با تبلیغات گوگل دیده شوید و فروشتان را چند برابر کنید!

سلام رفیق! اگه دنبال یه راهی هستی که کسب و کارت رو حسابی رونق بدی و فروشت رو چند برابر کنی جای درستی اومدی. امروز می خوایم با هم راجع به یه ابزار فوق العاده به اسم تبلیغات گوگل حرف بزنیم. شاید اسمش رو شنیده باشی شاید هم نه. ولی بذار خیالت رو راحت کنم بعد از خوندن این مقاله یه دید خیلی خوب از این ابزار پیدا می کنی و می تونی تصمیم بگیری که آیا به درد کسب و کار تو می خوره یا نه. و اگه به درد بخوره (که به احتمال زیاد می خوره!) یاد می گیری چطوری ازش به بهترین شکل استفاده کنی.

با تبلیغات گوگل دیده شوید و فروشتان را چند برابر کنید!

تصور کن یه مغازه داری توی یه شهر شلوغ. هر روز کلی آدم از جلوی مغازت رد می شن ولی فقط یه تعداد کمی شون میان داخل و خرید می کنن. حالا اگه یه بلندگو بذاری بیرون مغازه و شروع کنی به داد زدن و تبلیغ کردن چی می شه؟ احتمالا یه کم بیشتر آدم ها بیان داخل ولی خیلی ها هم ممکنه کلافه بشن و اصلا از اون خیابون رد نشن! تبلیغات گوگل دقیقا برعکس اینه. به جای اینکه داد بزنی و مزاحم همه بشی آروم و بی صدا درست جلوی چشم کسایی ظاهر می شی که دقیقا دنبال محصول یا خدمت تو می گردن. باحاله نه؟

گوگل ادز دقیقا چیه و چطور کار می کنه؟

خدمات گوگل ادز (Google Ads) که قبلا بهش گوگل ادوردز (Google AdWords) می گفتن یه سیستم تبلیغاتی آنلاینه که گوگل ساخته. کارش اینه که به کسب و کارها کمک کنه تبلیغاتشون رو توی نتایج جستجوی گوگل و سایت های دیگه نشون بدن. وقتی ما توی گوگل یه چیزی رو سرچ می کنیم مثلا “خرید کفش ورزشی” یه سری نتایج میاد. بعضی از این نتایج سایت های معمولی هستن که گوگل به صورت طبیعی پیدا کرده و نشون داده. ولی یه سری نتایج دیگه تبلیغاتی هستن که با یه علامت کوچیک “Ad” یا “تبلیغ” مشخص شدن. اینا همون تبلیغات گوگل ادز هستن.

حالا چطور کار می کنه؟ خیلی ساده ست. تو به گوگل می گی که مثلا می خوام وقتی کسی “خرید کفش ورزشی” رو سرچ کرد تبلیغ من رو نشون بده. بعد یه متن تبلیغاتی جذاب می نویسی و یه لینک به سایتت می دی. وقتی کسی این عبارت رو سرچ می کنه تبلیغ تو هم کنار بقیه نتایج نشون داده می شه. فقط یه نکته مهم اینه که برای هر کلیکی که روی تبلیغت بشه تو باید یه پولی به گوگل بدی. به این مدل تبلیغات می گن پرداخت به ازای کلیک (PPC).

چرا گوگل ادز برای کسب و کار شما مثل یه معجزه می مونه؟

شاید با خودت بگی خب تبلیغات دیگه هم هست چرا باید گوگل ادز رو انتخاب کنم؟ بذار چندتا دلیل خیلی مهم برات بیارم :

