ریشه گیاه کمک می‌کند. در نتیجه باعث جذب مواد مغذی توسط گیاهان می‌شود.

نایلون سیلو

از دیگر انواع نایلون کشاورزی می‌توان به نایلون سیلو اشاره کرد. این نایلون که با نام نایلون سیلاژ شناخته می‌شود جهت بسته‌بندی علوفه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این شکل که با استفاده از نایلون‌های سیلو می‌توان علوفه را بسته‌بندی و نگهداری کرد تا در فصول سرد سال که علوفه برای دام‌ها فراهم نیست بتوان علوفه بسته‌بندی شده در اختیار آن‌ها قرار داد.

نایلون عریض

این نوع نایلون جزء پرمصرف‌ترین نایلون‌های کشاورزی است و در صنایع دیگری همچون صنعت ساختمان سازی هم کاربرد دارد. نایلون‌های عریض با صخامت و عرض بلند در صنعت کشاورزی تولید می‌شوند و در سایز ابعاد و رنگ‌بندی‌های متنوع به بازار عرضه می‌شوند.

نایلون آنتی یووی

نایلون‌های آنتی یووی نوع دیگری از نایلون‌ها هستند که در صنعت کشاورزی کاربرد دارند. این نایلون‌ها جهت محافظت از گیاهان در برابر اشعه مضر خورشید مورد استفاده قرار می‌گیرند. پلاستیک کشاورزی آنتی یووی با دارا بودن ویژگی‌هایی همچون مقاومت بالا در برابر اشعه یووی مقاومت در برابر خوردگی و پارگی و انعطاف‌پذیری بالا به عنوان یک پوشش مناسب برای گیاهان به کار می‌روند. بنابراین این امکان برای کشاورزان فراهم می‌شود که یک محصول با کیفیت و ایده‌ آل را به بازار عرضه کنند.

جمع بندی

انواع مختلف پلاستیک کشاورزی نایلون‌های عریضی هستند که با افزودن افزودنی‌ها و مستربچ‌های رنگی می‌توان خواص و رنگ دلخواه را در آن‌ها ایجاد کرد. این پلاستیک‌ها تحولی عظیم در صنعت کشاورزی ایجاد کردند و با ورود آن‌ها به این صنعت امکان تولید محصولاتی با کیفیت و مناسب فراهم آمد. نایلون‌های گلخانه‌ای مالچ سیلو و مانند این‌ها از انواع نایلون‌های کشاورزی هستند که کشاورزان متناسب با نیاز خود و کاربرد پلاستیک از هرکدام از آن‌ها استفاده می‌کنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "معرفی پلاستیک های مورد نیاز کشاورزی" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "معرفی پلاستیک های مورد نیاز کشاورزی"، کلیک کنید.