عوامل تهدید کننده ناباروری مردان/ آیا شانس زوج ها برای باروری افزایش پیدا کرده است؟

متخصص اورولوژی درگفت وگو با سوشال لند مطرح کرد؛

عوامل تهدید کننده ناباروری مردان آیا شانس زوج ها برای باروری افزایش پیدا کرده است؟

یک اورولوژیست با اشاره به اینکه عوامل مختلفی که قدرت باروری مردان را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: امروزه با پیشرفت روش های درمانی و تکنولوژی، عمده زوج های نابارور درمان می شوند.

بهرنگ آبادپور، در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری سوشال لند، در رابطه با عوامل ناباروری مردان اظهار کرد: آمار ها نشان می دهد که در میان افراد نابارور 40 درصد زنان، 40 درصد مردان و 10 درصد نیز همزمان زن و مرد زوج نابارور هستند و فراوانی علت ناباروری مردان و زنان برابر است.

ناباروری از دوران جنینی

وی با بیان اینکه فاکتور های زیادی در باروری و ناباروری مردان تاثیر دارد، گفت: در عمده این افراد قدرت باروری کاهش پیدا می کند، باروری مطلق زمانی است که مرد نتواند تولید اسپرم کند. یک فاکتور مختل کننده باروری مردان ممکن است که مربوط به زمان حال نباشد بلکه مربوط به حوادث گذشته بوده که اکنون بر روی باروری او اثر می گذارد. همچنین یک فاکتور دیگر ممکن است مربوط به دوران جنینی او بوده و در بزرگسالی قدرت باروری او را تحت تاثیر قرار داده باشد، مثلا اختلالات رشد بیضه ها در جنین پسر، عدم یا تاخیر نزول بیضه از شکم به داخل Scrotum یا کیسه بیضه در دوران جنینی که بر  باروری فرد پس از بلوغ تاثیر می گذارد.

آبادپور ادامه داد: همچنین مادران بارداری که جنین پسر دارند با مصرف برخی از دارو ها ممکن است عوارض آن بر روی تمایز جنسی جنین و وضعیت بیضه های او تاثیر گذاشته و در بزرگسالی به صورت اختلال باروری خود را نشان دهد به همین دلیل همیشه به مادران توصیه می شود که از مصرف برخی از دارو ها به ویژه دارو های هورمونی در زمان بارداری بپرهیزند.

ریشه ناباروری در کودکی

وی با بیان اینکه برخی از بیماری ها نیز ممکن است پس از تولد یعنی دوران کودکی و نوجوانی فرد را درگیر کرده و پس از بلوغ بر روی توان باروری او تاثیر بگذارد، گفت: مثلا یک کودک ممکن است بیماری اوریون گرفته و این اوریون ضمن درگیر کردن بیضه ها و در نتیجه آن کوچک شدن یا آتروفی بیضه رخ داده و قدرت باروری فرد را تحت تاثیر قرار دهد. گاهی نیز ممکن است بیضه ها ضربه خورده و اختلالاتی را ایجاد کرده که بعد ها اسپرم ها در دوران بلوغ از نظر تولید و تکامل دچار اشکال شوند.

وی بیان کرد: ممکن است بیضه ها دچار مشکلی به نام تورشن یا پیچش در دوران نوجوانی شوند که این یک وضعیت اورژانسی برای آقایان است، در این وضعیت بیضه حول محور عروقی خود دچار چرخش شده و در نتیجه آن خون رسانی به بیضه قطع شده و اگر در زمان طلایی آن یعنی شش ساعت درمان نشود با از دست رفتن پوست بیضه ها ناباروری صورت می گیرد. این یک بیماری حاد است که به دلیل آناتومی یا وضعیت خاص بیضه یا ضربه به وجود می آید. افراد در اثر آن دچار درد شدید بیضه شده و تشخیص آن از طریق پزشک صورت می گیرد. به همین دلیل به همه والدین و پسران نوجوان و کودک در صورت داشتن درد شدید بیضه حتما به پزشک مراجعه کنند.

