خلاصه کتاب راهکارهای حیاتی (جی آبراهام): ۷ گام برای رشد کسب و کار

خلاصه کتاب راهکارهای حیاتی (جی آبراهام): ۷ گام برای رشد کسب و کار

خلاصه کتاب راهکارهای حیاتی ( نویسنده جی آبراهام )

اگه کسب وکارتون تو شرایط سخت اقتصادی گیر کرده و احساس می کنید راهی برای رشد و پیشرفت نیست، نگران نباشید! کتاب «راهکارهای حیاتی» اثر جی آبراهام، یه نقشه راه بی نظیره که بهتون نشون میده چطور از این وضعیت خارج بشید و حتی تو بدترین شرایط هم به رشد چشمگیر برسید. این کتاب به شما کمک می کنه نقاط چسبنده (Sticking Points) کسب وکارتون رو شناسایی کنید و با استراتژی های عملی و هوشمندانه، اون ها رو پشت سر بذارید.

راستش رو بخواین، جی آبراهام یه اسطوره تو دنیای بازاریابی و مشاوره کسب وکار محسوب میشه. خیلی ها قبولش دارن و بهش لقب «نابغه بازاریابی» رو دادن. جی تو این کتاب، تجربه ها و راهکارهایی رو که به هزاران کسب وکار کمک کرده از بحران عبور کنن و حسابی رشد کنن، با شما به اشتراک میذاره. اون معتقده که رکود اقتصادی و چالش ها، فقط یه روی سکه ان؛ روی دیگه سکه پر از فرصت هاییه که فقط آدم های باهوش و عمل گرا می تونن ببینن و ازشون استفاده کنن.

توی این مقاله، می خوایم با هم بریم سراغ عصاره این کتاب فوق العاده و ببینیم چطور می تونیم درس های حیاتی جی آبراهام رو توی کسب وکار خودمون پیاده کنیم. قراره یاد بگیریم چطور از اون نقاطی که کسب وکارمون توش گیر کرده، رها بشیم و یه مسیر جدید برای رشد و سودآوری پیدا کنیم. پس اگه دنبال یه راهکار عملی و واقعی برای نجات کسب وکارتون هستید، با ما همراه باشید.

مفهوم نقطه چسبنده (Sticking Point)؛ گیر کردن کسب وکار یعنی چی؟

احتمالاً برای شما هم پیش اومده که با وجود تلاش زیاد، حس کنید کسب وکارتون تو یه نقطه خاص گیر کرده و هر کاری می کنید، باز هم اون طور که باید و شاید پیشرفت نمی کنه. جی آبراهام به این وضعیت میگه «نقطه چسبنده» یا «استیکینگ پوینت» (Sticking Point). این مفهوم فقط به معنای رکود اقتصادی نیست، گاهی وقتا حتی کسب وکاری که داره رشد هم می کنه، ممکنه تو یه نقطه چسبنده باشه، چون اون رشدی که می کنه، صرفاً به خاطر رشد بازار کلیه و خودش هیچ کار خاص و استراتژیکی انجام نداده.

نشانه هایی که میگه کسب وکارتون گیر کرده!

چطور بفهمیم کسب وکارمون تو این نقطه چسبنده گیر کرده؟ جی آبراهام یه سری نشونه ها رو میگه که اگه ببینیدشون، یعنی وقتشه یه فکری به حال اوضاع بکنید:

  • اگه رشدی که دارید، کمتر از رشد بازار کلیه، یعنی شما دارید عقب می مونید.
  • اگه نتایج بازاریابی تون قابل پیش بینی نیست و هر دفعه یه جور درمیاد.
  • اگه نمی تونید به وضوح بگید که 90 روز دیگه کسب وکارتون دقیقاً تو چه وضعیتیه.
  • اگه با اینکه درآمدهایی دارید، ولی سود خالصتون ثابت مونده یا داره کم میشه.
  • اگه حس می کنید دیگه ایده های جدید ندارید یا ایده هاتون مثل قبل جواب نمیده.

این نشونه ها می تونه زنگ خطری باشه که بهتون میگه وقتشه یه تکونی به کسب وکارتون بدید و اجازه ندید به همین روند ادامه بده.