  • دسترسی به بزرگترین بازار آنلاین : گوگل بزرگترین موتور جستجو توی دنیاست. میلیاردها نفر هر روز توی گوگل دنبال اطلاعات محصولات و خدمات می گردن. با گوگل ادز تو می تونی تبلیغاتت رو جلوی چشم این همه آدم بذاری. یعنی به یه بازار خیلی خیلی بزرگ دسترسی پیدا می کنی.
  • هدف گیری دقیق مخاطبان : گوگل ادز بهت این امکان رو می ده که مخاطبانت رو خیلی دقیق هدف گیری کنی. می تونی مشخص کنی تبلیغت به چه کسایی نشون داده بشه مثلا بر اساس سن جنسیت موقعیت جغرافیایی علایق و خیلی چیزای دیگه. این یعنی تبلیغاتت رو فقط به کسایی نشون می دی که واقعا احتمال داره به محصول یا خدمتت نیاز داشته باشن. اینجوری پولت رو الکی هدر نمی دی.
  • کنترل کامل بودجه : تو خودت تعیین می کنی چقدر می خوای برای تبلیغات گوگل پول خرج کنی. می تونی یه بودجه روزانه یا ماهانه مشخص کنی و خیالت راحت باشه که بیشتر از اون خرج نمی شه. همچنین می تونی هر وقت خواستی بودجه ت رو کم و زیاد کنی یا حتی کمپینت رو متوقف کنی. این یعنی کنترل کامل روی هزینه هات داری.
  • نتایج قابل اندازه گیری : یکی از بهترین ویژگی های گوگل ادز اینه که می تونی نتایج تبلیغاتت رو خیلی دقیق اندازه گیری کنی. می تونی ببینی چند نفر تبلیغت رو دیدن چند نفر روش کلیک کردن چند نفر از طریق تبلیغت خرید کردن و خیلی اطلاعات دیگه. این اطلاعات بهت کمک می کنه بفهمی تبلیغاتت چقدر موثر بوده و کجاها می تونی بهترش کنی.
  • سرعت و انعطاف پذیری : راه اندازی یه کمپین تبلیغاتی گوگل ادز خیلی سریع و آسونه. می تونی ظرف چند ساعت یه کمپین رو راه بندازی و تبلیغاتت رو شروع کنی. همچنین خیلی راحت می تونی تغییرات توی کمپینت ایجاد کنی مثلا متن تبلیغات رو عوض کنی کلمات کلیدی رو تغییر بدی یا بودجه ت رو تنظیم کنی. این انعطاف پذیری خیلی مهمه چون بازار همیشه در حال تغییره و تو باید بتونی سریع خودت رو با شرایط جدید وفق بدی.

انواع کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز : کدومش برای تو مناسب تره؟

گوگل ادز انواع مختلفی کمپین تبلیغاتی داره که هر کدوم برای یه هدف خاصی طراحی شدن. بذار یه نگاهی به مهم ترین هاشون بندازیم :

