به گزارش سوشال لند رحمان قره باش با بیان اینکه خروجی اصلی ما در استان صادرات است افزود: باید در نظر داشته باشیم حمل و نقل ترانزیت تبدیل به ترانشیپ شده است و این یک زنگ خطر است.
وی با تاکید بر اینکه کشور ترکمنستان هزینه هایی همچون بیمه را بالا برده است گفت: اکنون لازم است درباره ترانشیپ به کشور ترکمنستان حساسیت به خرج ندهیم بلکه با این کشور مذاکرات دیپلماتیک انجام دهیم که هزینه ها را تعدیل کنیم.
قره باش ادامه داد: باید برای مشکلات و ارائه راه حل برای رونق حمل و نقل تعامل بین المللی و هم فکری گسترده انجام شود.
رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه صادرات در شرایط فعلی تحریم و مشکلات اقتصادی کشور یکی از مهم ترین مسائل است گفت: اکنون بستن ترانشیپ راهکار مناسبی نیست و باید راه حلی ارائه شود که حمل و نقل آسیب نبیند.
سعید صفوی افزود: ترانشیپ در مرز کشورهای دیگر نیز انجام می شود و در مورد عوارض ناعادلانه که از سوی فعالان حمل ونقل و صادرات مطرح شده است مشکلات را به کشور همسایه اطلاع رسانی کرده ایم و پیگیری ها برای رفع آن در حال انجام است.
در حال حاضر با ترانشیپ موافق هستم
رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در ادامه با بیان اینکه حوزه حمل و نقل در بخش بین المللی و در بخش داخلی مورد بی توجهی قرار گرفته است گفت:
افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند در واقع خودشان سرمایه گذار نیز هستند. دولت نیز معین کرده است؛ افرادی که می خواهند در حوزه جابجایی کالا فعالیت کنند حتما باید شرکت حمل و نقل تاسیس کنند.
قوچاقی با بیان اینکه کار در حوزه بین الملل بسیار سخت تر از حوزه داخلی است توضیح داد: با توجه به شرایط استان و همسایگی با کشور ترکمستان شرکت های فعالمان در حوزه بین الملل حداقل با ۱۶ کشور مراودات دارند.
وی افزود: در سال جاری نشست انجمن های بین المللی در کشور برگزار شد و مشکلات مربوط به ترانشیپ که پس از دوران کویید به وجود آمد مطرح شدند همچنین در نشست اخیر ریاست جمهور در کشور ترکمنستان هم در حوزه حمل ونقل بین المللی مسائل بیان شدند.
رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی بیان کرد: در حال حاضر با ترانشیپ موافق هستم اما در نهایت باید طی مراحلی برچیده شود و البته قطعا اولویت استفاده از ناوگان های استان با رانندگان بومی است اما متاسفانه کشور ترکمنستان بیشتر از ناوگان های استان استفاده می کند.
لجستیک و بازرگانی هر دو سرمایه گذاری هستند
یک تاجر و بازرگان در حوزه سی آی اس نیز در این نشست اظهار کرد: اکنون کشورمان و منطقه در شرایطی فراتر از تحریم و در واقع در شرایط جنگی قرار دارد و نیاز است با توجه به شرایط واقع بینانه تر مسائل را مطرح و بررسی کنیم.
متین کلوی افزود: لجستیک و بازرگانی هر دو سرمایه گذاری هستند ولی گاهی مشاهده شده است که توانایی بازرگانان زیر سوال برده شده است.
وی خاطرنشان کرد: لازم است برخی شرکت های لجستیکی که صادرات محور هستند در نشست های مشترک به ارائه پیشنهاد و راه حل بپردازند.
ناترازی عوارض دریافتی عادلانه نیست
در ادامه بازرگانی باسابقه به بیان مسائل و مشکلات پرداخت و گفت: زیربنای اقتصاد هر کشور را حمل و نقل آن کشور تشکیل می دهد که نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد. ما در کشور حضور داریم و متوجه شرایط تحریم و جنگی هستیم.
آخوندنژاد افزود: اگر بخواهیم یک کامیون در ایران تهیه کنیم معادل آن می توانیم ۵ کامیون در ترکمنستان تهیه کنیم و این یک معضل است.
وی ناترازی عوارض دریافتی را نیز مشکلی بزرگ عنوان کرد و توضیح داد: در واقع ناترازی عوارض دریافتی بین دو کشور ایران و ترکمنستان اصلا عادلانه نیست ما ۱۶۰ دلار می گیریم و آنها از ما ۴۳۰ دلار می گیرند. البته گاهی علاوه بر این مبلغ زیرمیزی نیز دریافت می کنند.
وی مورد دیگری که موجب افزایش ترانشیپ میشود را جذابیت حمل برای راننده خارجی دانست و افزود: طبق این شرایط حمل کالای ایرانی به همراه کالای اصلی درآمدزایی خوبی را برای راننده پدید آورده است و در نتیجه رانندگان خارجی با کرایه کم نیز از حمل استقبال می کنند.
آخوندنژاد خاطرنشان کرد: پیشنهادی را در استانداری مطرح کردیم که یکسان سازی عوارض صورت بگیرد تا ناترازی از بین رفته و حمل یکسره تقویت شود در غیر اینصورت روند حمل یکسره رو به نابودی می رود.
وی ادامه داد: برای یک ایرانی بسیار سخت است که کالایی که باید یک ایرانی حمل کند توسط یک ناوگان خارجی حمل شودو در این بخش نیز لازم است اقدامی اساسی صورت بگیرد.
با بسته شدن ترانشیپ صادرات کاهش می یابد
مدیر کل گمرکات استان نیز ترانشیپ را موضوع مهم برای استان و کشور برشمرد و تاکید کرد: اگر ترانشیپ بسته شود؛ با توجه به رقابت بین تجار در استان صادرات نیز کاهش پیدا خواهد کرد و در سایر مرزها رونق پیدا می کند.
شهریار شهریاری افزود: گاهی با انجام برخی امور در حوزه حمل و نقل و صادرات موجب تقویت کشورهای همسایه و تضعیف صادرات در کشور خودمان هستیم.
وی ادامه داد: ترانشیپ رویه گمرکی نیست اما ترانزیت هست در مرزهای مختلف باید سیاست های متفاوت در نظر گرفته شود و جلسات تخصصی نیز بین شرکت های صادرکننده برای بررسی پیشنهادها و راهکارها برگزار شود.
حمل و نقل به نوعی شاهرگ صادرات است
در پایان نماینده تولیدکنندگان به ایراد سخن پرداخت و گفت: شاهد هستیم در استان بین حمل و نقل و صادرات تعارض منافع وجود دارد.
امیرحسین ساداتی با بیان اینکه هزینه حمل و نقل داخلی نیز در کشور ما بسیار بالا است افزود: بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل در کشور ما جاده ای و در کشورهای دیگر ریلی است؛ همچنین هزینه حمل و نقل و صادرات کشورمان در عرصه بین الملل نیز در حوزه حمل و نقل بالا است و با این شرایط صادرات قطعا آسیب می بیند.
وی خاطرنشان کرد: حمل و نقل به نوعی شاهرگ صادرات است و اگر کارگروه تخصصی ایجاد شود و پیشنهاد حل مسئله در کمیسیون فعالان اقتصادی استان ارائه شود می توانیم شاهد اتفاقات خوبی در این بخش باشیم.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "حمل و نقل یک سرمایه گذاری است" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "حمل و نقل یک سرمایه گذاری است"، کلیک کنید.