چهار دلیل اصلی توقف رشد از دید جی آبراهام

جی آبراهام معتقده که چهار دلیل اصلی وجود داره که باعث میشه کسب وکارها تو نقاط چسبنده گیر کنن و نتونن به رشد دلخواه برسن:

  1. تفکر رشد در کسب وکار جا نیفتاده: یعنی مدیران و تیم ها، همیشه به این فکر نمی کنن که چطور میشه بهتر شد، چطور میشه بیشتر رشد کرد، چطور میشه بهره وری رو بالا برد. این تفکر باید تو رگ و پی کل سازمان جریان داشته باشه.
  2. اندازه گیری و نظارت کافی روی نتایج نیست: خیلی از کسب وکارها فعالیت می کنن، ولی نمی دونن دقیقاً چی رو باید اندازه گیری کنن، چطور نظارت کنن و چطور نتایج رو کمی سازی کنن. این یعنی شما تو تاریکی دارید حرکت می کنید و نمی دونید دقیقاً کجای کارید.
  3. نداشتن یه برنامه بازاریابی دقیق و استراتژیک: اگه ندونید برای بازاریابی تون چه اهدافی دارید، چطور می خواید بهشون برسید و چه انتظاری از عملکردتون دارید، تقریباً دارید پولتون رو دور می ریزید. بازاریابی باید هدفمند و سنجیده باشه.
  4. ندانستن چگونگی تعیین اهداف مناسب و خاص: اهداف کلی و مبهم، راه به جایی نمی برن. باید اهدافی مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و زمان بندی شده (SMART) داشته باشید تا بتونید براشون برنامه ریزی کنید و بهشون برسید.

جی آبراهام میگه: «هرکسی می تونه وقتی همه چیز خوبه پیشرفت کنه، اما هنر اصلی و خمیرمایه افراد زمانی مشخص میشه که بتونن تو شرایط طوفانی، کشتی خودشون رو به سلامت از ورطه به در ببرن.»

اگه این چهار دلیل اصلی رو شناسایی کنید و برای رفعشون برنامه داشته باشید، نصف راه رو برای رهایی از رکود رفتید. چون دونستن مشکل، خودش نصف راه حله.

چالش ها رو بشناسیم: ۹ راهکار جی آبراهام برای رهایی و رشد

حالا که فهمیدیم «نقطه چسبنده» چیه و چطور میشه فهمید کسب وکارمون توش گیر کرده، بریم سراغ راهکارهای عملی جی آبراهام. اون تو کتابش، تو هر فصل به یه مشکل اساسی و راهکارش می پردازه. بیاید با هم این فصل ها و نکات کلیدی شون رو مرور کنیم:

فصل ۱: آیا کسب وکار شما گیر کرده؟ (بررسی علائم و نشانه ها)

اولین قدم، همون قدمیه که الان برداشتیم؛ یعنی بفهمیم اصلاً مشکلی وجود داره یا نه. خیلی وقتا صاحبان کسب وکار یا خودشون رو گول می زنن یا انقدر غرق جزئیات روزمره می شن که نمی تونن تصویر بزرگ رو ببینن. جی آبراهام تو این فصل حسابی کمکتون می کنه تا با خودآگاهی بیشتر، علائم اولیه رکود و گیر کردن رو تو کسب وکارتون تشخیص بدید. مثلاً می گه اگه نرخ جذب مشتری های جدیدتون ثابت مونده، یا اگه مشتری های قدیمیتون دیگه مثل قبل ازتون خرید نمی کنن، اینا می تونه نشونه های مهمی باشه.

فصل ۲: آیا به خاطر شکست در رقابت گیر کرده اید؟

دنیای کسب وکار مثل یه مسابقه دوی ماراتنه؛ اگه بدوی، جلو می افتی، اگه وایسی، ازت سبقت می گیرن. جی آبراهام تو این فصل میگه که چطور از رقبا پیشی بگیرید و یه مزیت رقابتی پایدار برای خودتون بسازید. اون روی مفهوم «پیش دستی کردن» (Preeminence) خیلی تاکید داره. یعنی به جای اینکه فقط رقیب رو نگاه کنید و کارهاش رو کپی کنید، بیاید و خودتون رو تو بازار اونقدر متمایز کنید که هیچکس نتونه باهاتون رقابت کنه. ارزش های منحصر به فرد ایجاد کنید، خدماتی بدید که رقبا حتی فکرش رو هم نمی کنن و همیشه یک قدم جلوتر باشید.