  • کمپین های جستجو (Search Campaigns) : اینا همون تبلیغاتی هستن که توی نتایج جستجوی گوگل نشون داده می شن. وقتی کسی یه چیزی رو سرچ می کنه تبلیغات متنی تو کنار بقیه نتایج ظاهر می شن. این نوع کمپین برای کسایی که دنبال جذب مشتریانی هستن که دقیقا در لحظه نیاز به محصول یا خدمتشون دارن خیلی عالیه. مثلا اگه تعمیرکار کولر گازی هستی کمپین جستجو بهترین گزینه برای توئه چون وقتی کسی “تعمیر کولر گازی” رو سرچ می کنه احتمالا همین الان کولرش خراب شده و دنبال یه تعمیرکار می گرده.
  • کمپین های نمایشی (Display Campaigns) : این کمپین ها تبلیغات تصویری و بنری تو رو توی سایت های مختلف نشون می دن. گوگل یه شبکه خیلی بزرگ از سایت ها داره که بهشون شبکه نمایشی گوگل می گن. این سایت ها موضوعات مختلفی دارن از خبری و ورزشی گرفته تا آموزشی و سرگرمی. با کمپین های نمایشی می تونی تبلیغاتت رو توی این سایت ها به کسایی نشون بدی که به موضوعات مرتبط با کسب و کار تو علاقه دارن. این نوع کمپین برای افزایش آگاهی از برند و جذب مخاطبان جدید خیلی خوبه. مثلا اگه یه فروشگاه آنلاین لباس داری می تونی تبلیغات بنری جذاب از لباس هات رو توی سایت های مد و فشن نشون بدی.
  • کمپین های خرید (Shopping Campaigns) : این کمپین ها برای فروشگاه های آنلاین طراحی شدن. تبلیغات خرید عکس محصول اسم محصول قیمت و اسم فروشگاه رو به صورت مستقیم توی نتایج جستجوی گوگل نشون می دن. این نوع کمپین برای افزایش فروش مستقیم و جذب مشتریانی که قصد خرید دارن خیلی موثره. وقتی کسی “خرید گوشی موبایل” رو سرچ می کنه تبلیغات خرید گوشی های مختلف از فروشگاه های مختلف رو می بینه و می تونه خیلی راحت قیمت ها رو مقایسه کنه و خرید کنه.
  • کمپین های ویدئویی (Video Campaigns) : این کمپین ها تبلیغات ویدئویی تو رو توی یوتیوب و سایت های دیگه نشون می دن. یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ دنیاست و میلیون ها نفر هر روز ویدئوهای مختلفی رو توش تماشا می کنن. با کمپین های ویدئویی می تونی تبلیغات ویدئویی جذاب از کسب و کارت رو به مخاطبان هدفت نشون بدی. این نوع کمپین برای برندسازی معرفی محصولات جدید و افزایش تعامل با مخاطبان خیلی خوبه. مثلا اگه یه رستوران جدید باز کردی می تونی یه ویدئوی جذاب از غذاهات درست کنی و با کمپین ویدئویی توی یوتیوب تبلیغش کنی.
  • کمپین های اپلیکیشن (App Campaigns) : اگه یه اپلیکیشن موبایل داری و می خوای تعداد نصبش رو افزایش بدی کمپین های اپلیکیشن بهترین گزینه برای تو هستن. این کمپین ها تبلیغ اپلیکیشنت رو توی گوگل پلی یوتیوب شبکه نمایشی گوگل و جستجوی گوگل نشون می دن. گوگل به صورت خودکار بهترین جاها رو برای نشون دادن تبلیغت انتخاب می کنه و هدفش اینه که بیشترین تعداد نصب رو با کمترین هزینه برات به ارمغان بیاره.

خب حالا کدوم کمپین برای تو مناسب تره؟ جواب این سوال بستگی به نوع کسب و کارت هدفت از تبلیغات و بودجه ت داره. اگه تازه شروع کردی و می خوای سریع نتیجه بگیری و مشتریانی رو جذب کنی که دقیقا دنبال محصول یا خدمتت می گردن کمپین های جستجو گزینه خیلی خوبیه. اگه هدفت بیشتر برندسازی و افزایش آگاهی از برند هست کمپین های نمایشی و ویدئویی می تونن بهت کمک کنن. اگه فروشگاه آنلاین داری و می خوای فروش مستقیمت رو افزایش بدی کمپین های خرید رو حتما امتحان کن. و اگه اپلیکیشن داری کمپین های اپلیکیشن رو فراموش نکن.

تحقیق کلمات کلیدی : پیدا کردن گنج پنهان مشتریان

کلمات کلیدی (Keywords) مثل کلیدهای جادویی هستن که درهای موفقیت رو توی تبلیغات گوگل برات باز می کنن. کلمات کلیدی همون عباراتی هستن که مشتریان تو توی گوگل سرچ می کنن وقتی دنبال محصول یا خدمت تو می گردن. تحقیق کلمات کلیدی یعنی پیدا کردن این عبارات و استفاده ازشون توی کمپین های تبلیغاتیت.

چرا تحقیق کلمات کلیدی انقدر مهمه؟ چون اگه کلمات کلیدی اشتباهی رو انتخاب کنی تبلیغاتت به کسایی نشون داده می شه که اصلا به محصول یا خدمتت علاقه ندارن. این یعنی پولت رو هدر دادی و هیچ نتیجه ای هم نگرفتی. ولی اگه کلمات کلیدی درست رو انتخاب کنی تبلیغاتت دقیقا به کسایی نشون داده می شه که دنبال چیزی هستن که تو ارائه می دی. اینجوری احتمال اینکه روی تبلیغت کلیک کنن و مشتری بشن خیلی بیشتر می شه.

