مشکلات طراحی صحنه سالن های تئاتر/ عوامل پشت صحنه مکمل هم هستند

در گفت وگو با سوشال لند مطرح شد؛

مشکلات طراحی صحنه سالن های تئاتر/ عوامل پشت صحنه مکمل هم هستند

مهران زاغری طراح صحنه و نور نمایش «کرِشِن دو» گفت: به نظرم در تئاتر هیچ یک از عوامل از همدیگر جدا نیستند و همه به تکامل یکدیگر کمک می کنند تا یک اثر چفت و بست پیدا کند و مفهوم اثر روان تر بیان شود.

به گزارش خبرگزاری سوشال لند نمایش «کرشن دو» به نویسندگی پویا سعیدی و کارگردانی فرشید روشنی از ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۳ در سالن شماره ۲ عمارت هما روی صحنه رفته است. تهیه کنندگی این نمایش به عهده رضا سرپرست است. بازیگران (به ترتیب ورود) حامد محمودی ماهان عبدی محمد اسلامی محمد حیدری علی آشمند آبتین ضیأ پریماه شمشیری و رضا سرپرست بازیگران این اثر نمایشی هستند. در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: «در حمامِ یک خوابگاهِ دانشجویی غریبه ای وارد می شود پلیس می آید هلیکوپتری از راه می رسد و سگی زوزه می کشد.»

مهران زاغری طراح صحنه و نور نمایش «کرشن دو» در گفت وگو با خبرگزاری سوشال لند گفت: مدت زیادی است که اساساً تئاتر را به گونه ها و شیوه های دیگر می پسندم و قبول دارم. پس از دعوت از بنده و حضور در اولین روز تمرین که متوجه داستان و درام شدم جذب و مشتاق شدم تا هر چه سریع تر این پروژه را دست بگیرم. به عنوان طراح صحنه و نور در وهله اول متن نمایشنامه و بعد کارگردان مهم ترین معیار های انتخاب من هستند. البته که معیار های زیادی وجود دارد که به نظرم این دو مهم ترین شان هستند.

وی افزود: مباحث هنری شامل تحلیل ساختار و مفاهیم نمایشنامه و بر اساس آن شیوه کارگردانی زمان و برهه تاریخی متن سبک و ژانر متن زیبایی شناسی و تأثیرگذاری های حسی و تماتیک و… و مباحث فنی و مهندسی متشکل از ترکیب بندی ها و قابلیت های اجرایی کاربردی بودن صحنه سهولت در اجرا و هزینه کرد و تغییرات سریع تعامل با بازیگر پرسپکتیو و ایجاد فضا قاب بندی صحنه نورپردازی و تأثیر آن بر روی صحنه روشنایی و ایجاد سایه های مفهومی و تأثیرگذار متریال و جنس دکور بافت و رنگ ارتباط بصری و هماهنگی با لباس و گریم هماهنگی صحنه و اکسسوری ها محدودیت های اجرایی و در انتها محدودیت های اجرایی که مربوط به سالن ها با محل دپوی کم و چند اجرایی بودن مواجه هستیم از جمله نکات مهم هستند.

مشکلات طراحی صحنه سالن های تئاتر

زاغری ادامه داد: همیشه در تلاشم حتی در صورت اقتضای اثر طرح و ایده های خود را تکرار نکنم ولی شاید در قالب کلی صحنه و مواد و متریال تکرار بروز کند. در دیگر اجزاء و بافت و رنگ و فرم همیشه تفاوت داشته اند. در این اثر در نحوه قرارگیری دیواره ها و چیدمان صحنه ای تکرار وجود داشته که اقتضای سالن های بلک باکس عموماً این چنین است ولی در طراحی رنگ بافت اکسسوری ها طراحی نور اقتضای متن ایجاد اتمسفر سبک و مفهوم تحلیل و موقعیت و نشانه شناسی و… کاملاً متمایز بوده است.

او همچنین بیان کرد: بدیهی است که کارگردان بخش اعظمی از کار را بر دوش دارد و به شخصه بر این باور هستم که کارگردان صاحب اثر است و نظر ایشان باید تأمین شود. در این کار هم فارغ از مطالبات متن و جزئیات آن کارگردان نگاه خود را مطرح کرد و تبادل نظر صورت گرفت و چند اتود توسط من انجام شد که مورد تأیید کارگردان بود و با پیش برد تمرینات و شکل گیری میزانسن ها به موقعیت های کاربردی رسیدیم و اصلاحیه ها انجام شد و طرح نهایی شد. به نظرم در تئاتر هیچ یک از عوامل از همدیگر جدا نیستند و همه به تکامل یکدیگر کمک می کنند تا یک اثر چفت و بست پیدا کند و مفهوم اثر روان تر بیان شود.

زاغری تصریح کرد: واقعیت این است که کار هنری کلاً چالش است مخصوصاً برای یک طراح به دلیل اینکه موارد بسیار زیادی هست که باید در نظر بگیرد تا یک اثر هنری امکان ظهور پیدا کند. اگر بخواهم چند مورد را نام ببرم می توانم به سالن اجرا ابعاد و اندازه های آن چند اجرایی بودن آن محل دپو آن زمان بین سانس ها نحوه ساخت و ساز و ستاپ دکور هزینه ها امنیت دکور مقاومت دکور تیم صحنه تیم سالن و بسیاری از موارد دیگر که حتی شاید به اصول اولیه طراحی هم ربطی نداشته باشد اشاره کنم.

او در ادامه گفت: برای تقویت پیام و فضای نمایش در نورپردازی و طراحی صحنه باید به چند عنصر کلیدی توجه کرد که با حال و هوای نمایش داستان و احساسات موردنظر هماهنگ باشند. برای مثال نورپردازی های متمرکز و محدود سایه روشن های قوی نور های طبیعی روی دیواره ها نور های کم زاویه استفاده از رنگ های نوری متفاوت نور سیلوت پشت فن تکنیک شکست نور و… هر یک در صحنه های مختلف برای کمک به حس متن و دیالوگ و حس بازیگر و انتقال این احساسات به مخاطب طراحی شده است.

زاغری همچنین تأکید کرد: بدیهی است که هر پروژه نمایشی تجربه ای متفاوت و نو است مخصوصاً برای یک طراح. تبادل نظر مفاهیم و تحلیل درام همیشه تجربه ای فزاینده است. خوشبختانه آشنایی با این تیم برای من خیلی خوشایند بود چرا که از ابتدا یک تیم با کست کامل و حرفه ای تا پایان کار کنار تیم طراحی صحنه و نور بودند و هر دو طرف به تمامی تعهدات خود عمل کردند چیزی که این روز ها خیلی به ندرت به چشم می خورد. از نظر رفتار تیم کارگردانی و دستیاران حرفه ای پیش رفتیم و برای من یک تجربه شیرین بود.

(به ترتیب ورود) حامد محمودی ماهان عبدی محمد اسلامی محمد حیدری علی آشمند آبتین ضیأ پریماه شمشیری و رضا سرپرست بازیگران این اثر نمایشی هستند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مشکلات طراحی صحنه سالن های تئاتر/ عوامل پشت صحنه مکمل هم هستند" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مشکلات طراحی صحنه سالن های تئاتر/ عوامل پشت صحنه مکمل هم هستند"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه