مرکز نگهداری شبانه روزی کودکان اوتیسم

علایم اوتیسم چیست؟

علایم اوتیسم معمولا در سه سال اول زندگی ظاهر می شود و برخی کودکان این علایم را از بدو تولد نشان می دهند. با این حال بعضی ها در ابتدا طبیعی به نظر می رسند، اما این علایم به طور ناگهانی از 18 تا 36 ماهگی ظاهر می شوند. برخی افراد تا زمانی که در جامعه حضور نیابند، علایم اختلالات ارتباطی را بروز نخواهد داد. وی در اشاره به قسمتی از کهریزک که به کودکان معلول اختصاص داده شده، می افزاید: باتوجه به اینکه کهریزک مکانی است برای نگهداری سالمند اما در البرز، بخشی قسمتی را برای کودکان معلول عمیق با آی کیو زیر 25 قراردادیم که به صورت شبانه روزی نگهداری می شوند. اوتیسم یا درخودماندگی یک بیماری پیچیده ی عصبی-رفتاری است که شامل اختلال در تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مهارت های ارتباطی همراه با رفتارهای سخت و تکرارشونده است و به دلیل گستردگی علایم، آن را اختلال طیف اوتیسم می نامند.

مرکز نگهداری شبانه روزی کودکان اوتیسم

اگر فرزند شما و یا در نزدیکان و آشنایان شما، کسی با علایم اوتیسم دیده شده است، بهتر است که برای بررسی های بیشتر و تشخیص دقیق بیماری به متخصص مراجعه کنید. حتما این سوال ذهن شما را درگیر می کند که به کدام دکتر مراجعه کنید؟ چه پزشکی می تواند اوتیسم را تشخیص دهد و یا آن را درمان کند؟ برای تشخیص و درمان اوتیسم باید به متخصص روانپزشک و یا روانشناس مراجعه کنید . هر دو دکتر را می توانید در دکترتو پیدا کنید. برای اینکار می توانید وارد سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص روانپزشکی و یا روانشناسی در شهر مورد نظر خود، از بهترین دکتر های روانشناس و یا روانپزشک نوبت دریافت کنید. به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، در سال 51 دکترمحمدرضا حکیم زاده آسایشگاه کهریزک را در روستای کهریزک بنا کرد و سالمندان را در آن مکان تحت مراقبت قرار داد.

سال ها بعد در سال 80 خیران تصمیم گرفتند در البرز نیز آسایشگاه کهریزک استان را پایه ریزی کنند. لباس پسرونه مرد عنکبوتی می تواند بر اساس فرهنگ و سنت های هر منطقه یا جامعه متفاوت باشند . این طرح در زمینی به مساحت 80 هزار متر مربع آغاز شد و همچنان عملیات ساخت قسمت های مختلف آنگزارشی از ادامه دارد. کهریزک استان البرز در گروه کودکان معلول ذهنی با بیماری های فلج مغزی، سندروم دان، اوتیسم و بقیه مشکلات تحولی هوشی  … فعالیت های مراقبتی، پرستاری، توانپزشکی و توانبخشی ارایه می دهد کـه با دادن مـراقبت های ویـژه از بروز تشنج و افزایش ناهنجاری های جسمی و ذهنی کودکان جلوگیری کرده و امکان ارایه کمک و پیشرفت کلامی، رفتاری، حرکتی و … آنان را میسر می سازد.

در مرکز توانبخشی و آموزش روزانه و مرکز توانبخشی و نگهداری شبانه روزی کودکان معلول ذهنی ارایه خدمات آموزشی و توانبخشی به ویژه به کودکان با اختلال اوتیسم نیز داده می شود. وی در ابتدا یکی از فعالیت های ارزشمند این موسسه را ارایه خدمات به کودکان معلول با ضریب هوش بسیار پایین و ایجاد مرکز شبانه روزی آسایشگاه جهت نگهداری این کودکان برشمرد. وی در اشاره به قسمتی از کهریزک که به کودکان معلول اختصاص داده شده، می افزاید: باتوجه به اینکه کهریزک مکانی است برای نگهداری سالمند اما در البرز، بخشی قسمتی را برای کودکان معلول عمیق با آی کیو زیر 25 قراردادیم که به صورت شبانه روزی نگهداری می شوند.

این آسایشگاه دارای مرکز جامع خدمات توانبخشی در ساختمان اقاقیا، مرکز نگهداری و توانبخشی کودکان معلول در ساختمان نیلوفر، مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان و معلولان در ساختمان یاس، سوییت های سالمندی در ساختمان گلها، مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان زن درساختمان رز، مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان مرد در ساختمان لاله، مرکز فرهنگی ـ تفریحی شقایق، ساختمان رختشوی خانه و آشپزخانه صنعتی است که اکنون مراکز اقاقیا و نیلوفر قابل استفاده و بهره برداری است و مابقی در دست ساخت و نیازمند کمک خیران است. برای مطلع شدن از وضعیت سالمندان و کودکان بیمار در این مجموعه به گفت وگو با افشین وجدانی روشن، مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز نشستیم.