حالا چطوری کلمات کلیدی مناسب رو پیدا کنیم؟ چندتا راه ساده و کاربردی وجود داره :

  • به مشتریانت فکر کن : خودت رو جای مشتریانت بذار و فکر کن اگه دنبال محصول یا خدمت تو بودی توی گوگل چی سرچ می کردی؟ یه لیستی از این عبارات بنویس. مثلا اگه فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی داری ممکنه مشتریانت “خرید کرم ضد آفتاب” “بهترین مارک ریمل” “آموزش آرایش صورت” و عباراتی شبیه به اینا رو سرچ کنن.
  • از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی گوگل استفاده کن : گوگل خودش یه سری ابزار رایگان برای تحقیق کلمات کلیدی داره مثل Keyword Planner و Google Trends. این ابزارها بهت کمک می کنن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارت رو پیدا کنی حجم جستجوی هر کلمه کلیدی رو ببینی میزان رقابت برای هر کلمه کلیدی رو بفهمی و کلمات کلیدی جدیدی رو کشف کنی که شاید به ذهنت نرسیده باشن. برای استفاده از Keyword Planner باید یه اکانت گوگل ادز داشته باشی ولی استفاده از Google Trends رایگانه و نیاز به اکانت نداره.
  • از رقبات ایده بگیر : ببین رقبای تو از چه کلمات کلیدی ای توی تبلیغاتشون استفاده می کنن. البته نباید دقیقا کلمات کلیدی اونا رو کپی کنی ولی می تونی ازشون ایده بگیری و کلمات کلیدی مشابه یا مرتبط رو پیدا کنی. برای این کار می تونی از ابزارهای تحلیل رقبا استفاده کنی یا حتی به صورت دستی تبلیغات رقبای توی گوگل رو ببینی و کلمات کلیدی شون رو یادداشت کنی.
  • به کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail Keywords) توجه کن : کلمات کلیدی طولانی عبارات جستجوی طولانی تر و خاص تری هستن که معمولا حجم جستجوی کمتری دارن ولی نرخ تبدیلشون بالاتره. مثلا به جای کلمه کلیدی “کفش” از کلمه کلیدی “خرید کفش ورزشی مردانه سایز ۴۲” استفاده کن. این کلمه کلیدی طولانی تره و مشخص تره و کسایی که این عبارت رو سرچ می کنن احتمالا خیلی به خرید کفش ورزشی مردانه سایز ۴۲ مصمم تر هستن.

وقتی لیست کلمات کلیدی ت رو آماده کردی باید اون ها رو دسته بندی کنی و برای هر دسته یه گروه تبلیغاتی جداگانه توی کمپینت بسازی. اینجوری می تونی تبلیغات مرتبط تری برای هر دسته از کلمات کلیدی بنویسی و نرخ کلیک و نرخ تبدیلت رو افزایش بدی. همچنین باید انواع تطبیق کلمات کلیدی (Keyword Match Types) رو هم یاد بگیری و ازشون به درستی استفاده کنی. انواع تطبیق کلمات کلیدی بهت کمک می کنن مشخص کنی تبلیغت دقیقا چه زمانی و برای چه جستجوهایی نشون داده بشه. سه نوع تطبیق اصلی وجود داره :