مصرف کنندگان دارو های نیروزا در معرض ناباروری

این اورولوژیست در ادامه گفت:در سنین بالاتر مداخلات و مصرف دارو های هورمونی، استروییدی آنابولیک و دارو های آندروژنی به ویژه دارو های نیروزا و مربوط به حجم عضله است که در برخی از باشگاه های زیبایی اندام، به صورت غیر مسیولانه به جوانان توصیه می کنند.

وی بیان کرد: مصرف برخی از دارو ها مانند فین استراید که برخی از مردان برای کاهش ریزش مو استفاده می کنند هم اگر با رعایت دستور پزشک باشند. مشکلی ایجاد نمی کند، اما در صورتی که به صورت خودسرانه باشد ممکن است نخست تمایل جنسی را کاهش دهد و  دوم اینکه اختلال در تولید اسپرم به وجود آورد.

آبادپور در ادامه با بیان اینکه برخی از عوامل ناباروری مربوط به بزرگسالی است، گفت: در برخی مواقع مانند ابتلا به تومور های بیضه که دیر تشخیص داده شده و درصدی هم به وسیله عواملی مانند واریکوسل است؛ که در برخی از افراد به دلیل تولید گرما ممکن است به بیضه ها آسیب برساند و منجر به اختلال در عملکرد آنها شود. تشخیص این موضوع نیز با معاینه و روش هایی مانند سونوگرافی و .. است.

وی در ادامه با بیان اینکه اگرچه این مشاهده وجود داشت که ویروس یا عفونت ویروس کرونا موجب اختلال باروری شده، اما واکسن به هیچ عنوان موجب اختلال باروری نمی شود، گفت: تا امروز هیچ شواهدی یافت نشده  که واکسیناسیون موجب اختلال در باروری شده باشد.

ناباروی بدون توضیح

آبادپور همچنین با بیان اینکه در 10 درصد موارد ناباروری توضیح خاصی برای علت آن وجود ندارد، گفت: در این مواقع زوج عملا دارای فرزند نشده و هر دوی مرد و زن را به صورت کامل مورد بررسی و آزمایش قرار داده، اما هیچ دلیل خاصی برای آن یافت نشده است به همین دلیل به آن ناباروری غیر قابل توضیح می گویند.

او افزود: برخی از عوامل یا اختلالات وجود دارند که ممکن است بر روی قدرت باروری تاثیر بگذارند و این اختلالات یا بیماری ها به صورت ژنتیکی منتقل شوند، اما این موضوع که ناباروری ممکن است به صورت ژنتیکی منتقل شود درست نیست.

آبادپور در رابطه تاثیر سن نیز گفت: باروری در مردان برخلاف زنان هیچگاه صفر نمی شود، اما قدرت باروری از 25 سالگی با شیب ملایمی روبه کاهش می گذارد. اگر اختلالی هم وجود داشته در سنین پایین تر زودتر درمان می شود.

درمان ناباروری

وی همچنین در رابطه با درمان ناباروری در مردان نیز گفت: در برخی از افراد تغییر سبک زندگی، مانند لاغر شدن یا ترک دخانیات منجر به درمان اختلال ناباروری می شود. اختلال برخی دیگر از افراد با دارو رفع می شود و در برخی دیگر از افراد که مثلا به واریکوسل مبتلا هستند جراحی مورد استفاده قرار می گیرد وقتی هم هیچ یک از این روش ها کارایی نداشته باشد از روش های کمک باروری که به اختصار به آنها  ART گفته می شود و شامل IUI، IVF و ICF است.

وی یادآور شد: امروزه با روش های پیشرفته شانس باروری برای بیشتر زوج ها افزایش پیدا کرده است و اگر افراد زود مراجعه کنند با انواع روش های مختلف و جدید قابل درمان هستند.

 

 

  

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "عوامل تهدید کننده ناباروری مردان/ آیا شانس زوج ها برای باروری افزایش پیدا کرده است؟" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "عوامل تهدید کننده ناباروری مردان/ آیا شانس زوج ها برای باروری افزایش پیدا کرده است؟"، کلیک کنید.