فصل ۳: آیا به خاطر فروش ناکافی گیر کرده اید؟

فروش، شاهرگ حیاتی هر کسب وکاریه. اگه فروشتون کمه، یعنی یه جای کار میلنگه. این فصل پر از راهکارهای عملی برای افزایش فروشه. از بهبود فرآیندهای فروش گرفته تا تبدیل مشتریان بالقوه به خریداران وفادار. جی آبراهام می خواد کاری کنه که نه فقط تعداد فروش هاتون بیشتر بشه، بلکه ارزش هر فروش (میانگین سبد خرید) هم بالا بره. اون روی مفهوم «پیشنهادهای غیرقابل مقاومت» (Irresistible Offer) تاکید داره که به مشتری هاتون چیزی رو پیشنهاد بدید که نتونن بهش «نه» بگن!

فصل ۴: آیا به خاطر حجم کاری نامنظم گیر کرده اید؟

شاید فکر کنید شلوغ بودن خوبه، اما اگه این شلوغی بی نظم و بی برنامه باشه، میشه یه نقطه چسبنده بزرگ. جی آبراهام تو این فصل روی ایجاد سیستم های پایدار برای جذب و حفظ مشتریان و همینطور اتوماسیون فرآیندها تمرکز می کنه. اون معتقده که کسب وکار باید سیستمی باشه، نه فردی. یعنی حتی اگه شما نباشید، چرخ های کسب وکارتون بچرخه. این یعنی باید کارهایی که تکراری ان رو اتوماتیک کنید، فرآیندهای شفاف و مشخصی برای هر بخش ایجاد کنید و کارها رو به شکلی برنامه ریزی کنید که هرگز «اوج و فرود» ناگهانی نداشته باشید.

فصل ۵: آیا به خاطر شکست در استراتژی سازی گیر کرده اید؟

خیلی از کسب وکارها بدون استراتژی مشخص، صرفاً دارن کار می کنن. مثل یه کشتی گیر که بدون نقشه تو دریا افتاده. این فصل بهتون میگه که چرا برنامه ریزی استراتژیک اینقدر مهمه و چطور باید روی فعالیت های کلیدی و اهداف مشخص تمرکز کنید. نگاه بلندمدت و دوراندیشی، رمز موفقیته. جی آبراهام میگه باید دائماً از خودتون بپرسید: «1 سال دیگه، 5 سال دیگه، کسب وکار من کجا باید باشه؟» و بعد برای رسیدن به اونجا، قدم های کوچیک و روزانه بردارید.

فصل ۶: آیا به خاطر استفاده تمام سودتان بابت هزینه ها گیر کرده اید؟

بعضی وقتا کسب وکارها درآمد خوبی دارن، ولی وقتی به سود خالص نگاه می کنی، می بینی خبری نیست. این مشکل از مدیریت هزینه ها میاد. جی آبراهام تو این فصل روی مدیریت هوشمندانه هزینه ها، افزایش بازده سرمایه گذاری (ROI) و بهینه سازی بودجه بازاریابی تاکید داره. اون بهتون یاد میده که چطور هر هزینه ای رو مثل یه سرمایه گذاری ببینید و از خودتون بپرسید: «این هزینه چقدر سود برای من برمی گردونه؟» گاهی وقتا کم کردن یه هزینه کوچیک، می تونه سود بزرگی رو برگردونه.

فصل ۷: آیا به خاطر انجام کارهایی که دیگر جواب نمی دهند، گیر کرده اید؟

دنیای کسب وکار همیشه در حال تغییره و چیزی که دیروز جواب می داد، شاید امروز هیچ اثری نداشته باشه. خیلی ها مقاومت می کنن و هنوز به روش های قدیمی چسبیدن. جی آبراهام میگه باید شهامت داشته باشید و فعالیت های بی اثر رو شناسایی و حذف کنید. نوآوری و چابکی سازمانی، کلید رهایی از این مانعه. اون بهتون یاد میده که چطور انعطاف پذیر باشید، از شکست ها درس بگیرید و همیشه به دنبال راه های جدید و بهینه تر بگردید.