  • تطبیق گسترده (Broad Match) : تبلیغ تو برای جستجوهایی که به کلمه کلیدی ت مرتبط باشن نشون داده می شه حتی اگه دقیقا همون کلمه کلیدی رو سرچ نکرده باشن. مثلا اگه کلمه کلیدی ت “کفش ورزشی” باشه تبلیغت برای جستجوهای “خرید کفش” “کفش اسپرت” “بهترین کفش برای دویدن” و حتی “لباس ورزشی” هم ممکنه نشون داده بشه. تطبیق گسترده بیشترین دسترسی رو بهت می ده ولی ممکنه تبلیغاتت به جستجوهای نامرتبط هم نشون داده بشه و نرخ کلیک و نرخ تبدیلت پایین بیاد.
  • تطبیق عبارتی (Phrase Match) : تبلیغ تو برای جستجوهایی که عبارت کلمه کلیدی ت رو دقیقا شامل بشن نشون داده می شه ولی ممکنه کلمات دیگه ای هم قبل یا بعد از عبارت کلمه کلیدی وجود داشته باشه. مثلا اگه کلمه کلیدی ت “کفش ورزشی” باشه (با علامت نقل قول ” ” مشخص می شه) تبلیغت برای جستجوهای “خرید کفش ورزشی” “بهترین کفش ورزشی مردانه” “کفش ورزشی ارزان” نشون داده می شه ولی برای “کفش اسپرت” یا “لباس ورزشی” نشون داده نمی شه. تطبیق عبارتی دسترسی کمتری نسبت به تطبیق گسترده داره ولی تبلیغاتت مرتبط تر هستن و نرخ کلیک و نرخ تبدیلت بالاتر می ره.
  • تطبیق دقیق (Exact Match) : تبلیغ تو فقط برای جستجوهایی که دقیقا همون کلمه کلیدی رو سرچ کرده باشن نشون داده می شه یا جستجوهایی که خیلی شبیه به کلمه کلیدی ت باشن (مثل تغییر ترتیب کلمات یا جمع و مفرد بودن). مثلا اگه کلمه کلیدی ت “[کفش ورزشی]” باشه (با علامت براکت [ ] مشخص می شه) تبلیغت فقط برای جستجوی “کفش ورزشی” نشون داده می شه و برای “خرید کفش ورزشی” یا “کفش اسپرت” نشون داده نمی شه. تطبیق دقیق کمترین دسترسی رو بهت می ده ولی تبلیغاتت خیلی مرتبط هستن و بالاترین نرخ کلیک و نرخ تبدیل رو معمولا داره.

بهترین استراتژی اینه که از ترکیبی از انواع تطبیق کلمات کلیدی استفاده کنی. برای شروع می تونی از تطبیق عبارتی و تطبیق دقیق استفاده کنی و کم کم با جمع آوری داده ها و تحلیل نتایج استراتژی ت رو بهینه سازی کنی.

نوشتن تبلیغات جذاب و کلیک خور : هنر جذب مشتری

حالا که کلمات کلیدی ت رو پیدا کردی نوبت می رسه به نوشتن تبلیغات جذاب و کلیک خور. متن تبلیغ (Ad Copy) اولین چیزیه که مشتریان بالقوه تو می بینن پس باید حسابی روش وقت بذاری و یه متن جذاب و قانع کننده بنویسی که مخاطب رو ترغیب کنه روی تبلیغت کلیک کنه.

یه تبلیغ خوب از سه بخش اصلی تشکیل شده :