لباس مرد عنکبوتی سیاه قرمز برای انواع فعالیت ها و شرایط مختلفی مانند ورزش، کار، و مراسم های خاص طراحی می شوند . اما اکنون که میزبان این کودکان هستیم از آنها به نحو مطلوب نگهداری می کنیم و یکی از افتخارات این مرکز راهیابی کودکانی است که در اول مهرماه به مدرسه می روند چرا که آنها پیش از اینکه در کلاس های آموزشی کهریزک شرکت داشته باشند قادر به رفتن مدرسه نبوده اند و هم اکنون به مدارس عادی و استثنایی راه یافته اند. وجدانی روشن در خصوص نحوه نگهداری از کودکان اوتیسم در این مرکز نیز می گوید: توانبخشی و آموزش مخصوص کودکان اوتیسم در کهریزک شامل کاردرمانی جسمی و ذهنی و گفتار درمانی است که توسط تیم توانبخشی انجام می شود و کودکان در آموزش پایه، آموزشی برای هماهنگی دست و چشم بیماران است.

وی ادامه می دهد: در آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز یکی از کارآمدترین روش های درمان، آموزش و توانبخشی به این افراد داده می شود، از این رو در آسایشگاه، روزهای زوج از ساعت 14 الی 16 اقدام به برگزاری کلاس کرده ایم که 18 کودک اوتیسم را برای شرکت در کلاس های توانبخشی و آموزشی انتخاب کرده ایم و 3 کودک از مرکز آموزش و توانبخشی روزانه و 15 کودک از مرکز توانبخشی و نگهداری شبانه روزی هستند. مدیر آسایشگاه کهریزک استان البرز یکی از فعالیت های ارزشمند دیگر موسسه در حوزه کودک ایجاد مرکز شبانه روزی آسایشگاه جهت نگهداری کودکان اوتیسم و معلول با هوش بسیار پایین است که خانواده هایی که قادر به نگهداری فرزندان معلول خود نیستند فرزندانشان را به این مرکز می سپارند و برای اولین بار در ایران است که مرکز نگهداری شبانه روزی برای کودکان اوتیسم راه اندازی شده است.

وی تصریح می کند: در 16 مهر سال 1392 روز جهانی کودک مرکز توانبخشی کودکان در آسایشگاه تاسیس شد که هم کلینیک درمان هم مرکز آموزش توانبخشی و هم مرکز نگهداری کودکان معلول زیر 14 سال است. وی خاطرنشان می کند: فعالیت دیگر در حوزه کودکان ایجاد یک مرکز آموزش و توانبخشی روزانه و به عبارتی مهد کودکی برای کودکان معلول است تا در این راستا خانواده هایی که قادر به نگهداری کودکان معلول خود نیستند و از طرفی هم نمی خواهند 24 ساعته فرزندانشان در مرکز بمانند، موسسه از صبح تا بعد از ظهر آموزش های لازم به این کودکان را ارایه وسپس آن ها را به خانواده هایشان تحویل می دهد. وجدانی روشن به افتتاح مرکز جامع توانبخشی و درمانی دکتر حکیم زاده در سال 1386 اشاره و تاکید می کند: این مرکز ماهانه 10 هزار سرویس را به مراجعان ارایه می کند.

وی تشکیل انجمن بانوان نیکوکار کهریزک را از دیگر فعالیت های مجموعه دانسته و می گوید: این انجمن تقریبا از 6 سال پیش راه اندازی شده و نزدیک به 2 هزار عضو دارد که البته اعضای این انجمن را صرفاً خانم ها تشکیل نمی دهند. لباس بچه گانه مرد آهنی می توانند به عنوان نمادی از وضعیت اجتماعی، فرهنگ، و یا مذهبیت فرد باشد . مدیر آسایشگاه کهریزک ادامه می دهد: ساخت آمفی تیاتر، افتتاح ساختمانی به مساحت 9 هزار متر مربع در 16 مهر 1392، استحمام بچه ها، کمک به مربیان آموزشی و کمک به سالمندان و غیره از جمله اقدامات ارزشمند این انجمن است. وجدانی روشن درباره پایان کار طرح های نیمه تمام این مرکز اینگونه می گوید: امید است با کمک خیران در سال 95 تمام مجموعه های نیمه تمام به صورت کامل به بهره برداری برسد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مرکز نگهداری شبانه روزی کودکان اوتیسم" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مرکز نگهداری شبانه روزی کودکان اوتیسم"، کلیک کنید.