فصل ۸: آیا به خاطر در حاشیه قرار گرفتن توسط بازار گیر کرده اید؟

اگه مشتری ها دیگه شما رو به چشم یه انتخاب اول نمی بینن، یا اگه برندتون تو ذهن بازار کمرنگ شده، یعنی دارید تو حاشیه قرار می گیرید. این فصل بهتون یاد میده که چطور ارزش افزوده ایجاد کنید، تمایزتون رو پررنگ کنید و حتی رهبری بازار رو به دست بگیرید. جی آبراهام میگه باید دائماً به دنبال یافتن بازارهای جدید و فرصت های پنهان باشید. شاید یه گوشه از بازار باشه که هیچکس بهش توجه نکرده و شما می تونید اونجا حکمرانی کنید.

فصل ۹: آیا به خاطر بازاریابی متوسط و یا ضعیف گیر کرده اید؟

بازاریابی قلب تپنده هر کسب وکاریه. اگه بازاریابی تون متوسط یا ضعیفه، یعنی دارید فرصت های زیادی رو از دست میدید. این فصل روی اصول بازاریابی مؤثر و هدفمند تمرکز می کنه. جی آبراهام میگه باید اهرم های بازاریابی رو شناسایی کنید و ازشون استفاده کنید. از ساخت یه «پیشنهاد غیرقابل مقاومت» گرفته تا پیدا کردن کانال های بازاریابی که رقبا حتی از وجودشون خبر ندارن. هدف اینه که پیام شما به گوش درست ترین آدم ها برسه و اون ها رو به سمت شما بکشونه.

فصل ۱۰: آیا به خاطر جمله من خودم می توانم این کار را انجام دهم! گیر کرده اید؟

این یکی برای خیلی از کارآفرین ها و مدیران، یه چالش بزرگه! فکر می کنن اگه همه کارها رو خودشون انجام بدن، بهتر و سریع تر پیش میره. اما جی آبراهام میگه این بزرگترین اشتباهه. اون بهتون یاد میده که چقدر تفویض اختیار مهمه و چطور می تونید از منابع و تخصص دیگران (اهرم های eX) استفاده کنید تا کسب وکارتون تصاعدی رشد کنه. نترسید کارها رو به بقیه بسپارید. تیم بسازید، با مشاورها کار کنید، از متخصصین کمک بگیرید. «یک دست صدا نداره» اینجا کاملاً صدق می کنه.

به نظر من، این ها منابع بی شماری هستند که دیگران می توانند در اختیارتان قرار دهند:

  • تبلیغات
  • مشاوره
  • نمایندگی ها
  • دارایی ها
  • همکاران
  • انجمن ها
  • باورها
  • پاداش ها
  • قدرت خرید
  • پول نقد
  • وثیقه
  • ارتباطات
  • اعتبار
  • داده ها
  • پایگاه های اطلاعاتی
  • اشتیاق
  • برابری
  • حسن نیت
  • دارایی های مشهود
  • منابع انسانی
  • ایده ها
  • تخیل
  • نفوذ
  • دارایی های نامشهود
  • سرمایه گذاری
  • دانش
  • سرنخ ها
  • فهرست ها
  • مدیریت
  • بازارها
  • گروه های مغز متفکر
  • پول
  • فرصت ها
  • امتیازها
  • افراد
  • محصولات
  • تحقیق و توسعه
  • روابط
  • قوت نسبی
  • نیروی فروش
  • مهارت ها
  • سیستم ها
  • توصیه ها
  • ارزش ها
  • عمده فروشان

لیست ادامه دارد. فقط با دید شما محدود می شود. بنابراین از اهرمی استفاده کنید که از همکاری خلاقانه با کسانی که بخش هایی از دانش، مهارت، نفوذ، دسترسی یا پازل رابطه خود را در اختیارتان قرار می دهند، عایدتان می شود.

فصل ۱۱: چگونه در بحران اقتصادی رشد کنید و به حرکت خود ادامه دهید؟

این فصل، در واقع قلب تپنده کتابه، به خصوص برای شرایطی مثل اقتصاد امروز ایران. جی آبراهام اینجا بهتون یاد میده که چطور به بحران اقتصادی، به چشم یه فرصت طلایی نگاه کنید. اون معتقده تو شرایط سخت، خیلی از رقبا دست از کار می کشن یا ناامید میشن، و این بهترین فرصت برای شماست که تو بازار جولان بدید، سهم بازارتون رو بیشتر کنید و حتی از دوران رونق هم بیشتر سود بسازید. این فصل پر از اقدامات عملیه که می تونید همین امروز شروع کنید.