  • عنوان (Headline) : عنوان مهم ترین بخش تبلیغته چون اولین چیزیه که مخاطب می بینه. باید کوتاه جذاب و مرتبط با کلمه کلیدی و پیشنهاد تو باشه. از کلمات کلیدی اصلیت توی عنوان استفاده کن و سعی کن یه پیشنهاد ارزشمند یا یه مزیت رقابتی رو توی عنوانت مطرح کنی. گوگل بهت اجازه می ده تا سه تا عنوان برای هر تبلیغ بنویسی. از این فرصت استفاده کن و عنوان های مختلف رو امتحان کن تا ببینی کدوم ها بیشتر کلیک می خورن.
  • توضیحات (Description) : توضیحات بخش دوم تبلیغته که زیر عنوان نشون داده می شه. توی توضیحات می تونی جزئیات بیشتری راجع به محصول یا خدمتت بدی مزایاش رو توضیح بدی مخاطب رو ترغیب کنی که اقدام کنه و یه دعوت به اقدام (Call to Action) واضح و قوی هم توی توضیحاتت بذاری. مثلا “همین حالا خرید کنید” “بیشتر بدانید” “تماس بگیرید” و عباراتی شبیه به اینا. گوگل بهت اجازه می ده تا دو تا توضیحات برای هر تبلیغ بنویسی. مثل عنوان ها توضیحات مختلف رو هم امتحان کن و ببین کدوم ها بهتر کار می کنن.
  • نشانی وب (Display URL) : نشانی وب آدرس سایتیه که بعد از کلیک روی تبلیغت کاربر بهش هدایت می شه. بهتره نشانی وب رو طوری انتخاب کنی که مرتبط با کلمه کلیدی و پیشنهاد تبلیغت باشه و کاربر رو به صفحه ای از سایتت ببره که دقیقا همون چیزی رو ارائه می ده که توی تبلیغت قول دادی. مثلا اگه تبلیغ برای “خرید کفش ورزشی” می نویسی نشانی وب رو به صفحه دسته بندی کفش های ورزشی سایتت لینک کن نه به صفحه اصلی سایت.

برای نوشتن تبلیغات جذاب و کلیک خور چندتا نکته مهم رو یادت باشه :

  • مخاطبت رو بشناس : تبلیغت رو برای کی داری می نویسی؟ نیازها خواسته ها و مشکلات مخاطبت چیه؟ زبون مخاطبت چیه؟ سعی کن تبلیغت رو طوری بنویسی که با مخاطبت ارتباط برقرار کنه و به زبون خودش باهاش حرف بزنه.
  • مزیت ها رو برجسته کن نه فقط ویژگی ها : به جای اینکه فقط ویژگی های محصول یا خدمتت رو لیست کنی روی مزیت هایی که برای مشتری داره تمرکز کن. مشتری نمی خواد بدونه محصولت چه ویژگی هایی داره می خواد بدونه چه مشکلی ازش حل می کنه و چه فایده ای براش داره. مثلا به جای اینکه بگی “کرم ضد آفتاب با SPF ۵۰” بگو “پوستت رو در برابر آفتاب سوختگی و پیری زودرس محافظت کن!”.
  • از کلمات قدرتمند و جذاب استفاده کن : کلماتی مثل “رایگان” “تخفیف ویژه” “فقط امروز” “گارانتی” “بهترین” “جدیدترین” و کلماتی شبیه به اینا می تونن توجه مخاطب رو جلب کنن و نرخ کلیکت رو افزایش بدن. البته زیاده روی نکن و فقط از کلماتی استفاده کن که واقعا با پیشنهادت همخونی داشته باشن.
  • دعوت به اقدام واضح و قوی بذار : به کاربر بگو دقیقا چه کاری باید انجام بده. “همین حالا خرید کنید” “بیشتر بدانید” “تماس بگیرید” “مشاوره رایگان” و عباراتی شبیه به اینا کاربر رو راهنمایی می کنن و احتمال اینکه اقدام مورد نظرت رو انجام بده بیشتر می شه.
  • تبلیغات مختلف رو تست کن : بهترین راه برای پیدا کردن تبلیغات جذاب و کلیک خور تست کردن تبلیغات مختلفه. عنوان ها توضیحات و دعوت به اقدام های مختلف رو امتحان کن و ببین کدوم ها بیشتر کلیک می خورن و نرخ تبدیل بالاتری دارن. گوگل ادز بهت این امکان رو می ده که به راحتی تبلیغات مختلف رو تست کنی و نتایجشون رو مقایسه کنی. به این کار می گن تست A/B.

صفحه فرود (Landing Page) : جایی که مشتری به خرید می رسد

تبلیغاتت رو جذاب نوشتی کاربر روی تبلیغت کلیک کرده و وارد سایتت شده. حالا چی؟ صفحه ای که کاربر بهش هدایت می شه صفحه فرود (Landing Page) نام داره. صفحه فرود نقش خیلی مهمی توی موفقیت کمپین تبلیغاتیت داره. اگه صفحه فرودت خوب نباشه کاربر به محض ورود به سایتت صفحه رو می بنده و میره. این یعنی پولت رو هدر دادی و هیچ فروشی هم نداشتی.

یه صفحه فرود خوب باید چندتا ویژگی مهم داشته باشه :

  • مرتبط با تبلیغ : صفحه فرود باید دقیقا مرتبط با تبلیغی باشه که کاربر روش کلیک کرده. اگه توی تبلیغت برای “خرید کفش ورزشی” تبلیغ کردی صفحه فرودت باید صفحه دسته بندی کفش های ورزشی سایتت باشه نه صفحه اصلی سایت یا یه صفحه دیگه. کاربر باید دقیقا همون چیزی رو توی صفحه فرود ببینه که توی تبلیغت قول دادی.
  • محتوای واضح و مختصر : محتوای صفحه فرود باید واضح مختصر و قانع کننده باشه. کاربر باید بتونه خیلی سریع بفهمه که توی این صفحه چی ارائه می دی چه مزایایی داره و چطور می تونه به خواسته ش برسه. از متن های طولانی و خسته کننده پرهیز کن و به جای اون از عناوین جذاب پاراگراف های کوتاه تصاویر و ویدئوهای باکیفیت و لیست های نقطه دار استفاده کن.
  • دعوت به اقدام قوی : صفحه فرود باید یه دعوت به اقدام قوی و واضح داشته باشه که کاربر رو راهنمایی کنه و بهش بگه دقیقا چه کاری باید انجام بده. “همین حالا خرید کنید” “به سبد خرید اضافه کنید” “ثبت نام کنید” “تماس بگیرید” “دانلود رایگان” و عباراتی شبیه به اینا نمونه هایی از دعوت به اقدام هستن. دعوت به اقدام رو برجسته کن و کاری کن که کاربر به راحتی بتونه اون رو پیدا کنه و انجام بده.
  • اعتمادسازی : کاربر برای اولین بار وارد سایتت شده و ممکنه بهت اعتماد نداشته باشه. توی صفحه فرودت باید سعی کنی اعتماد کاربر رو جلب کنی. از نمادهای اعتماد الکترونیکی گواهینامه های امنیتی نظرات مشتریان راضی ضمانت بازگشت وجه و المان های اعتمادساز دیگه استفاده کن. هر چی اعتماد کاربر بیشتر باشه احتمال خریدش هم بیشتر می شه.
  • سرعت بارگذاری بالا : هیچ کس دوست نداره منتظر لود شدن یه صفحه وب بمونه. اگه صفحه فرودت دیر لود بشه کاربر صفحه رو می بنده و میره. سرعت بارگذاری صفحه فرود رو بهینه سازی کن و مطمئن شو که توی چند ثانیه لود می شه. برای این کار می تونی از ابزارهای تست سرعت سایت مثل Google PageSpeed Insights استفاده کنی و راهکارهای پیشنهادی رو اجرا کنی.
  • طراحی واکنش گرا (Responsive Design) : خیلی از کاربرها با موبایل وارد سایتت می شن. صفحه فرودت باید برای نمایش توی موبایل هم بهینه شده باشه و به خوبی نمایش داده بشه. به این کار می گن طراحی واکنش گرا. مطمئن شو که صفحه فرودت توی دستگاه های مختلف (موبایل تبلت کامپیوتر) به درستی نمایش داده می شه و کاربر به راحتی می تونه باهاش تعامل داشته باشه.