توی این بخش، با یازده چالش اصلی و راهکارهای حیاتی جی آبراهام آشنا شدیم. حالا بریم سراغ فلسفه پشت این راهکارها.

نگاه عمیق تر به فلسفه جی آبراهام: فراتر از راهکارها

جی آبراهام فقط یه سری راهکار خشک و خالی بهتون نمیده؛ اون یه جور ذهنیت و طرز فکر بهتون میده که تو هر شرایطی به دردتون میخوره. فلسفه اش فراتر از بازاریابی صرفه و عمیقاً به ارزش آفرینی و دیدن فرصت ها تو دل چالش ها مرتبطه.

رکود اقتصادی، فرصتی طلایی برای باهوش ها!

شاید عجیب به نظر بیاد، ولی جی آبراهام عاشق شرایط اقتصادی بده! میدونید چرا؟ چون معتقده رکود، مثل یه الک عمل می کنه و کسب وکارهای ضعیف و بی برنامه رو حذف می کنه. در حالی که رقبا دارن دست و پا می زنن یا حتی ورشکست میشن، شما می تونید با یه سری اقدامات هوشمندانه، میدون رو دست بگیرید و حسابی رشد کنید. اون میگه تو شرایط بد اقتصادی، فرصت هایی پیدا میشه که تو دوران رونق هیچکس بهشون توجه نمی کنه.

وقتی بقیه عقب نشینی می کنن، شما جلو برید. وقتی اونا می ترسن، شما پول پارو کنید! راستش رو بخواین، حرفش منطقیه. تو دوران رکود، مشتری ها محتاط تر میشن، ولی این به معنی این نیست که دیگه خرید نمی کنن؛ فقط محتاط تر خرید می کنن. اگه شما بتونید ارزش واقعی ارائه بدید، متمایز باشید و پیشنهادهای غیرقابل ردی داشته باشید، اونا از شما خرید می کنن نه از رقبای سردرگم.

اهرم های eX: نیروی محرکه رشد برق آسا

یکی از مفاهیم کلیدی جی آبراهام، «اهرم های eX» هستن. اینا همون عوامل تأثیرگذار پنهانی هستن که اگه شناسایی شون کنید و درست ازشون استفاده کنید، می تونید رشد تصاعدی رو تجربه کنید. این اهرم ها می تونن هر چیزی باشن؛ از یه رابطه قوی با یه شریک تجاری گرفته تا یه سیستم داخلی که فرآیندهای شما رو ۱۰ برابر سریع تر می کنه. جی آبراهام میگه هر کسب وکاری 20 تا 50 (یا حتی بیشتر) از این اهرم ها رو داره. اگه روی فقط ۱۰ تا از این اهرم ها کار کنید و اثربخشی شون رو افزایش بدید، حتی تو شرایط چالش برانگیز هم نه تنها دوام میارید، بلکه از قبل هم بیشتر رشد می کنید.

مثلاً فرض کنید یکی از اهرم های eX شما، رضایت مشتریه. اگه رو این اهرم کار کنید و رضایت مشتری هاتون رو از ۷۰٪ به ۹۰٪ برسونید، این خودش به مرور زمان باعث میشه بازاریابی دهان به دهان (word-of-mouth) شما قوی تر بشه، مشتری های بیشتری رو جذب کنید و هزینه های بازاریابی تون هم کمتر بشه. این یعنی رشد تصاعدی!

پیشنهادهایی که هیچ کس نمی تونه رد کنه! (ارزش پیشنهادی)

جی آبراهام معتقده که باید به مشتری هاتون «پیشنهادی غیرقابل مقاومت» بدید. یعنی چی؟ یعنی انقدر محصول یا خدمتتون رو با ارزش و جذاب ارائه بدید که مشتری نتونه بهش «نه» بگه! این به معنی تخفیف های بزرگ نیست، بلکه به معنی ایجاد ارزش واقعیه. باید نیاز پنهان مشتری رو پیدا کنید و اون رو به شکلی برطرف کنید که هیچ رقیبی نمی تونه.

مثلاً به جای اینکه فقط یه محصول بفروشید، بهش گارانتی بازگشت وجه بدون قید و شرط بدید، خدمات پشتیبانی ۲۴ ساعته اضافه کنید، یا حتی یه سری آموزش رایگان کنارش بذارید. اینا همه ارزش هایی هستن که پیشنهاد شما رو قوی تر می کنن و مشتری رو متقاعد می کنن که انتخاب شما بهترینه.

راهکارهای حیاتی رو چطور عملی کنیم؟ (برای ما ایرانی ها)

حالا که با مفاهیم و راهکارهای جی آبراهام آشنا شدیم، مهم اینه که چطور اینا رو تو فضای کسب وکار خودمون، به خصوص تو ایران، پیاده کنیم. شرایط اقتصادی تو ایران یه کم پیچیده تره، ولی این به معنی این نیست که نمیشه از این درس ها استفاده کرد، برعکس، اتفاقاً تو همین شرایط سخت، راهکارهای جی آبراهام بیشتر به کارمون میان.

قدم به قدم برای رهایی از رکود و رسیدن به رشد

پیاده سازی این راهکارها نیاز به یه برنامه ریزی دقیق و البته مداومت داره. بیاین چند تا گام عملی رو با هم مرور کنیم:

  1. ذهنیتتون رو عوض کنید: اول از همه، باید از ذهنیت «زنده ماندن» به «شکوفایی» تغییر مسیر بدید. رکود نباید شما رو بترسونه، باید به چشم یه فرصت برای متمایز شدن و پیشی گرفتن از رقبا ببینیدش.
  2. تجزیه و تحلیل داده ها رو جدی بگیرید: همون طور که جی آبراهام گفت، اندازه گیری و کمی سازی نتایج خیلی مهمه. بدونید دقیقاً چه اعدادی رو باید دنبال کنید؛ تعداد سرنخ ها، نرخ تبدیل، میانگین سبد خرید، هزینه های بازاریابی و … . هر چی اطلاعات بیشتری داشته باشید، تصمیم های بهتری می گیرید.
  3. استراتژی های نوین رو اجرا کنید: با توجه به نقاط چسبنده ای که تو کسب وکارتون پیدا کردید، استراتژی های جدید رو طراحی و پیاده سازی کنید. مثلاً اگه فروشتون کمه، روی ساخت پیشنهادهای غیرقابل مقاومت کار کنید. اگه رقبا جلو افتادن، روی تمایز و ارزش افزوده تمرکز کنید.
  4. پایش مستمر رو فراموش نکنید: کارتون با اجرای استراتژی تموم نمیشه. باید دائماً نتایج رو پایش کنید، ببینید چی کار می کنه و چی کار نمی کنه. اگه یه چیزی جواب نداد، نترسید و تغییرش بدید. چابک باشید.
  5. روی روابط تمرکز کنید: جی آبراهام روی قدرت اهرم های eX و همکاری تاکید داره. روابطتون رو با مشتری ها، تأمین کننده ها، همکاران و حتی رقبای بالقوه قوی کنید. گاهی یه ارتباط درست، یه دریچه جدید برای کسب وکارتون باز می کنه.

این درس ها به درد کسب وکارهای ایرانی هم می خوره؟

شاید بپرسید آیا این آموزه ها تو شرایط خاص اقتصادی ایران، با این همه نوسان و چالش، باز هم کاربرد دارن؟ باید بگم بله، اتفاقاً شاید بیشتر از هر جای دیگه! تو ایران هم همیشه کسب وکارهایی هستن که تو سخت ترین شرایط هم رشد می کنن. اونا همونایی هستن که درس های جی آبراهام رو ناخودآگاه یا آگاهانه به کار می برن.