اشتباهات رایج در گوگل ادز و چطور ازشون دوری کنیم؟

خیلی از کسب و کارها با گوگل ادز شروع می کنن ولی به نتیجه دلخواه نمی رسن و فکر می کنن گوگل ادز کارآمد نیست. در صورتی که مشکل اصلی اشتباهاتیه که توی راه اندازی و مدیریت کمپین های تبلیغاتی مرتکب می شن. بذار چندتا از اشتباهات رایج رو با هم بررسی کنیم و ببینیم چطور می تونیم ازشون دوری کنیم :

  • تحقیق کلمات کلیدی ضعیف : انتخاب کلمات کلیدی نامرتبط یا خیلی عمومی یکی از بزرگترین اشتباهات توی گوگل ادزه. اگه کلمات کلیدی اشتباهی رو انتخاب کنی تبلیغاتت به کسایی نشون داده می شه که اصلا به محصول یا خدمتت علاقه ندارن. راه حل : وقت کافی برای تحقیق کلمات کلیدی بذار از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی گوگل استفاده کن به کلمات کلیدی طولانی توجه کن و کلمات کلیدی منفی رو فراموش نکن.
  • نوشتن تبلیغات غیر جذاب : تبلیغات خسته کننده و غیر قانع کننده باعث می شه کاربرها روی تبلیغت کلیک نکنن. راه حل : تبلیغات جذاب و کلیک خور بنویس مزیت ها رو برجسته کن از کلمات قدرتمند استفاده کن دعوت به اقدام واضح بذار و تبلیغات مختلف رو تست کن.
  • صفحه فرود نامناسب : صفحه فرود نامرتبط کند یا غیر بهینه باعث می شه کاربرها به محض ورود به سایتت صفحه رو ببندن و برن. راه حل : صفحه فرود مرتبط با تبلیغ طراحی کن محتوای واضح و مختصر بذار دعوت به اقدام قوی بذار سرعت بارگذاری صفحه رو بهینه کن و طراحی واکنش گرا رو فراموش نکن.
  • عدم ردیابی تبدیل : اگه ردیابی تبدیل رو راه اندازی نکنی نمی تونی بفهمی کمپینت چقدر موثره و کدوم کلمات کلیدی و تبلیغات بیشترین تبدیل رو برات به ارمغان میارن. راه حل : ردیابی تبدیل رو توی گوگل ادز راه اندازی کن و به گوگل بگی که چه اقداماتی رو تبدیل در نظر می گیری.
  • نادیده گرفتن بهینه سازی : راه اندازی کمپین و رها کردنش اشتباه بزرگه. گوگل ادز نیاز به بهینه سازی مداوم داره. راه حل : به صورت منظم نتایج کمپینت رو اندازه گیری و تحلیل کن کمپینت رو بر اساس داده ها بهینه سازی کن و همیشه دنبال راه هایی برای بهبود عملکرد کمپینت باش.
  • بودجه بندی غیر واقع بینانه : انتظار معجزه با بودجه کم یا هدر دادن پول زیاد بدون برنامه هر دو اشتباهن. راه حل : بودجه بندی واقع بینانه داشته باش با بودجه کم شروع کن و کم کم با کسب نتیجه بودجه ت رو افزایش بده استراتژی مزایده مناسب رو انتخاب کن و بودجه ت رو به صورت هوشمندانه مدیریت کن.
  • نداشتن صبر و حوصله : تبلیغات گوگل ادز یه سرمایه گذاری بلند مدته و ممکنه زمان ببره تا به نتیجه دلخواه برسی. راه حل : صبور باش پشتکار داشته باش به یادگیری ادامه بده از اشتباهاتت درس بگیر و به بهینه سازی کمپینت ادامه بده.

نتیجه گیری : وقتشه فروشت رو چند برابر کنی!

خب رفیق رسیدیم به آخر مقاله. امیدوارم تا اینجا یه دید خیلی خوب از تبلیغات گوگل ادز پیدا کرده باشی و متوجه شده باشی که چقدر می تونه برای کسب و کارت مفید باشه. گوگل ادز یه ابزار قدرتمنده که اگه به درستی ازش استفاده کنی می تونه فروشت رو چند برابر کنه برندت رو به میلیون ها نفر معرفی کنه و کسب و کارت رو به اوج برسونه.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "با تبلیغات گوگل دیده شوید و فروشتان را چند برابر کنید!" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "با تبلیغات گوگل دیده شوید و فروشتان را چند برابر کنید!"، کلیک کنید.