  • مدیریت هزینه: تو ایران که هزینه ها گاهی غیرقابل پیش بینی بالا میره، مدیریت هوشمندانه هزینه ها و افزایش ROI (فصل ۶) حیاتی تر از هر جای دیگه ست.
  • ایجاد تمایز و ارزش افزوده: بازار ایران پر از رقبای زیاده. اگه نتونید تمایز ایجاد کنید (فصل ۸)، خیلی زود تو حاشیه قرار می گیرید. ارائه ارزش واقعی و پیشنهادهای غیرقابل مقاومت، برگ برنده شماست.
  • بهره گیری از اهرم های eX: تو فضای ایران، پیدا کردن شرکای مناسب، شبکه سازی قوی و استفاده از دانش و تجربه دیگران (فصل ۱۰)، می تونه یه میانبر فوق العاده برای رشد باشه.
  • ذهنیت فرصت طلبانه در بحران: همون طور که جی آبراهام میگه (فصل ۱۱)، بحران ها می تونن فرصت های بزرگی باشن. وقتی همه دارن آه و ناله می کنن، شما باید حواستون به فرصت های نادیده گرفته شده باشه. شاید یه نیاز جدید تو بازار شکل گرفته باشه که هیچکس بهش توجه نکرده.

پس، با یه مقدار بومی سازی و دقت به شرایط خودمون، می تونیم از این راهکارها بهترین استفاده رو ببریم و کسب وکارمون رو تو این دریای طوفانی، به یه ساحل آروم برسونیم.

درباره جی آبراهام؛ نابغه بازاریابی که باید بشناسید

حتماً بعد از این همه حرف از جی آبراهام، دلتون میخواد بیشتر در موردش بدونید. جی آبراهام یه کارآفرین و مشاور آمریکاییه که شهرتش به خاطر توانایی بی نظیرش تو حل مشکلات کسب وکار و افزایش تصاعدی درآمد شرکت هاست. اون بنیان گذار و مدیرعامل «آبراهام گروپ» هست و طی دهه ها فعالیتش، به بیش از ۱۰ هزار مشتری تو بیش از ۴۰۰ صنعت مختلف تو سراسر دنیا مشاوره داده.

اگه بخوایم خیلی خلاصه بگیم، جی آبراهام کسیه که به شرکت ها یاد میده چطور پتانسیل های پنهان درآمدی خودشون رو پیدا کنن و ازشون استفاده کنن. خیلی از کسب وکارها، چه کوچیک و چه بزرگ، شهادت دادن که ایده ها و رویکردهای جی باعث شده سودشون میلیون ها دلار بیشتر بشه. نشریه های معتبری مثل «یو اس ای تودی»، «نیویورک تایمز»، «فوربس» و «لس آنجلس تایمز» ازش به عنوان یه «نابغه بازاریابی» یاد کردن.

کتاب «راهکارهای حیاتی» (The Sticking Point Solution) که سال ۲۰۰۹ منتشر شد، یکی از معروف ترین آثارشه. بقیه کتاب هاش مثل «نبوغ بازاریابی خود را به کار گیرید» و «شاهرگ ثروت موجود در کسب وکار خود را پیدا کنید» هم تو دنیا و ایران حسابی پرطرفدارن. آبراهام معتقده موفقیت تو کسب وکار به سادگی پیدا کردن یه نیاز «کم شناخته شده» و حل کردن اون با خرد، همدلی و درکیه که هیچکس دیگه نمی تونه نشون بده. اون همیشه روی حل مشکلات واقعی مشتری و بازار تأکید داره.


واقعاً اگه تو کسب وکارتون به بن بست خورده اید یا دنبال یه جرقه برای رشد هستید، خوندن این کتاب می تونه دیدگاهتون رو کاملاً تغییر بده. حرفای جی آبراهام فقط تئوری نیستن، همه شون ریشه تو سال ها تجربه و نتایج عملی دارن.

استراتژی خود را تغییر دهید تا نتایج خود را تغییر دهید.

درسته که اوضاع اقتصادی تو ایران ممکنه سخت به نظر برسه، ولی یادمون باشه که تو همین شرایط هم همیشه کسایی هستن که راهی برای پیشرفت و شکوفایی پیدا می کنن. کتاب «راهکارهای حیاتی» همون راه رو بهتون نشون میده. پس، اگه دنبال تحول واقعی تو کسب وکارتون هستید، مطالعه کامل این کتاب فوق العاده رو به شدت توصیه می کنیم. وقتشه که از رکود خارج بشید و به سمت یه رشد تصاعدی حرکت کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خلاصه کتاب راهکارهای حیاتی (جی آبراهام): ۷ گام برای رشد کسب و کار" هستید؟ با کلیک بر روی کتاب، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خلاصه کتاب راهکارهای حیاتی (جی آبراهام): ۷ گام برای رشد کسب و کار"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه